Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ännu en "macen hittar inte..."-tråd

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej mina vänner.
Lånar en Canon Ixus 60 och kör en Macbook med OS X. Kör i kameran i USBn men macen hittar inte den?

Har läst tidigare trådar och alla säger i princip samma "MACEN HITTAR ALLT, MACEN ÄR DIN VÄN".

Känns lite som att det är något jag gjort fel?

MVh.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 22:59

har du startat iPhoto eller Bildinsamling?

Provade det nu. Ingen skillnad. Borde man inte se den som man gör ifall man slänger in en USBhårddisk? Eller vilken USBenhet som helst för den delen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 23:08
Ursprungligen av cosmonaque:

Provade det nu. Ingen skillnad. Borde man inte se den som man gör ifall man slänger in en USBhårddisk? Eller vilken USBenhet som helst för den delen?

Nej, de brukar inte komma upp i alla fall inte hos mig, utan när jag startar bildinsamling eller iPhoto ser jag dom, är kameran på och i "play" läge?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-04-10 23:08

Har du ställt kameran i visningsläge? Har du den i fotoläge hittar datorn den inte.

Japp. Jag har provat allt sånt. Föressten. Vad är bildinsamling? Kör Iphoto men det händer inget. Kameran funkar till PC, har provat det. Och jag har kört massor av usbenheter till macen och det strular aldrig. Så varken sladd, kamera, eller usb kan vara något "fel" vad jag kan se.

Helt dött. Datorn gör inget för att hitta den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 23:15

Bildinsamling ligger i programmappen, samlar bara in bilder - testa om det funkar

Haha förlåt att jag är trögtänkt. Men jag fattar inte riktigt vad det är bildinsamling är för något? Kör engelsk version och kan inte riktigt hitta vad det skulle kunna vara :S

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-04-10 23:26

Image Capture

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-10 23:27

Om du väljer "om den här datorn" i Apple-menyn och klickar på "Mer info" så får du upp en maskinvaruöversikt. Klickar du sedan på "USB" i listen till vänster så ska din kamera synas där under "USB-Enhetsträd". Det är steg 1 så att säga.

Händer inget. Provade tanka nåt paket från Apple, tänkte att det kanske behövde en update. Fanns en massa kamerarelaterat men inget händer..

SÅDÄR. Trögarne här har fattat. Körde nån sån image Capturegrej jag hittade och vips så fanns den där. Ser inte den som grej i HDn men jag ser den i Iphoto nu..

Tack ska ni ha, trevlig afton, jag ska importera dagens skörd

Jag far en likadan kamera, fantastiskt bra för en kompaktkamera, gillar den verkligen.

"We can work it out"

Precis. Jag är ingen fotograf. Tycker bara det är kul att dokumentera grejor och lattja lite när jag är ute, då är den perfekt. Bra kvalité, enkel att använda och liten nog att ha i fickan

Canons kameror dyker _aldrig_ upp på skrivbordet som en hårddisk. "It's a feature - not a bug"!

Däremot så kan jag rekommendera Canons egna program för bildinsamling (finns på kamerans CD-skiva men kan nog också efter lite möda hittas på Canons hemsida).

1. Med hjälp av Camera Window hämtas bilderna in och kan namnges och sorteras i mappar på fler och bättre sätt än Bildinsamling från Apple gör (iPhoto rör jag inte med tång).

2. Låt tankningen bli klar så att Image Browser laddas av sig självt. Gå in i dess inställningar och ställ in så att bilder i stående format skall roteras enligt bildens "tagg" och sparas om. så slipper du göra det maunellt senare (Finder klarar av att rotera endast via taggen, men inte riktigt alla program). I fortsättningen kommer Image Browser att starta av sig själv och därefter rotera alla nya, stående bilder.I övrigt är IB ganska värdelöst då det inte klara tiff m.fl vanliga format.

Några små tillägg om man kör andra märken än Canon:

1. Camera Window (eller ImageBrower / Memory Card Utility som det här programmet numera heter) kan inte startas manuellt, utan hoppar igång automagiskt när ett minneskort matas in i datorn alt. en diskimage från ett minneskort monteras.
2. Låt gärna ImageBrowser importera bilderna. Ställ in hur de skall sparas i mappar och namnges under Preferences _innan_ du trycker på Lets you select and download images. (Det kan av någon outgrundlig anledning inträffa att man behöver ställa in en gång till när man väl trycker på import, men man kan väl inte begära alltför mycket av Canon...)
3. Använd just Lets you select and download images-alternativet ehuru man annorledes inte har en susning om vad programmet gör med bilderna.

Men - nu till det viktigaste för icke-Canon-bilder:

4. Vrid inte bilder tagna på högkant innen i browser-delen av Image Browser som startar när importen är klar. Programmet strippar nämligen all Exif-info samt använder per automatik en usel lågkvalitativ jpeg-inställning. Canon-bilder kan man dock låta rotera automatiskt (sköts inne i inställningarna).

Men låt som sagt minneskortsimporten ske genom Canon-programmet då det trots allt slår allt annat jag träffat på i enkelhet och hyfsad funktionalitet. Visst kan man göra mer i exvis Lightroom men då är man ju mer eller mindre tvungen att vara noggrann med inställningarna för varenda import. iPhoto rör jag f.ö. fortfarande inte med tång...

1
Bevaka tråden