Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka spel passar till Macbook?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-12-08 14:59

Någon som vet vilka spel man kan spela på en Macbook? (Nyare modellerna)

Quake 3 Arena fungerar bra. Ungefär lika snabbt som på min Powermac G4 med Radeon 9600. Med maximala grafikinställningar kommer jag upp i 90 fps på bägge maskinerna. Har Quake 3 i Universal binary.

Men det är nog ungefär så långt man kommer med spel på macbook i OS X. Senare spel som Quake 4 kan man glömma.

I benchmarktest är X3100 något vassare än Radeon 9600. Stora skillnaden ligger i Quartz (172 mot 80 till X3100's fördel), men OpenGL är den inget bra på (69 mot 23 till 9600's fördel).

I User interface blir ställningen 286 mot 33 till X3100's fördel. Nio gånger snabbare.

Totalt sett är ställningen 57-52 mellan X3100 och Radeon 9600.

Senast redigerat 2007-12-08 15:24
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-10 13:40

så.. på en nya macbook funkar quake 3 väldigt bra med andra ord?

Ursprungligen av martenj:

så.. på en nya macbook funkar quake 3 väldigt bra med andra ord?

Japp. Åtta år gammalt, rullar perfekt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-10 20:00
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Japp. Åtta år gammalt, rullar perfekt.

Wow. Är det redan så gammalt? Det ser ju fortfarande helt okej ut

Japp. December 99 kom det. Men visst har det hållt sig, och det finns som jag skrev ovan en universal binary-version för intel-macen.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-10 16:11

Enda spelet du behöver är ju Football Manager 2008.

Jag vill väcka liv i tråden genom att fråga vilka spel ni tycker bäst om som man kan spela mer eller mindre bra på en macbook. Jag har en macbook från november 07 med 4gb ram. 2.2ghz processor.
Just nu är det Football Manager 08 som liras, men jag skulle vilja åt lite mer
Några tips?

Pong.

Har jag redan.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-04-11 11:29

Peggle.

Jag skulle ha listat fler spel, men om du spelat Peggle vet du att det inte behövs.

World of Warcraft fungerar fint även om GPU verkar ha en tendens att bli för varm ibland.

Jag blev sugen på Football Manager 08, men nu vet jag att henkebarn har den "bättre" Macbooken, dvs. x3100 GMA. SJälv har jag 950 GMA.

Snälla berätta för mig att spelet fungerar!! :):)

Edit:
Såg nu detta:

Systemkrav
Rekommenderat
1,2 GHz
256 MB
CD/DVD-hastighet:DVD
Grafikkort:--
Diskutrymme:750 MB

Inget på grafikkort! Nu blev jag lycklig

Senast redigerat 2008-04-14 15:44
Ursprungligen av lostdetective:

Jag blev sugen på Football Manager 08, men nu vet jag att henkebarn har den "bättre" Macbooken, dvs. x3100 GMA. SJälv har jag 950 GMA.

Snälla berätta för mig att spelet fungerar!! :):)

Edit:
Såg nu detta:

Systemkrav
Rekommenderat
1,2 GHz
256 MB
CD/DVD-hastighet:DVD
Grafikkort:--
Diskutrymme:750 MB

Inget på grafikkort! Nu blev jag lycklig

Klart det funkar FM funkar för tusan på allt, badrumsspegel eller MacBook. Mindre krävande spel är svårt att hitta (det är bara databaserna som är stora - om man väljer det!)

Ursprungligen av henkebarn:

Klart det funkar FM funkar för tusan på allt, badrumsspegel eller MacBook. Mindre krävande spel är svårt att hitta (det är bara databaserna som är stora - om man väljer det!)

Mindre krävande?? Det spelet höll på att förstöra mitt sociala liva för några år sedan. Ett tips: spela inte! Du kommer fastna på en gång..

..men det är jävla roligt! (kör med United är inne på säsong 2015/16)

Nyaste Tomb Raider med undertiteln Anniversary är ett underbart spel, mycket utforskande och pusslande, inte alls som de andra ny Tomb Raidersarna som bara är pangpang. Funkar prima på min 2,4 GHz macbook.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-04-14 22:52

Spelar WoW o Fallout 2 på min 2Ghz 2gb ram Macbook, inga problem...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-21 10:45

Jag kör Heroes of Might and Magic IV (eller om det var V.. senaste i alla fall)

om du skaffar crossover funkar nog en massa spel bra
Som tex, CS:S, Half Life 2, CoD, etc...

Tror ni Starcraft 2 går att lira på de nyare Macarna? Hoppas det iallafall.

Jag var för mer än ett år sedan insatt väldigt mycket i "spelkulturen" och hade stort intresse, nintendo-prylar hit och dit. Sedan blev jag musiknörd och skaffade flickvän, mitt datorintresse lever vidare men är inte mycket för spel. Spelade Starcraft som en galning när jag precis börjat skolan, så ska bli roligt att få sätta tänderna i det här!

Ursprungligen av Felix.Thalen:

Tror ni Starcraft 2 går att lira på de nyare Macarna? Hoppas det iallafall.

Starcraft II kommer definitivt inte fungera på Macbooks och Macminis. Det kommer kräva dedikerad grafik, och med tanke på att Blizzard är Mac-vänner så kan du se fram emot att spela det på Macbook Pro, MacPro och kanske iMac, iochmed de nya grafikkorten i dessa.

Känner du till systemkraven? Länka gärna i så fall.

1
Bevaka tråden