Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WYSIWYG-editor för ej HTML-kunnig publicist

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

I ett nuvarande jobb har jag satt ihop en tjänst med CMSMadeSimple, där kunden som inte kan HTML alls ska kunna publicera eget material. För ett par dagar sedan ringde han och klagade på editorn då han ska lägga in nytt material. Han menade att den är oerhört krånglig och när han vill lägga in bilder hamnar de inte där han vill osv.
Den nuvarande editorn är FCKeditor (http://www.fckeditor.net/).

Men, hur mycket kan man egentligen begära av en sådan editor? Det kunden egentligen vill är att skapa helt nytt innehåll. D v s att i princip ha en helt tom sida och placera text och bild lite där han vill. Jag är av den uppfattningen att sådant jobb ska göras av webbdesignern - det är därför vi finns till. Men jag kan ha fel.

Därför undrar jag, hur bra är egentligen (online) WYSIWYG-editors och hur mycket kan man begära av dem? Har ni några tips på andra editors som kan passa bättre än FCKeditor?

Testa med TinyMCE
http://dev.cmsmadesimple.org/projects/tinymce/
Den är lättare, men inte lika "avancerad" som FCKeditor.

Man kan tvist aom vad en webdesigner ska göra och inte göra. Men det bästa är väl att få nöjda kunder?

Annars har väl Adobes Contribute just det syftet att kunden ska kunna göra det som din kund önskade. Särskilt lämpligt om du kör Dreamweaver förstås.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-10 09:27
Ursprungligen av joelso:

Därför undrar jag, hur bra är egentligen (online) WYSIWYG-editors och hur mycket kan man begära av dem? Har ni några tips på andra editors som kan passa bättre än FCKeditor?

FCKeditor har ungefär de styrkor och svagheter som wysiwyg-editorer har. Du har rätt i din uppfattning att de inte är en ersättning för eller kan göra samma jobb som t.ex. Dreamweaver. Förslaget ovan om Contribute är bra, om kunden nu absolut kräver denna typ av redigeringsmöjligheter.

Personligen anser jag att wysiwyg-editorer suger och implementerar inte sådana. Det finns andra sätt att göra kunden nöjd och ge dem möjligheter att styra layouten över sin text.

Tack för svaren!

Jag håller med om att få nöjda kunder är prio 1. En liten utbildning i publicering skulle nog vara på sin plats. Ska kolla in TinyMCE.

Att använda Contribute är nog inte aktuellt nu eftersom projektet är så lång kommet, men det är bra att ha i bakhuvudet inför framtida projekt. Dock använder jag inte Dreamweaver.

Citat:

Personligen anser jag att wysiwyg-editorer suger och implementerar inte sådana. Det finns andra sätt att göra kunden nöjd och ge dem möjligheter att styra layouten över sin text.

Ok, menar du att du hellre låter kunden använda typ wiki-syntax för att formattera text? Vore intressant att höra vad du menar.

mvh/J

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-10 12:49
Ursprungligen av joelso:

Ok, menar du att du hellre låter kunden använda typ wiki-syntax för att formattera text? Vore intressant att höra vad du menar.

Typ wiki-syntax; textilize, markdown eller något hemmasnickrat. Dock i kombination med att dela upp artikeln/sidan de redigerar i olika delar för att öka layoutmöjligheterna.

Ursprungligen av joelso:

Jag håller med om att få nöjda kunder är prio 1. En liten utbildning i publicering skulle nog vara på sin plats. Ska kolla in TinyMCE.

kolla in denna kurs:
http://www.liu.se/utbildning/kurs/725G17

1
Bevaka tråden