Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min nya MBP - En hel del missöden och förväntningar som gick i kras.

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-10 20:53

Jag måste då säga något väldigt tråkigt.
Jag har med en ny dator aldrig haft så mycket problem som med min MBP faktiskt, i alla fall inte med hårdvaran (som jag inte skulle kunna rå för).

Jag har haft problem med mitt Wifi länge nu, även efter en ominstallation så fungerade det inte(den har varit på men inte går att aktivera den så att jag kunna koppla upp mig), nu plöttsligt dog min trackpad, gick inte att använda den alls(nej, det var inte inställningen som gör att den inaktiveras om en mus är inkopplad som var på) musknappen fungerade men inte plattan.

Startade om, nu fungerar i alla fall den men nu totaldog min AirPort. Tidigare har det vara varit att den inte gick att sätta på, nu finns det inget trådlöst kort i min dator alls enligt datorn själv. Jag kan inte hitta det eller änns installera några drivers för det.

Måste nu ledsamt säga att jag måste skicka tillbaka min MBP på reparation, detta mycket jobbigt då jag om 3 veckor ska på Birdie, årets dator-event för mig, mycket därför som jag köpte mig en ny dator nu och inte senare mot sommaren. Och nu har jag inte en fungerande dator.

Har varit en hel del andra småsaker också faktiskt som jag har stört mig på, som t.ex. att det inte går att tabba sig ur helskärms-program (som t.ex. spel) på något sätt. Att program stannar, att flera stycker (spel) inte änns går att starta.
Samt att jag dessvärre nog måste börja hålla med lite med mina vänner, man får en mycket bättre dator hårdvarumässigt för mycket mindre pengar om man inte köper mac.

Så ja, det har varit en hel del besvikelser faktiskt, men visst, jag har ju verkligen älskat min nya bärbara, troligen dock mycket för att det var just min första bärbara. Dock nu när jag inte har något trådlöst så tycker jag inte att den är speciellt bärbar längre, endast flyttbar. Ska jag ha internet hemma måste jag sitta med sladd, jag kan inte gå och sätta mig i vardagsrummer med datorn för då har jag inget internet.
På det här sättet hade jag kunnat spara 13 000kr och köpt mig en MacMini istället, hade ju varit typ samma sak.

Jadu, just nu återstår det för mig bara en sak att få ett ordentligt intryck av Apple som verkligen kommer att avgöra huru vida jag blir en riktigt trogen framtida kund eller om jag kommer lämna detta bakom mig.

Klarar de inte av att hantera min reparation på ett bra sätt så, ja. Tidsmässigt, strulmässigt och ett faktiskt resultat.

Har fram tills nu endast 3 intryck av Apple Care.
Det första jag fick höra var av min syrras kille, han hade problem med sin iMac, skickade på reparation, fick tillbaka, fortfarande fel, skickade tillbaka den, fick hem den igen men den fick åka på reparation en 3:e gång, efter det fick han hem den, fortfarande fel och fick då istället en helt ny.
Andra gången var när jag skulle fixa mitt iTunes konto, allt strulade och saker fungerade inte och jag reggade mig på Apple Store (swe) för att förhandsboka iPod Touchen och allt strulade mera (jag låg i 2st databaser nu istället för en(iTunes USA och Apple Store SWE) som egentligen ska sammarbeta). Detta fick jag dock löst efter lite mailkontakt med den Amerikanska supporten (hittade verkligen inget sätt att maila Apple SWE :S).
Tredje gången var nu när jag första gången ringde till Apple Care och pratade om mitt AirPort problem, detta har jag sedan gjort en gång till och nu kommer det bli en 3:e som kommer resultera i att jag måste lämna ifrån mig den(han sa redan förra gången att om det inte fungerar med ominstallationen så ska den reparerar och nu har det blivit till och med värre).

Så av 3st så är det endast 1 som varit bra där det blivit en bra lösning på det hela. Får väl se hur detta slutar.
Blir spännande att se om jag får några kommentarer på detta om någon nu skulle orka läsa allt.

Vilket som så ha det så bra, jag hör av mig om hur det gick!

MVH,
iLind.

  • Medlem
  • 2008-04-10 21:02

De tester (i pc-tidingar eller andra "neutrala" sammanhang) man läser här och där av olika laptops brukar ju visa att MBP regerar men att den är lite dyr. Om man då anser att OS:et är värt något så är saken biff (som jag ser det).

Apropå dina problem med spelen kommer jag och tänka på en gammal paradox: Macen brukar anklagas för att vara en leksak. Men PC:n är det man spelar på, macen är vad proffsen väljer...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-10 21:06

Baron:
Jojo, det är det jag också säger till minna vänner. Att jag köpte den för att jag ville ha OS X:et och inte något Windows-crap.

Hehe jojo, jagh ar från början tänkt ha den till mina universitetsstudier nu efter sommaren men köpte den lite tidigare och som lite tidsfördriv bara så ville jag ha några gamla klassiker på den som t.ex. StarCraft, Diablo II, Age of Empires, men inget av dem fungerar.
Så ja, den är mest tänkt att bli för jobb, innan jag köpte den så hade jagi nte änns några spel installerade på min föregångare (en Windows-dator) men med en bärbar så blir det ju dator på bussen och i skolan, ställen där man nu har en datorm med sig på sin lösa tid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 21:10

Bor du i Stockholm?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-10 21:28

Tangen:
Nej det gör jag inte. Vadå då? Tänkte du att jag skulle gå till någon Apple Store eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 21:42
Ursprungligen av iLind:

Tangen:
Nej det gör jag inte. Vadå då? Tänkte du att jag skulle gå till någon Apple Store eller?

Det finns en grym reparatör/serviceverkstad som heter Lan-Master, lämna in över disk, inga kvitton eller nåt, om det är garantiärende är det bara att hämta ut den sedan.

Rekommenderas om du eller någon polare är i närheten, snabba brukar dom vara med. Dom tar biffen med Apple, angånde att det ska vara garanti eller inte

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Det finns en grym reparatör/serviceverkstad som heter Lan-Master, lämna in över disk, inga kvitton eller nåt, om det är garantiärende är det bara att hämta ut den sedan.

Rekommenderas om du eller någon polare är i närheten, snabba brukar dom vara med. Dom tar biffen med Apple, angånde att det ska vara garanti eller inte

/Tangen

http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=1696

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 22:18

Galet, jag har lämnat in ett trettiotal burkar och fått grym service varje gång.
Men antar att vissa saker knasar i alla fall.

Jag har i alla fall bara bra erfarenheter från Lan-Master

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-10 21:44

Spelen du nämner är ju ganska gamla spel, som från början bara funkade under Classic (alltså Mac OS 8 och/eller 9). Är du säker på att du har kört OSX-versionerna av spelen? Vad händer när du försöker starta dem?

Vad är det för program som "stannar"? Hur beter de sig när de stannar?

I övrigt är det ju alltid trist när ens nya dator inte fungerar som den ska. Tyvärr är det nog något man kan råka ut för, vilken datortillverkare man än väljer. Se till att få det hela fixat så tror jag du står inför en mycket trevlig datorupplevelse.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-10 22:06

Ja, jag är helt säker, har ju själv laddat hem OS X Installers från Apples egna hemsida för spelen. Diablo går igång och kommer upp i dockan som att det är startar, menyn uppe ändras till Diablo och några sekunder senare är allt borta(det komemr alltså aldrig upp någon skärm).
AoE II säger att det är fel på grafikkortet och så. jag får se inledningsvideon men efter det så dör det, och ja, jag har följd ett X antal guider om hur man ska få detta att fungera men ingenting fungerar för mig.
Starcraft är likadant som Diablo har jag för mig, det vill i alla fall inte starta upp alls.

Program är vilka osm helst, Safari, msn, Finder(förut försvann hela dockan och allt på skrivbordet och så, helmysko).

Ja verkligen, får hoppas att de sr till att lösa detta och utan några problem med garantin eller så.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-10 22:19

Okej, men Lan-Master är i vilket fall inget alternativ för mig. Samt att jag nog föredrar att själv vända mig direkt till Apple och inte utsätta mig för riksen med att ännu ett företag ska problimatisera det hela, det räcker med Apple för det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 22:26
Ursprungligen av iLind:

Okej, men Lan-Master är i vilket fall inget alternativ för mig. Samt att jag nog föredrar att själv vända mig direkt till Apple och inte utsätta mig för riksen med att ännu ett företag ska problimatisera det hela, det räcker med Apple för det.

ok, för min del skulle jag aldrig lämna in en dator till Apple, utan bara till Lan-Master enklare för mig har det varit.

Ursprungligen av iLind:

Okej, men Lan-Master är i vilket fall inget alternativ för mig. Samt att jag nog föredrar att själv vända mig direkt till Apple och inte utsätta mig för riksen med att ännu ett företag ska problimatisera det hela, det räcker med Apple för det.

Gör du helt rätt i - jag menar ringer Apple först och får ett case nummer - sen kan du gå till vilket servicecenter du vill. Men klart bäst att alltid vända sig till Apple först och förklara felet och få ett case av dem.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-10 22:22

Stackare, vilken otur. Hoppas att din dator är blir helt bra efter reparationen så att du slipper mer strul. Jag håller tummarna för det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-10 22:45

Okej.

Är det någon som vet var Apple har för tidsgaranti gällande reparationer? Vet att HP har 10 arbetsdagar i alla fall. Tänker ringa Apple Care imorgon och snacka med dem och kolla. Kanske blir att jag lämnar in den nu om de kan garantera att jag får den innom max 12-14 arbetsdagar (om 20 dagar åker jag bort och då måse jag ha den med mig).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-04-13 18:49

OT

iLind: Ska du till Birdie? Trevligt, samma här! Hoppas du får ordning på din MacBook Pro tills dess, verkligen.. Om inget annat, så hoppas jag vi ses där ändå

  • Medlem
  • 2008-04-13 19:34
Ursprungligen av dayweed:

OT

iLind: Ska du till Birdie? Trevligt, samma här! Hoppas du får ordning på din MacBook Pro tills dess, verkligen.. Om inget annat, så hoppas jag vi ses där ändå

99.se är ingen chat. Privata diskussioner tas med fördel i pm om de ska föras på 99.se.
Admin

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-04-13 20:02

Därav att jag skrev OT, jag vet hur det ligger till.. Men tack för tillsägelsen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-13 20:47

(tycker verkligen inte om Safari, råkade klicka på el länk och backade och all text är borta, länge leve FireFox, och nu tillbaka till återskapandet av meddelandet)

Oh, coolt Nja, det får bli till att lämna in den efter birdie, det är visserligen 18 dagr kvar men vill inte riskera att den skulle bli försenad så. Blir riktigt irriterande dock då jag inte kan använda WLANet där, hemma så kan jag ju om jag nu verkligen vill sätta mig någon annanstans bara dra dit en kabel, men där så blir det verkligen bara till att sitta still med min _bärbara_.
Men ja, jag tycker verkligen att vi borde se till att i alla fall träffas och hälsa på varandra, vi är ju inte så många där, som kör mac =/

OnT:
Just nu är det i alla fall bara mitt AirPort-kort som inte finns men allt annat fungerar som det ska. Dock nu till andra gången jag skriver detta meddelande så har Coconut-battery buggat sig, det går inte att stänga av, inte heller ta force quit, samt att infon den ger är lite felaktiga, den är t.ex. inte 24450 månader eller har batterikapacitet på -1 mAh ^^

iLind: jag har också haft massor problem med min nya MBP, är på min andra MBP faktiskt.

1. Trackpaden lägger av
2. Tangentbordet lägger av
3. Allt inkopplat i USB lägger av
4. Program hänger sig
5. Dioden på batteriladdaren flippar ur
6. Internet dör och då hänger sig oftast alla program som använder sig av internet (adium, transmission, firefox mfl.)
7. 8st flammor, nästan som strålkastare har lyst nerifrån skärmen och uppåt
8. Ibland blir alla mappar i finder blåare än vanligt, känns som någon grafikbugg?

Vad gör man med en dator man köpt för 18000:- som ändå inte funkar bättre än sin gamla PB!?

Senast redigerat 2008-04-18 23:56
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-19 06:00
Ursprungligen av alomolife:

Vad gör man med en dator man köpt för 18000:- som ändå inte funkar bättre än sin gamla PB!?

Oj, vad många fel din dator har, du måste ju självklart lämna tillbaka den och få en ny. Inte ska du acceptera en felande mac, byt den till en fungerande!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-19 16:04
Ursprungligen av alomolife:

iLind: jag har också haft massor problem med min nya MBP, är på min andra MBP faktiskt.

1. Trackpaden lägger av
2. Tangentbordet lägger av
3. Allt inkopplat i USB lägger av
4. Program hänger sig
5. Dioden på batteriladdaren flippar ur
6. Internet dör och då hänger sig oftast alla program som använder sig av internet (adium, transmission, firefox mfl.)
7. 8st flammor, nästan som strålkastare har lyst nerifrån skärmen och uppåt
8. Ibland blir alla mappar i finder blåare än vanligt, känns som någon grafikbugg?

Vad gör man med en dator man köpt för 18000:- som ändå inte funkar bättre än sin gamla PB!?

Kräv ny dator asap, där du köpte den, jag skulle gjort det vid ett av dom felen

Du måste göra något fel, det är inte fel på produkter från Apple...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-19 15:02

Gilbert 2: Finns det något annat att säga tuill dig än *suck* eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-19 15:39

iLind: gissar att Gilbert var ironisk

Ursprungligen av xevve:

iLind: gissar att Gilbert var ironisk

Jo...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-04-21 15:08

Starcraft funkar utan problem på min mbp iaf.
Kanske är mer än wlanet som e fel på datorn och det är därför spelen inte funkar.

Ursprungligen av Json_81:

Starcraft funkar utan problem på min mbp iaf.
Kanske är mer än wlanet som e fel på datorn och det är därför spelen inte funkar.

Sägs vara strul med den senaste MBP:

http://mac.feber.se/art/43447/starcraft_fungerar_ej_med_sena/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-21 17:29

Jo det är nog så, men men, nu är det bara typ 2 veckor kvar tills jag ska bort med den och sdan kan jag skicka in den och få den fixad/få en ny

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-23 09:08

Mikamar:
Tackar för det! Då vet jag att jag inte är ensam i alla fall och att en lösning är på sin väg =

EDIT:
På Blizzards sida nämner de även Diablo 2 vilket gör mig änu gladare, snart komemr jag då antagligen att kunan få njuta av dessa spel åter igen

Bevaka tråden