Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp, jag har slängt mitt skrivbord.

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har tydligen slängt den vänstra mappen i Finderfönstret som är skrivbordet. Den ligger nu i papperskorgen och orginalmappen har ersats av en folder. Hur jag än försöker dra tillbaks skrivbordet ur papperskorgen så vill den inte.

Hur löser jag detta?

Vänligen
//Andreas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 20:40

Finder --- Arkiv --- inställningar ---- sidofält ---- klicka i rutan (leoparden)

Tyvärr inte... Den visar bara sig som folder och dessutom en liten ikon som visar att den är placerad i papperskorgen.

Tack iaf för tipset!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 20:56

Leopard eller tiger dvs 10.4 eller 10.5?

  • Medlem
  • 2008-04-10 20:56

Vad heter den? Heter den inte Desktop så testa att döpa den till det?

Vilket OS har du?

10.4 Leoparden har jag. Den mappen som ligger i papperskorgen heter Skrivbord och är just skrivbordsikonen.
Den ikon som nu dykt upp i sidofönstret heter också Skrivbord men ser ut som en folder och som sagt indikers den av en liten info-ikon att den ligger i papperskorgen.

Ska jag döpa om den mapp som ligger i papperskorgen och dra denna till sidofönstret?

  • Medlem
  • 2008-04-10 21:04

Jag vet inte vad du har nu, men i hemkatalogen borde du ha en mapp som heter "Skrivbord". Döp om den till "Desktop2". Ta sedan ut ditt gamla skrvbord ur papperskorgen och lägg i din hemkatalog.
Testa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 21:04

Får du inte upp denna när du går på inställningar?

Ok, har prövad döpa om hit och dit och flyttat fram och tillbaks utan att det hjälper.

Jo jag kan gå in och dölja eller visa skrivbordet i den menyn under Finderinställningarna men det är dock samma "folder" som dyker upp och den talar även om att denna ligger i papperskorgen.

Hmm...

  • Medlem
  • 2008-04-10 21:19

Om du döper mappen till Desktop, vad händer då?

Den fortsätter att heta det tills det att man väljer att visa den i sidofältet (via Finderinställningar) Då döper den om sig till skrivbord.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 21:22

Markera mappen tryck äpple + i

markera ikonen i fönstret som dyker upp så att det blir en blå kant runt, den uppe i vänstra hörnet. tryck backspace - funkar det?

  • Medlem
  • 2008-04-10 21:24

Ser du samma saker i den mappen som du ser på skrivbordet? En skärmdump tex.

Verkar inte spela någon roll eftersom den ändå ligger i papperskorgen.

  • Medlem
  • 2008-04-10 22:58

Hur gjorde du för att byta den generiska hårddiskikonen för windowspartitionen? Det skulle jag vilja göra, men har inte lyckats på vanligt sätt.

Ursprungligen av andreasd:

Verkar inte spela någon roll eftersom den ändå ligger i papperskorgen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-11 00:18
Ursprungligen av Korsriddaren:

Hur gjorde du för att byta den generiska hårddiskikonen för windowspartitionen? Det skulle jag vilja göra, men har inte lyckats på vanligt sätt.

Samma här.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Hur gjorde du för att byta den generiska hårddiskikonen för windowspartitionen? Det skulle jag vilja göra, men har inte lyckats på vanligt sätt.

Jag har tidigare gjort det med Candybar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-11 14:29
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag har tidigare gjort det med Candybar.

Den dyker dock inte upp där för mig. Namnet kan man tydligen ändra genom att boota i Windows och döpa om C-disken, men ikonen är likt förbannad låst (pga att det är NTFS).

Ursprungligen av Korsriddaren:

Hur gjorde du för att byta den generiska hårddiskikonen för windowspartitionen? Det skulle jag vilja göra, men har inte lyckats på vanligt sätt.

Tjena!
Googla fram någon skön ikon som du gillar.
När du laddat hem ikonen så markerar du den i finder och trycker äpple+i.
Markera WinXP ikonen på ditt skrivbord och trycker äpple+i.
I det infofönster som dök upp för din nya ikon markerar du den lilla symbolen högst upp och trycker äpple+c.
I det infofönster som dök upp för din gamla WinXP-ikon markerar du den lilla symbolen högst upp och trycker äpple+v.

Tjoho!

//Andreas

  • Medlem
  • 2008-04-17 01:15

Detta har jag provat men det går inte. Står i infofönstret att jag bara har rättighet att läsa och inget annat. För att få bort partitionen från skrivbordet har jag gjort så att jag tagit egenskaper på C: i windows och skrivit labeln .Windows och då försvinner den från skrivbordet i MacOS-läge.

Det jag ville ha dock var att windowspartitionen skall ha en custom icon när man bootar i bootcamp och att den är custom i sidomenyn i fönstren, men detta verkar inte vilja låta sig göras.. Bummer.

Ursprungligen av andreasd:

Tjena!
Googla fram någon skön ikon som du gillar.
När du laddat hem ikonen så markerar du den i finder och trycker äpple+i.
Markera WinXP ikonen på ditt skrivbord och trycker äpple+i.
I det infofönster som dök upp för din nya ikon markerar du den lilla symbolen högst upp och trycker äpple+c.
I det infofönster som dök upp för din gamla WinXP-ikon markerar du den lilla symbolen högst upp och trycker äpple+v.

Tjoho!

//Andreas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-17 12:05
Ursprungligen av andreasd:

Tjena!
Googla fram någon skön ikon som du gillar.
När du laddat hem ikonen så markerar du den i finder och trycker äpple+i.
Markera WinXP ikonen på ditt skrivbord och trycker äpple+i.
I det infofönster som dök upp för din nya ikon markerar du den lilla symbolen högst upp och trycker äpple+c.
I det infofönster som dök upp för din gamla WinXP-ikon markerar du den lilla symbolen högst upp och trycker äpple+v.

Tjoho!

//Andreas

Jovisst, det hade funkat om inte skrivrättigheterna till disken hade varit inställda på annat än att bara läsa. Eftersom det är NTFS så har man inte de rättigheterna, oavsett om man är administratör eller inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 21:32

hmmm, testade du det jag sa?
Det kan vara fel, ditt problem ser inte ut som jag trodde.

hehe... jag har nog testat det mest utom det rätta sättet. Suck, oskönt pyssel en torsdagkväll:D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 21:36

vad fan kan det här vara.
De filer som ligger på "skrivbordet" dvs den som ligger i papperskorgen, ligger dom kvar på skrivbordet som du ser det?

Vad ligger i den "riktiga" papperskorgen?

/Tangen

Om man öppnar papperskorgen hittar man detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 21:50

Högerklicka (eller crtl klicka) kopiera skrivbordet, försök att kopiera in det i en annan mapp?

jag vet fan inte chansar rätt friskt

Ok, har tömt papperskorgen och ersatt ikonen så det ser ok ut. Dock kan jag inte dra filenr från "skrivbordet" till skrivbordet - se bild. Kan inte heller dra bilder från Safari till skrivbordet "eftersom det inte kan ändras"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 21:59

kolla då om du kan under Äpple + i ändra behörigheterna för mappen "skrivbord"

  • Medlem
  • 2008-04-10 22:00

Jag tror att du ska förtsöka peka på hemkatalogen (HD/Users/Andreas/) först och däri klicka på Skrivbord, inte i sidofältet. Där ska du döpa om "Skrivbord", inte det som ligger i Papperskorgen. Döp om till något annat än Skrivbord eller Desktop.
När du har döpt om HD/Users/Andreas/Skrivbord kan du försöka att flytta tillbaka det skrivbord du har i Papperskorgen från Papperskorgen till HD/Users/Andreas/.

Det var det jag gjorde, tror jag...
Jag döpte om den mapp som låg under users/Andreas till Desktop2.
Drog det från papperskorgen till users/Andreas - den kopierade då allt.
Slängde Desktop2.
Kopierade ikonen och satte dit den.
Rensade papperskorgen.
Valde att visa skrivbord ifrån Finders inställningsmeny.

Bevaka tråden