Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 2x1,8 + Airport extreme-kort

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-04-10 20:14

Jösses... jag tror jag gjort bort mig.

Fick precis ett Airport Extreme-kort som jag beställt på Apple Store till min gamla G5a 2x1,8ghz.

Airport-ikonen i menyraden visar att AirPort är på, men jag hittar inga nätverk.

Sedan såg att jag missat ett stycke på produktinformationen: Det här AirPort Extreme-kortet är inte kompatibelt med datorerna Mac Pro eller Power Mac G5 Dual och Power Mac G5 Quad som lanserades i oktober 2005. För att lägga till ett AirPort Extreme-kort till något av dessa system bör du kontakta en Apple-återförsäljare eller en auktoriserad Apple-serviceverkstad.

Gah!

Någon som vill köpa ett AirPort Extreme-kort billigt?

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-04-10 20:24

Men lite skumt är det väl att AirPort är aktiverat i menyraden och i närverksinställningar? Eller så känner den av att det sitter ett AirPortkort i datorn, men att den inte kommer längre.

Skulle man kunna ta ett vanligt AirPort-kort från t.ex. en gammal Wallstreet laptop tro?

Ursprungligen av wognum:

Skulle man kunna ta ett vanligt AirPort-kort från t.ex. en gammal Wallstreet laptop tro?

Nej det går inte.

Wallstreet (från år 1998) hade aldrig airport-möjligheter internt, utan enbart genom PCMCIA-kort från tredjepartstillverkare.

Powerbook G3 Pismo "firewire" var den första med inbyggt Airport; äkta Airport alltså. Det kortet är av den gamla varianten som inte passar i G5 alls.

Airport-kortet från förr var i PCMCIA-formfaktor. Numera är de mini-PCI-kort. Eller ja, förr i tiden då det fanns G5or i alla fall.

Kortet ska funka till din Powermac G5. Den där texten säger att det inte funkar med Mac Pro, samt den sista modellen av powermac G5. Men din är äldre.

Har du kopplat in antennen till airportkortet? Det ska hänga en sådan någonstans i närheten av själva kortplatsen för airport-kortet.

Här finns en guide. Tror det kan skilja lite mellan olika modeller, dock.
http://manuals.info.apple.com/en/AirPort_Card.pdf

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Har du kopplat in antennen till airportkortet? Det ska hänga en sådan någonstans i närheten av själva kortplatsen för airport-kortet.

Jag minns att det var inte helt enkelt att hitta den i min när jag satte in mitt airportkort, det finns dessutom, en annan sladd hängande precis i närheten där också som var till BT, så jag tog misste först och den passade ju inte i kortet. Så lite frustration var det innan all flöt på.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-04-11 09:27

Hej på er!
Tack för alla konstruktiva tips och kommentarer! Uppskattas verkligen!

Skall ta och trixa lite mer med kortet och se vad som händer: att antennkabeln verkligen är i ordentligt, och kortet är instoppat rätt – för det verkar bara vara åt ett håll den kan sätta in?

Jag installerade även mjukvaran som följde med kortet... Ops! Kan det ha varit dumt gjort? Mmm, skall koppla in G5an med tråd och ladda hem uppdateringarna på Leopard.

Insåg förresten att de gamla AirPort-korten ser helt annorlunda ut. Haha, vilka monster! Tänk vad man glömmer...

Och Time Caspule funkar utmärkt på mina bärbara så WiFi funkar.

På det igen alltså! Och tack igen för all hjälp.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-04-11 10:29

HURRA! Det funkar!

Lösning: jag uppdaterade bara Leopard till senaste versionen. Jag skulle alltså INTE ha installerat AirPort-programvaran från den medföjljande CDn.

Tack för all hjälp att övertyga mig om att det var rätt kort i alla fall. Hade kanske tagit ur det och lagt ut det på försäljning annars...

1
Bevaka tråden