Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beställa macbook i Sverige, hämta i USA?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-08 11:53

Som frågan lyder så undrar jag om det går att beställa en macbook här i Sverige och sedan säga åt dem att jag kan hämta den i någon av deras butiker i New York? Och då självklart betala det amerikanska priset:)
Eller kan jag ringa till USA och beställa med svenskt tangentbord av dem och be att få hämta den i New York?

Jag vill ha Macbooken med extra hårddisk b.la. därför tänkte jag att det skulle vara bäst att beställa en, och inte bara gå in på en Applestore i New York och höra om de har någon liggandes, för de har de väl inte?

Så om jag sammanfattar så undrar jag om det går att beställa en dator med svenskt tangentbord, men säger till dem att jag vill hämta den i New York under en viss tidsperiod (1V ungefär).
Anledningen är förstås uppenbar...

Eller om det inte går, Har applestore i New York macbooks liggandes som man kan köpa på en gång eller måste man beställa en?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-08 19:51

Kom igen! Jag kan väl ändå inte vara den första som tänkt denna tanke?

Hårdskivor är väl billigare att köpa i efterhand och montera själv? Om du kan tänka dej att använda US tangentbord är det nog enklast att gå in i en butik "over there" och köpa. Alternativt kontakta Apple Support och fråga dem om dom kan fixa en maskin med svenskt tangentbord till dej "även om du bor i USA"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-08 20:36

Tänkte också på det där med att kontakta Apple i Sverige. Grejen är ju den att de inte kan skicka den till någon adress i New York utan jag vill ju ha den till något av deras försäljningsställen, så jag bara kan komma förbi och hämta den när jag är där.
Men jag läste en tidigare tråd om någon som skulle kontakta Apple i USA och be dem sätta dit ett svenskt tangentbord, men han skrev aldrig om han lyckades ordna det.
Ingen annan som har någon aning?

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-04-09 00:29

de erfarenheter jag har är att du inte får köpa annat än lokala landets tangentbord + amerikanskt.. tyvärr.. vet inte varför.

jag har i ett fall (sony vaio TX) försökt köpa ett löst tangentbordssats utav sony i sverige, men det gick inte, de sa till mig att de inte får byta tangentborden så, jag var däremot mer än välkommen att få ett amerikanskt om jag behövde ett nytt... slutade med att jag sålde den o köpte en macbook air. mycket nöjd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-09 17:48

Om inte jag minns fel så kan butiken (AppleStore) sätta i en större hårddisk åt dig när du är där och handlar. Det kanske tar någon timma, men jag har för mig att de är ganska flexibla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 15:30

Då kanske de kan sätta på en svensk tangentbordsuppsättning när de ändå är i farten

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 17:40
Ursprungligen av newberg:

Då kanske de kan sätta på en svensk tangentbordsuppsättning när de ändå är i farten

Nja... det är ju inte direkt en vanlig modifikation.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 16:16

Det lägre priset i USA kommer med ett pris... och det är avsaknaden av ÅÄÖ... så enkelt är det.

Sen kan man fundera ut "smarta" vägar att få till ett bättre pris men de flesta jag sett går bet på just tangentbordet. Sen om du har riktig osis så åker du på tull också, för tullen har blivit klart mer alert på flyg från USA vad det gäller att kolla elektronikprylar.

1
Bevaka tråden