Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En fundering runt varför flash måste ta så mycket CPU-kraft?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En fundering runt varför flash måste ta så mycket cpukraft?
Varför har adobe inte kunnat göra flash bättre, t.ex. så att den tog GPU kraft istället. Grafik processorn klarar väldigt mycket mer än cpu, vilket hade lätt till att man hade haft mer cpu till annat. Det är sjukt att flash tar runt 25-40% cpu ” En Core2Duo 2.4 Ghz” cpu för att titta på en flashsnutt.

Problem gäller Flash i Safari 3.1 och standalone.

Komentarer, lösningar m.m. önskas!

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-04-09 17:00

Jag instämmer till fullo.

Det är väldigt irriterande då man kanske har flera nyhetsflikar uppe i Safari.
Rätt som det är bangar Safari ur och klagar på att just flash-filer orsakar problemet?

Lösningar vore bra. Men hur?

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-04-09 17:34

Jag är inte så insatt, men jag har fått för mig det är för att Adobe som har gjort en kass codec till OS X. Tveksamt om det är något som kan lösas utan att Adobe själva fixar det

Ursprungligen av MacBro:

Jag är inte så insatt, men jag har fått för mig det är för att Adobe som har gjort en kass codec till OS X. Tveksamt om det är något som kan lösas utan att Adobe själva fixar det

Flash och Codec ?!

Om jag inte har helt fel så är de inte alls besläktade, helt olika saker.

Vissa avdelningar på Adobe verkar ha bra koll (InDesign och PhotoShop) medan andra verkar ha sämre och tyvärr verkar det vara de bitarna med köpet av Macromedia (kan inte kommentera DreamWeaver) men Flash verkar inte speciellt bra skött och hur man kan få hela Macromedia Freehand och ändå plöjja på med Illustrator är för mej obegripligt...

Gällande Flash websidor så märks det stor skillnad mellan stunder då jag har få sidor/flikar och många vad gäller värmen i min MacBook.

Hmm det borde inte vara allt för svårt för flashteamet på adobe att fixa detta så att flash använder sig av GPU istället för cpu. Alternativ att apple gör om koden/kompletterar koden för safari så att den använde CoreGrafik som finns inbyggt i Os X som i sin ordning använder grafikkortet processor. Kan microsoft så kan apple.

Senast redigerat 2008-04-09 18:44
  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-04-10 15:18

Och när kan vi se en förbättring?

Tycker det borde vara ett rätt så vanligt förekommande fenomen?
Eller har detta möjligen med anpassning för PPC-modellerna att göra?

Jag håller med, stör mig på detta hela tiden. Trist att en dator av denna kaliber (MBP17"2.4) ska svetaas av att titta på en liten flashanimering eller video, men jag har märkt att kör jag med Camino så går det bättre, fläktarna drar alldrig igång

detta är ett mkt störigt problem. Jag har provat ett flashspel i os x, och sen samma via parallels i windows. Resultatet blev mindre cpu med parallels än utan. hur sjukt?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-15 11:15

Jag tror att det beror på att flash använder inte hårdvaru accelerationen utan räknar allt genom software renderern. I windows så används grafik drivrutinerna för att visa innehållet vilket är bättre optimerade.

Tyvärr det har alltid varit så och om Apple inte fixar det med Adobe så ser jag ingen förbättring.

//Rob

1
Bevaka tråden