Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail vägrar bilagor m.m.

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet inte om det var p.g.a. en tvångsavstängning (Excel tokhängde sig) eller efter senaste MBP firmwareuppdateringen, men helt plötsligt ville Mail importera alla brev igen vilket jag gick med på. Därefter har programmet börjat uppträda konstigt på andra sätt.

Exempel:
1. Jag kan inte lägga till bilagor varken inifrån mail eller genom att dra och släppa filer. Däremot går det att skapa bilagor från inifrån t.ex. Excel (Send to Mail recipient as attachment...)

2. För vissa vissa inkomna mail går det inte att se att det finns bilagor eller komma åt dem inifrån Mail, fast jag vet att de innehåller bilagor (syns på storlek samt i andra mailprogram)

3. När man skickar mail går det först inte med vald SMTP-server och rutan för att välja kommer upp. Om jag då väljer samma SMTP så fungerar det omedelbart.

4. Efter importen markerades många äldre lästa meddelanden som olästa.

Jag har bytt ut mail.plist mot en äldre version (Time Machine!) men det hjälpte inte och programmet var tvungen att importera alla brev igen (c:a 33000).

Finns det några andra filer som kan ha blivit korrupta?
Om jag måste installera om hela programmet vilket är det bästa sättet att arkivera sina brevlådor (jag vill att det ska hamna under rätt konto efter import)?

Senast redigerat 2008-04-10 15:29

Uppdatering: Jag kastade alla "Envelope Index" men det hjälpte inte. Har även prövat med ännu äldre mail.plist-filer. Problemen kvarstår. Några tips?

Lösning

Uppdatering 2: Jag testade att logga in i ett annat konto. Där funkar Mail som förväntat. Men om jag ersatte mail.plist med den misstänkt korrupta mail.plist från mitt huvudanvändarkonto fick jag samma problem. Alltså plist-filen var roten till det onda. Det vara bara att kasta den och skapa om mina konton. Nu fungerar det och den här enmanstråden kan arkiveras

1
Bevaka tråden