Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

74 skräpbrev till Eva i natt

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-09 06:59

Jag är förtvivlad! Under natten har jag fått 74 st skräpbrev från olika länder. Av dom låg 42 i min vanliga Inkorg.

Alla enligt bifogad bild, dvs det verkar som om jag skickat mail till olika platser (porr, tabletter och klockor) och nu får meddelande att mina mail inte kommit fram.

Jag är ALDRIG på såna sidor.

Det känns som om någon tagit över min dator, kan det vara så?

Nja.. det tror jag inte. Det kanske är så att din internet-leverantörs spamfilter gått ned på något sätt. Ring deras support och kolla.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-09 07:17

En vanlig metod för att spamma är att skicka spam med fel avsändare och låta folk få "tillbaka" sina meddelanden. Det är bara ett av många knep spammare användare.

Troligtivis är det som kjelle säger. Det har blivit något knas med spamfiltret.

Ursprungligen av Eva:

Det känns som om någon tagit över min dator, kan det vara så?

Så är det troligen inte. E-post är betydligt mer opålitligt än vad de flesta tror. Med de mest grundläggande kunskaperna inom SMTP-protokollet kan vem som helst skicka e-post som ser ut att komma från dig, det är inte alls svårt.

Flera "bulkmail-program" tillåter att man sätter vilken e-postadress som helst som avsändare.

Man behöver inte ändra SMTP-protkoll. Själv upptäckte jag det av en slump. Hade skickat ut månadsbrev i en förening och skulle sedan skicka adressändring från min egen adress. Inte behövdes det någon ändring, Nej det var förenigsadressens SMTP med användarnamn och lösenord som snällt skickade med min privatadress.

Jo, sedan har vi använt det för att skoja med vänner och bekanta - 1:a april gick det iväg en del meddelande ...

Ursprungligen av macwitty:

Flera "bulkmail-program" tillåter att man sätter vilken e-postadress som helst som avsändare.

Man behöver inte ändra SMTP-protkoll.

Jo, men vad tror du att dessa program gör? De uttnyttjar bara SMTP-protokollet. En e-postadress man anger som avsändare i e-post behver inte finnas, och om den finns behöver den inte vara din.

Ursprungligen av Marcus K:

Jo, men vad tror du att dessa program gör? De uttnyttjar bara SMTP-protokollet. En e-postadress man anger som avsändare i e-post behver inte finnas, och om den finns behöver den inte vara din.

Nej, jag trodde att man behövde kunna lite "trixande" för att göra det. Trodde att program som gav sig ut för att vara "hederliga" körde på samma sätt som e-postprogram, dvs adress och användarnamn & lösenord måste stämma. Så naiv var jag!

Ursprungligen av macwitty:

Nej, jag trodde att man behövde kunna lite "trixande" för att göra det. Trodde att program som gav sig ut för att vara "hederliga" körde på samma sätt som e-postprogram, dvs adress och användarnamn & lösenord måste stämma. Så naiv var jag!

Användarnamn och lösenord gäller i regel bara för att motta e-post och behövs inte när man ska skicka. Man kan använda det även när man skickar, såvida SMTP-servern har stöd för det.

Man kan se SMTP-servrar som Postens bredlådor. När man skickar ett brev kan man ange sin egen adress i t ex brevets övre vänstra hörn, men det finns ingen kontroll över om du anger din egen eller statsministerns adress.

Som dom andra säger, det är bara spammarna som använder din adress som avsändare. De är rätt populärt att göra så, istället för att använda en påhittad avsändare tar spammarna äkta fungerande adresser från oskyldiga och använder dessa istället. Och alla mejl som studsar (dvs när spammarna skickar till adresser som inte fungerar) kommer tillbaka till den oskyldiges adress eftersom denne står som avsändare.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-04-09 16:05
Ursprungligen av Eva:

Jag är förtvivlad! Under natten har jag fått 74 st skräpbrev från olika länder. Av dom låg 42 i min vanliga Inkorg.

Alla enligt bifogad bild, dvs det verkar som om jag skickat mail till olika platser (porr, tabletter och klockor) och nu får meddelande att mina mail inte kommit fram.

Jag är ALDRIG på såna sidor.

Det känns som om någon tagit över min dator, kan det vara så?

Jag har också senaste dagarna fått en massa "Mail Delivery System" spam. Så det verkar vara nån generell spamvåg just nu med en massa retur spam mail.

I mitt fall gick de alla till min info@ adress, var tvungen att ta bort den för att det skulle sluta.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-09 17:08

Skönt att ingen tagit över min dator då, men något konstigt har hänt. Nu när jag kom hem nu hade jag fått ytterligare 73 skräpbrev, fast nu låg dom i Skräplådan i alla fall.

Normalt brukar jag få några skräpmail per dag bara, det här är ju hemskt. Och så är det till min huvud-adress också, den som jag inte bara kan (vill) plocka bort.

Man blir ju galen - och arg. Men vem ska man rikta sin ilska emot?

Dumma spammare - dumma dumma spammare

Lite snabb statistik från det gångna dygnet:

Strax under 16.000 oönskade brev. O detta är på inga sett en rekorddag

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-09 18:37
Ursprungligen av Johan S:

Lite snabb statistik från det gångna dygnet:

[ATTACH]15902[/ATTACH]

Strax under 16.000 oönskade brev. O detta är på inga sett en rekorddag

Men vad ska man GÖRA då? Det är ju inte klokt det här.

Och hos mig fortsätter skräpet bara att VÄLLA in. För mig känns det som om någon har stulit min adress. Den är ju nu obrukbar att använda på iPhone t.ex för telefonen plockar ju inte bort spam.

Har du kolla med supporten hos din ISP?

Johan S:
Vet inte om jag fattat rätt men menar du att 99.se kan få ca 16.000 spam per dygn ?
Jösses i så fall eller snarare JÖÖSSSSES ! Ska inte klaga på mina ca 2 spam per dygn längre. Fast jag tycker dom är tradiga att få dom också. Tycker inte Mail är så bra på att ta bort skräppost. Finns det något litet program som man kan lägga till eller ska jag kopla alla mina e-postadresser till gmail.com eller mac.se ?

Ursprungligen av Eva:

Men vad ska man GÖRA då? Det är ju inte klokt det här.

Och hos mig fortsätter skräpet bara att VÄLLA in. För mig känns det som om någon har stulit min adress. Den är ju nu obrukbar att använda på iPhone t.ex för telefonen plockar ju inte bort spam.

Du kan testa att ställa in din mailservers MX-inställning som såhär.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-09 22:01
Ursprungligen av thevil:

Du kan testa att ställa in din mailservers MX-inställning som såhär.

Hej thevil, nu kommer du till min hjälp igen

Det där var lite överkurs för mig men det känns skönt att om det verkligen FINNS något man kan göra åt problemet. Jag ska försöka hitta någon som kan hjälpa mig att ställa in mitt mailprogram så där. För så här kan det inte få fortsätta om jag ska behålla mitt förnuft. Sedan i natt har jag fått flera hundra skräpmail, det är helt sjukt.

Nej, det är inte från 99. Dock har dom nog en hygglig mängd skräp här också som fastnar i filtren.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-04-09 20:59

Så här ser det ut på ett företag (som jag sköter) med ca. 30 användare (under 28 dagar) :

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-09 21:08

SPAM är verkligen ett ofog. Speciellt i nätverk med många användare. Min förra arbetsplats var där ca 6000 datoranvändare. Mycket stoppades i filter men en del gick igenom. Om någon oförsiktig öppna och klickade på länkar eller liknande, så var det som förgjort. Har hört någon procenttal typ 95 procent stoppas av diverse säkerhetsanordningar. Så "mycket" kan vara relativt. Filtret som Google Gmail, som jag använder är faktiskt väldigt bra. Det är sällan det slinker igenom något.

MX-inställningarna rör DNS-servern som hanterar domännamnet som e-posten gäller. Det är alltså inget som man ställer in i e-postprogrammet.

Min lösning på spamproblemet var under många år det fantastiskt träffsäkra SpamSieve som var klockrent tillsammans med Eudora för mig. Men ett problem var att jag först var tvungen att ta hem alla spammejl innan jag kunde filtrera dom.

Över bredband är det inget större problem, men om man skulle betala för trafiken över t.ex. mobilnätet eller bara sitta på en väldigt långsam lina känns det ju onödigt att lägga tid och pengar på att hämta spam hela dagarna. Jag får rätt mycket spam också, ungefär 3-4000 i månaden.

När jag skaffade iPhone blev problemet uppenbart, för då kollade jag posten direkt med servern och fick aldrig det filtrerat genom SpamSieve. Vad jag gjorde då var att jag kopplade mitt domännamn till Gmail genom Google Apps. På så sätt fick jag en "server side"-filtrering av allt spam.

Det finns förstås massor av olika spamfilter att köra redan på mejlservern, men jag vill gärna ha koll på allt jag får så inte viktiga mejl fastnar och försvinner för gott. Därför är lösningen med Gmail rätt bra, för då och då går jag in och skummar igenom alla rubriker och avsändare i spam-mappen i Gmail, via en webbläsare. (Det är också helt nödvändigt att göra eftersom Gmail är lite väl aggressivt ibland, för många viktiga företagsmejl har landat i spamfiltret för att jag ska kunna lita på det.)

Även om jag gärna skulle slippa skumma igenom 3-4000 rubriker och avsändare varje månad så är det ändå en hyfsat lösning där jag har bra koll. Och jag har fortfarande SpamSieve i Eudora som en sista utpost vilket gör att väldigt få spam når fram till mig i mitt dagliga arbete.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-10 15:26
Ursprungligen av Adrian B:

Jag får rätt mycket spam också, ungefär 3-4000 i månaden.

Och ändå verkar du vara i dina sinnens fulla bruk. Otroligt!

jag har fått 225 nya idag och jag håller på att bli galen.

Har du talat med din mailleverantör?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-10 15:51

Ja, jag mailade Telia igår (men fick inget svar)

Nyss ringde jag Telia och fick reda på att man kunde gå in på webmail.telia.com och där aktivera ett spam-filter. Så det har jag nu gjort, nu hoppas jag att det där filtret ska fungera och ta bort alla spam. Jag håller tummarna!

Jo, man undrar hur detta skall sluta. Jag ligger på 1000 spam/dag till mina samlade mejl konton. Äntligen fick vi häcken ur vagnen och installerade SpamAssassin framför mejl servern, så att all filtrering inte behövs göras på klienten. Nu kan jag använda min iPhone för att läsa mejl, vilket var ett plus.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-11 07:18

Spamfiltret hos Telia fungerar! Det känns som om jag "fått tillbaka" min underbara Mac

I natt har jag fått ett enda (1) skräpmail, (som mitt Mailprogram lagt i Skräplådan) och jag är så väldigt lättad och glad. Äntligen har jag "fått tillbaka" min dator och kan återigen kolla mail från iPhone.

Nu ligger ju en del skräpmail kvar på min plats på https://webmail.telia.com men det verkar som om Telia rensar bort åtminstone några för det fanns "endast" 42 skräpmail där.

Jag behöver alltså gå dit för att radera emellanåt men det är inte lika störande för mig när skräpet ligger någonstans "där ute" som när de finns här hemma på min fina dator.

Det är verkligen bara SÅÅÅ himla skönt och jag är SÅÅÅ lättad.

Tack alla ni underbara människor som engagerat er.

Över 100 spam på vardera mina datorer inatt - kan det bero på att bredbandsbolaget har någon form av systemunderhåll över helgen? Någon mer med BBB som leverantör som plötsligt blivit överöst av spam.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-17 15:18

Jag har också fått ovanligt mycket spam de senaste tre-fyra dagarna. Jag tror som Jetwash att det är en spamvåg just nu.

1
Bevaka tråden