Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är 10.5.x redo för daglig produktion?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på att utvärdera 10.5.2 i skarp miljö för att se om det kan leverera.
Hitintills verkar allt gå bra, jag har inte stött på några stora problem.
Alla program vi använder idag fungerar som de ska under 10.5.2.

Vad tycker ni andra som har hand om mer än 10 datorer?
Är 10.5.2 redo att användas i daglig produktion?
Motivera gärna.

PS. De är tyvärr ointressant vad hemanvändare tycker och tänker. DS.

Senast redigerat 2008-04-09 13:31

Jag tycker det fungerar bra nu. Vi håller på att föra över alla till 10.5, tar en dator i taget och blåser bort allt gammalt.. Tar kanske lite tid, men då ser man att allt fungerar..
Dock känns det som man behöver mer minne än vad 10.4 behövde, men det kan också bero på CS3.

Det är lite off topic men sedan CS3 användarna fick 3 Gb ram har det slutat komma klaogomål från dem. Men intel maskinerna som kör CS 3 kan inte skriva ut liggande mot våran Xerox DC240... men ppc maskinerna kan det.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det är lite off topic men sedan CS3 användarna fick 3 Gb ram har det slutat komma klaogomål från dem.

Vi har tagit beslut att minst ha 4Gb på varje dator, priset är så lågt nu på minnen (nyare) att det inte svider så mycket..

De stora problemet som vi upplever är fortfarande typsnitten. (Detta har varit följetongen ända sedan 10.0..) Oftast pga att "kunderna" inte uppgraderar till senaste varianterna.

Typsnitt ja... suck.
Vi tog ett beslut förra sommaren att börja på ny kula.
Vi tog Font Folio 10 som bas för våra typsnitt och bytte ut alla typsnitt i alla dokument mot Font Folios. Det tog ett tag.
Sedan utsåg jag två typsnittspoliser och utrustades med Font Doctor och dessa två är de enda som får lägga till typsnitt i det gemensamma typsnittsbiblioteket.

Sedan dess har det, ta i trä, fungerat riktigt bra faktiskt.
Det är bara vårt eget specialritade typsnitt som krånglar. Men det kan jag leva med 1 av 2800 typsnitt.

Du som röstade Nej - varför är det inte redo för daglig produktion.
Det är nej-rösterna jag är mest intresserad av!

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-04-09 20:32

Jag tycker det är redo med ett undantag.

Skrivardrivrutiner och Intel-macar. Jag har en Intel-dator som inte kan skriva ut alls på vår Canon CLC3220. Resten är G5or och de kan skriva ut utan problem. Det mesta i drivrutinen ser ut att fungera men vissa funktioner är överstrukna. Dels den special-funktion där man fyller i ID och lösenord (så att man ser vem som kört ut vad). Därför kan man inte skriva ut. Störande värre.

Fortfarande är det ingen av de som säger nej som motiverat varför de tycker så. Trist!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 08:28
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Trist!

surgubbe

Ursprungligen av Tangen:

Jag sa nej mest på grund av att i den miljön vi arbetar i kan vi inte skriva ut mot en Xerox Work Center Pro 2128 som vi har på kontoret. Eller det funkar men jag får en irriterande "efterblad" vid varje utskrift som det står rangecheck 11 nånting. Jag kan byta till e generell postscriptskrivare, men då kan jag inte printa A3.

Ser du ett samband här. Även jag har problem med en Xerox men det är processorknutet och inte os-knutet.

Ursprungligen av Tangen:

surgubbe

Nu är jag en glad gubbe igen!

Ursprungligen av Johan S:

OS X Server är dock en helt annan sak. Denna har enligt mina tester en bit kvar att vandra innan den är redo för produktion, speciellt fildelningstjänsterna, som ju ändå är nåt av de mest centrala.

Don't even get me started...
Men å andra sidan har jag en 10.5 server igång nu, som netinstall server enbart. NFS funkar så kör med det istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 09:34
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Ser du ett samband här. Även jag har problem med en Xerox men det är processorknutet och inte os-knutet.

Det verkar vara Xerox man ska skälla på det finns inga nya drivisar till den heller
he he

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 08:28

Jag sa nej mest på grund av att i den miljön vi arbetar i kan vi inte skriva ut mot en Xerox Work Center Pro 2128 som vi har på kontoret. Eller det funkar men jag får en irriterande "efterblad" vid varje utskrift som det står rangecheck 11 nånting. Jag kan byta till e generell postscriptskrivare, men då kan jag inte printa A3.

Annars tycker jag bara att det är lite irriterande smådetaljer.

Nästa vecka får jag vår nya Xserve och då kommer vi att byta till 10.5
, vi är en designbyrå med rätt många produktioner dock är vi endast ett 10tal personer så av den anledning kanske vi är för små i jämförelse med er?

/Tangen

[edit]
det flesta program börjar lösa sig, det var en drös som inte funkade under 10.5 men nu verkar de flesta funka

Från mig måste det bli ett delat svar. Dock handlar kanske denna omröstning om OS X klient, och där vill jag väl rösta ja.

OS X Server är dock en helt annan sak. Denna har enligt mina tester en bit kvar att vandra innan den är redo för produktion, speciellt fildelningstjänsterna, som ju ändå är nåt av de mest centrala.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-10 09:49

Vi har lite problem med kerberos och autentisering på bärbara datorer när de inte är på företagets lan. Det går bra att logga in, men när man ska låsa upp skärmsläckare eller från vila går det inte så bra. Finns en tråd om det hos apple. http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1383576
Annars närmar det sig, men jag väntar gärna in .3-uppdateringen.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-04-10 10:01

Indesign kraschar lite för ofta i 10.5.2 för att det ska vara ok att arbeta i.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-04-10 11:29

Servern är väl det stora abret, med just fildelningen som ett stort rött skynke. Jag kan tyvärr inte "gå tillbaka" till 10.4-server på vår xServe och det är inte så kul.
Min största installation är beräknad att gå upp till 10.5 nu i sommar och jag hoppas 10.5.3 eller 10.5.4 kommer lösa de problem som ännu finns.
Klienterna funkar hittills bra för vanligt kontorsarbete.

1
Bevaka tråden