Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad innebär Telia Digital-TV för bredbandet?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-29 09:21

Jag förmodar att alla känner till www.bredbandskollen.se? Här kommer min erfarenhet av vad Telia Digital-TV har inneburit för min surfhastighet på datorn. Jag sitter på ett 24mbit ADSL från Telia. Innan jag skaffade mätte bredbandskollen upp ca 19mbit/s. Vilket jag var helt klart nöjd med.

Sen skaffade jag Telia Digital-TV (gratis i 12 månader). Ett visst tapp av bandbredden hade jag naturligtvis räknat med men blev det inte lite väl mycket? När jag har Digital-TV boxen avstängd mäter jag 12mbit/s och när jag sätter på boxen (vilket för övrigt tar runt 60 sekunder) så sjunker bandbredden till 6,8mbit/s. Det är väl ändå lite väl lite? Jag betalar för 24mbit men jag får 6,8 när någon kollar på TV.

Detta är den bistra verkligheten och helt klart värt att ta i beaktande innan du beställer ADSL-TV.

  • Medlem
  • 2008-03-29 09:30

Till oss sa de att om man hade 24Mb skulle man förlora ca 10Mb och alltså ha (teoretiskt) 14 kvar. Så dina 6,8 låter lite lite. Själv har jag bara 8Mb från början och märker ingen skillnad. Jag har haft omkring 6Mb/s (strax under?) vid koll med TV:n igång, om jag minns rätt.

Uppdatering: Kollade nu på Bredbandskollen med TV:n på och fick 6,46. Du har nog lägre hastighet än du borde ha.

Ursprungligen av Giggs:

Till oss sa de att om man hade 24Mb skulle man förlora ca 10Mb och alltså ha (teoretiskt) 14 kvar. Så dina 6,8 låter lite lite. Själv har jag bara 8Mb från början och märker ingen skillnad. Jag har haft omkring 6Mb/s (strax under?) vid koll med TV:n igång, om jag minns rätt.

Det stämmer så till vida att när du har digital-tv boxen avstängt begränsar surfhastigheten med upp till 14 Mbit/s, tittar du samtidigt på tv via boxen kommer hastigheten att begränsar ytterligare med upp till 6 Mbit/s som tvsändningen kräver.

Att Spooky bara får 6.8 Mbit/s när han ser på tv kan bero på olika faktorer, kvaliten på telefonledningsrna bland annat, sen anser jag personligen inte att bredbandskollen är speciellt pålitligt. På min uppkoppling anser jag den inte vara tillförlitlig med den test jag gör på min uppkoppling. Har läst kritik mot den, bland annat här och här.

Det står ju på telias sidor under tekniska förutsättningar, vad som gäller. Om du läser det verkar det stämma väldigt bra mot den erfarenhet av digital-tv via bredband som du upplever.

Sen ska du komma ihåg att du inte betalar för 24 Mbit/s, utan du betalar för upp till 24 Mbit/s. Klart också är att de som betalar för en lägre hastighet, märker av en mindre försämring av hastigheten vid digital-tv via bredband.

Som vanlig tycker jag att det som kund är upp till kunden att och läsa in vad som gäller vid beställning av en viss tjänst.

Senast redigerat 2008-03-29 09:57
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-29 09:47

Tack för den idiotförklaringen. Det är självklart upp till var och en att kolla upp dessa saker i förväg. Jag tänkte bara jag skulle informera vad mina erfarenheter i praktiken har inneburit för mig. När säljaren från Telia ringde och frågade om jag ville ha Telia digital-tv gratis i 12 månader så frågade jag naturligtvis honom vad det kommer innebära för mitt bredband. Svaret var ett glasklart "När man har 24Mbit förlorar man teoretiskt ca 10Mbit". Eftersom jag mätte mellan 18 - 20 mbit innan beställning så trodde jag kanske att jag skulle ha 10 - 9 mbit kvar och det har jag ju... jag har 12mbit. Så länge jag inte tittar på TVn. För då rasar det till 6,8mbit.

Detta är ett fall från verkligheten och inga teoretiska gissningar. Jag trodde det kanske skulle kunna intressera någon.

Ursprungligen av Spooky:

Tack för den idiotförklaringen. Det är självklart upp till var och en att kolla upp dessa saker i förväg. Jag tänkte bara jag skulle informera vad mina erfarenheter i praktiken har inneburit för mig. När säljaren från Telia ringde och frågade om jag ville ha Telia digital-tv gratis i 12 månader så frågade jag naturligtvis honom vad det kommer innebära för mitt bredband. Svaret var ett glasklart "När man har 24Mbit förlorar man teoretiskt ca 10Mbit". Eftersom jag mätte mellan 18 - 20 mbit innan beställning så trodde jag kanske att jag skulle ha 10 - 9 mbit kvar och det har jag ju... jag har 12mbit. Så länge jag inte tittar på TVn. För då rasar det till 6,8mbit.

Detta är ett fall från verkligheten och inga teoretiska gissningar. Jag trodde det kanske skulle kunna intressera någon.

Idiotförklaring får stå för dig om du tar det personligt när jag säger att det är upp till kunden att informera sig om villkoren och vad som gäller.

Problemet med ADSL är att det enligt min erfarenhet ofta är teoretiska siffror och kan variera en del. Sen är det ju klart att säljarna vill sälja och få provision och gärna förskönar varan det säljer.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-29 10:12
Ursprungligen av Mikael E:

Idiotförklaring får stå för dig om du tar det personligt när jag säger att det är upp till kunden att informera sig om villkoren och vad som gäller.

Jag missade att lägga in en sån här ->

"Tack för den idiotförklaringen " skulle det ha varit från början.

  • Medlem
  • Öckerö
  • 2008-03-29 09:53

Tack för den informationen spooky, trodde inte det skulle påverka så mycket.
Jag väntar nog då med bredbands TV tills fiberkabeln är framdragen.

  • Medlem
  • 2008-03-29 09:53

Ah, så surt. Så om man har 24 Mb så minskas hastigheten med 16Mb till 8Mb om man surfar och tittar samtidigt. Det var inte vad de sa till mig i Telias butik, utan de sa bara att det sjönk till 14 (alltså maxhastighet med TV:n avstängd!). Vilket innebar att jag fick bara halva sanningen fast jag kollade...

Ja, ja...det är ju lugnt för egen del som bara har 8Mb.

"Upp till 24 Mbit/s
Maximal bandbredd för surf och tv kommer att begränsas till 14 Mbit/s. När du inte tittar på tv och digitalboxen är avstängd kan du alltså surfa upp till 14 Mbit/s. Generellt gäller att när du använder Telia Digital-tv kommer surfen att minska med max 6 Mbit /s utifrån den surfhastighet som du når. Exempel: Om du har 14 Mbit/s i surf och sedan börjar titta på Telia Digital-tv minskar tillgänglig surfhastighet med den bandbredd som tv-signalen kräver (upp till 6 Mbit/s). Du får alltså ca 8 Mbit/s surfhastighet vid samtidigt tv-tittande. Denna kombination är dock fortfarande den bästa för dig som efterfrågar snabb surf och Telia Digital-tv."

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-29 10:04

Hmm... jag drar nog inte riktigt samma slutsats som Telia i det här fallet.

"Denna kombination är dock fortfarande den bästa för dig som efterfrågar snabb surf och Telia Digital-tv."

Ska du ha Digital-TV och dessutom betala för det (det gör ju inte jag, så jag är ganska nöjd ändå), ja då behöver du inte ha snabbare bredband än 8mbit. Det är min slutsats.

För övrigt... är inte detta något större problem då jag klarar mig rätt bra på 12mbit som jag får när boxen är avstängd. MEN! När du sätter på boxen möts du av följande sköna meddelande "Telia Digital box startar, detta kan ta några minuter..." Nej, jag skojar inte. Det tar 1 minut och 6 sekunder att få igång TVn. Snacka om att det känns som en evighet när man satt sig i soffan och väntar på att bilden ska komma fram.

Har 8 Mb, kunde mäta upp till närmare 7 när det gick som bäst.
Med Telia Didital-TV fick jag max 1,16 Mb....?
Bytte modem till det "silvriga" och med uppdaterad hårdvara fick
jag vips stadigt över 6 Mb.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-29 15:32

Japp, det där är viktigt att komma ihåg med det svarta modemet som jag hade innan hade jag stadigt 6.5 mbit/s oavsett om boxen var på eller inte. Med det silvriga modemet ökade det till 12 mbit/s med boxen avstängd. Så silvrigt modem är det som gäller.

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2008-04-09 19:17

Hmm nu blir jag fundersam, inget av det som skrivit i tråden tidigare stämmer med mina erfarenheter och det jag har hört nät jag pratat med telia själv. Jag har 8Mb och ligger ganska stadigt runt 6,5 oavsett om boxen är inkopplad eller ej. Så långt allting gott men när mina föräldrar skaffade telia digital tv så hade dom problem att få det och fungera det fungerade inte alls ringde och pratade med support frågade då om det kunde bero på att dom bara har 2Mb att hastigheten i nätet helt enkelt blir för låg?
Enligt telia så skulle det ej spela någon roll då digital tv:n använder sig av cirka 6Mb som läggs vid "sidan" av ditt bredband på så vis skulle du inte märka någon skillnad!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-09 20:02
Ursprungligen av Raccha:

Hmm nu blir jag fundersam, inget av det som skrivit i tråden tidigare stämmer med mina erfarenheter och det jag har hört nät jag pratat med telia själv. Jag har 8Mb och ligger ganska stadigt runt 6,5 oavsett om boxen är inkopplad eller ej. Så långt allting gott men när mina föräldrar skaffade telia digital tv så hade dom problem att få det och fungera det fungerade inte alls ringde och pratade med support frågade då om det kunde bero på att dom bara har 2Mb att hastigheten i nätet helt enkelt blir för låg?
Enligt telia så skulle det ej spela någon roll då digital tv:n använder sig av cirka 6Mb som läggs vid "sidan" av ditt bredband på så vis skulle du inte märka någon skillnad!

Supporten sa helt rätt, det som händer är att man kopplar upp 2 så kallade PVCer (tänk virtuella uppkopplingar) som delar på bandbredden som är mellan stationen och ditt modem hemma.

Sedan släppar man på så mycket fart som man kan mellan stationen och modemet, om de inte ändrat sedan jag kollade senast är det 14Mbit, det innebär då att man kan med ex. upp till 24 tjänsten komma upp i 14Mbit om inte boxen är på. (anledningen till 14Mbit är att högre farter genererar mer bitfel, vilket leder till hack och störningar i bilden på TVn).

Det man dock gör med de lägre hastigheterna är att strypa den PVC som ditt surfande går i till 0.25, 2 eller 8Mbit, man sätter även högre prioritet på den PVC som TV informationen går i vilket gör att den alltid först får det som den behöver, och resten som blir över lämnas till surfen.

Så, om ledning och annat är bra, man bor någorlunda nära stationen etc och har 2Mbit tjänsten så blir det så här:

Stationen och modemet talar med varandra i 14Mbit, TVn tar sina 5-6Mbit detta lämnar 7-8Mbit kvar för andra tjänster, stationen stryper sedan den PVC som är för surfen till 2Mbit vilket leder till att det egentligen är 5-6Mbit "över" på linan som inte används och du som kund märker ingen skillnad i hastighet.

Det samma gäller normalt 2Mbit tjänsten, modem och station strävar alltid efter att tala med varandra så fort som möjligt (8Mbit för ADSL1) men sedan stryps hastigheten i accessplatformen till den som du betalar för.. ex 2Mbit.

Om man har upp till 24 tjänsten och inga andra tjänster, så är det bara så att den PVC som är för surfen saknar en strypning och går därmed i den hastighet som stationen och modemet talar med varandra i.

1
Bevaka tråden