Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man aktivera "ljudkontroll" i efterhand?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-04-08 16:13

Fan också!
Har lagt in hela iTunes-biblioteket. (ca 20 GB) utan att ha tänkt på funktionen "ljudkontroll"! Den som gör att alla låtar får samma ursprungliga ljudnivå!!! Jag har en iPod Touch. Och det blir lite jobbigt att mickla med den varje gång det kommer en ny låt!
Någon som har några tips? Dom mottages med största intresse!

HJÄLP!!!

Ljudkontrollen är vad jag förstår en avspelningsfunktion, alltså den fungerar som en limiter/kompressor på ljudet ut ur iTunes, oberoende av filen i sig. Den bakas alltså inte in i filen. Det finns en liknande funktion i iPod.

Och denna funktion kan aktiveras/avaktiveras när man så önskar. Betänk dock att det i min mening påverkar musikens dynamik.

Men om du rippat 20 GB i iTunes så bör dessa vara i nivå med varandra. Har du dock använt olika "rippare" eller hämtat musiken annorstädes så kan det skilja rejält. Men som sagt det är bara att slå på funktionen.

  • Medlem
  • 2008-04-09 13:12
Ursprungligen av Mattias H:

Ljudkontrollen är vad jag förstår en avspelningsfunktion, alltså den fungerar som en limiter/kompressor på ljudet ut ur iTunes, oberoende av filen i sig. Den bakas alltså inte in i filen. Det finns en liknande funktion i iPod.

Och denna funktion kan aktiveras/avaktiveras när man så önskar. Betänk dock att det i min mening påverkar musikens dynamik.

Men om du rippat 20 GB i iTunes så bör dessa vara i nivå med varandra. Har du dock använt olika "rippare" eller hämtat musiken annorstädes så kan det skilja rejält. Men som sagt det är bara att slå på funktionen.

Ja tyvärr är dom rippade i olika kb/sek. Så nu är det olika volymnivå på skiten! Att aktivera ljuukontrollen måste man göra INNAN man lägger till musiken i iTunes. Då justerar iTunes musiken till samma "ljudnivå" automatiskt. Men det verkar inte gå att göra i efterhand!

Nej, jag tror du fått det lite om bakfoten. Ljudkontroll (egentligen är det normalisering som du efterfrågar, vilket är något annat än iTunes ljudkontroll) sker vad jag vet inte när du lägger in filerna, utan påverkar bara uppspelningen där den går in och "limitar". Samma inställning finns som sagt i iPod och går att aktivera/avaktivera närsomhelst.

Det du efterfrågar, normalisering, sker vad jag vet automatiskt när du rippar i iTunes men går inte att "lägga på" externa filer. Men det har ingenting med ljudkontroll att göra som analyserar filen och anpassar utvolymen vid uppspelning. Om du tittar i "preferences" så ser du också att Ljudkontroll ligger under uppspelning och inte annorstädes (se bild).

Det är troligen så att du måste ställa in Ljudkontroll på iPhonen separat, alltså i telefonen, och att hur du ställt in ITunes inte styr uppspelningen på IPhonen. Så är det i varje fall på iPod.

1
Bevaka tråden