Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport-kort till G4 Quicksilver

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som vet var man kan få tag på ett Airport-kort till en Quicksilver G4? Har kikat på Macoteket och InWarehouse, men de verkar inte ha detta. Nån som vet, snälla!

Om du menar Apples original Airport-kort, så har de inte tillverkats på flera år. Men Macoteket verkar ha några (står att de saknar kartong m.m., kanske begagnade, vem vet).

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=989097&product_id=126008

Där står bara iBook och PowerBook G4, men det är samma kort som fungerar även i PowerMac G4 och Cube m.fl.

Men det är dyrt. För samma, eller mindre, pengar kan du köpa ett USB- eller PCI-kort som ger dig "11g"-hastighet. Originalkortet kör bara "11b".

Jo, men detta är väl till PowerBooks och iBooks, eller...? Vilken USB-sticka tänker du på? Jag har kört Planex, men den funkar inget vidare.

Ursprungligen av Drummer:

Jo, men detta är väl till PowerBooks och iBooks, eller...?

Läs mitt förra inlägg en gång till...

Ursäkta! Missade det. Har hittat en kille som säljer korten för 799:-. Är det värt det? Vilken USB nätverksadapter hade du i tankarna?

Ursprungligen av Drummer:

Vilken USB nätverksadapter hade du i tankarna?

Ingen speciell. Har inte provat själv på Mac, men har använt D-Link på PC, och det fungerar bra.

http://afterthemac.com/?gclid=CMSDrdb4kJECFQgsQwod12ytPw
http://eshop.macsales.com/shop/wireless/
http://www.planex.se/tradlost-1.html

Bara för någon vecka sedan läste jag om en annan ny 802.11n-USB-adapter, men tyvärr hittar jag inte länken nu...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-25 10:00
Ursprungligen av Drummer:

Är det någon som vet var man kan få tag på ett Airport-kort till en Quicksilver G4? Har kikat på Macoteket och InWarehouse, men de verkar inte ha detta. Nån som vet, snälla!

Drummer,

I min gamla G4 körde jag ett Belkin Trådlöst PCI kort 125Mbps 802.11g

...vilket fungerade "rakt av", d.v.s. med Apple's egna drivrutiner för AirPort.

Köpte det på inWarehouse

Lycka till,

- Torkel

Ursprungligen av Drummer:

Är det värt det?

Tveksamt... 800 kr för 11b-hastighet... Om man ändå ska lägga så mycket pengar, så hade jag nog satsat på PCI-kort i stället. Antingen det som Torkel tipsade om, eller det här:

http://www.sonnettech.com/product/aria_pci.html (finns bl.a. hos Macoteket)

Har du USB2-kort i din Mac? Om inte, så är det nog bättre att satsa på PCI än USB. Många av USB-WiFi-adaptrarna kräver USB2.

Slog till och beställde Belkin Trådlöst PCI kort. Torkel, är det klurigt att installlera och ställa in? Man är ju ingen tekniker precis

Ursprungligen av Drummer:

...är det klurigt att installlera och ställa in?...

Läs i manualen till din dator. Där finns instruktioner för hur man installerar PCI-kort.

Och någon mjukvara eller drivrutiner behöver du inte installera, eftersom kortet använder Apples egna Airport-drivrutiner.

(Om du inte har manualen, så finns de att ladda ner hos Apple)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-26 19:11
Ursprungligen av Drummer:

Slog till och beställde Belkin Trådlöst PCI kort. Torkel, är det klurigt att installlera och ställa in? Man är ju ingen tekniker precis

Drummer,

1. Stäng av datorn…
2. Öppna datorn…
3. Ta med händerna på någon metalldel, typ chassiet för att bli av med ev. statisk elektricitet…
4. Montera kortet på ledig kortplats…
5. Stäng datorn…
6. Starta datorn…
7. Gå in i Systeminställningar…Nätverk…

Lycka till,

- Torkel

Självklart! Tack Jesper!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-26 10:47

Jag har precis gjort samma sak, alltså handlat ett Belkin PCI till min Quicksilver 2002. Skall installera det ikväll när man fått ett par pilsner innanför västen och modet är på topp! Återkommer med resultat...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-26 19:11
Ursprungligen av PutteSWE:

Jag har precis gjort samma sak, alltså handlat ett Belkin PCI till min Quicksilver 2002. Skall installera det ikväll när man fått ett par pilsner innanför västen och modet är på topp! Återkommer med resultat...

PutteSWE,

Hur går det…!?:p

- Torkel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-26 19:44

Belkin + Leopard = Snat!!

Fann just en annan tråd i ämnet…där användaren mauserman var mycket glad över sitt Belkin F5D7001-kort!!

Det fungerade bra i 10.4/Tiger, men ännu bättre i 10.5/Leopard…:D

- Torkel

Senast redigerat 2008-01-27 17:46
  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-26 23:11
Ursprungligen av Torkel:

PutteSWE,

Hur går det…!?:p

- Torkel

Installationen gick som på räls. Förutom ett mindre blodbad pga. att jag skar mig i fingret på någon plåt. Skulle nog behöva sy ihop det men orkar inte ta mig till akuten just nu. Får se om det slutat blöda imorgon, annars får jag väl ta hand om det då

10.4 Tiger hittade iaf. kortet direkt utan någon som helst konfiguration. Det enda jag fick göra var att skriva in WPA2 nyckeln.

Den enda konfigurationen blev i min DLink router. WPA2 och en säker nyckel. Kolla in följande länk om ni vill ha hjälp med en säker nyckel: https://www.grc.com/passwords.htm

Täckningen är mycket god! Går det få upp lite mer information om wlan i OSX? I Airportmenyn ser man ju inte så mycket...

Bilder kommer upp imorgon när jag inte är så invalid i fingret

Ursprungligen av PutteSWE:

Går det få upp lite mer information om wlan i OSX? I Airportmenyn ser man ju inte så mycket...

Vilken typ av information saknar du?

Ville bara meddela att jag nu installerat Belkin PCI kortet och det funkar klockrent! Är sååå nöjd. Tack alla för hjälpen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-04 22:36

-"Boom…" som Steve Jobs skulle ha sagt…

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-06 08:56
Ursprungligen av Torkel:

-"Boom…" som Steve Jobs skulle ha sagt…

http://www.youtube.com/watch?v=r8L39UwOS-Y

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-04-08 22:51

Jag installerade mitt Belkinkort PCI i min G4:a Belkin F5D7000YY utan att få detta att fungera.. behöver expertis hjälp... Om jag går in under listana där jag ser alla enheter och komponenter och dyl . som är anslutna till datorn, Då jag läst lite trådar här på forumet, så borde detta funkar med Macen utan några drivrutiner då de tydligen ska funka med apples egna..

Kan någon komma med något bright idé kring mitt bekymmer!!?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-09 00:47
Ursprungligen av garfish:

…Belkin F5D7000YY utan att få detta att fungera… Då jag läst lite trådar här på forumet, så borde detta funkar med Macen utan några drivrutiner då de tydligen ska funka med apples egna..

Kan någon komma med något bright idé kring mitt bekymmer!!?

Garfish,

- Vilket MacOS kör du? 10.4 (Tiger), eller 10.5 (Leopard)?
- Vilket chipset har kortet? (Bör stå på kartongen eller på kortet)
- Var här på 99.se har du läst att det verkligen fungerar…?

Jag hade ett liknande kort (F5D7001) i min gamla G4 och det fungerade utan extra drivrutiner…åtminstone under 10.4 (Tiger). Huruvida det fungerar under 10.5 (Leopard) kan jag i dagsläget inte verifiera…

Dock har mauserman i denna tråd bekräftat att det lirar utmärkt med 10.5 (Leopard).

Mitt tips är således att skaka fram ett F5D7001…

Lycka till,

- Torkel

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-04-09 09:33

Torkel,
Jag kör Tiger 10.4, det lär vara ett Broadcom chip enligt
http://themichiganapple.com/wireless_list.html
Här står kortet med angivet som nr: Belkin F5D7000 , och vilket chip det har.
vilket är Broadcom. Sen att kortet jag fått tag i heter 7000 och ej 7001, är det en stor skildnad mellan dessa utgåvor tro?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-09 10:54
Ursprungligen av garfish:

Sen att kortet jag fått tag i heter 7000 och ej 7001, är det en stor skildnad mellan dessa utgåvor tro?

Garfish,

Belkin F5D7000 tycks finnas i olika utgåvor, med olika chipsets…:confused:

Kolla in ex.v. denna förteckning över vilka versioner av kortet som har vilka chipsets…

På Belkins supportsidor finner man bl.a. denna sida som förklarar hur man utrönar vilken version av kortet man har…

Lycka till,

- Torkel

1
Bevaka tråden