Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CD-brännare till Centris 650?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min Centris 650 mår lite risigt. Kan någon person föreslå en lämplig drivrutin till lånad CD-brännare?

Sedan jag fick hand om Centris'en begagnad, har jag bestämt mig för att försöka nyinstallera någon vettig version av System 7/Mac OS 7.6 på den.

Problemet ligger i att min Centris saknar intern CD-ROM-enhet. Jag tror att jag måste ansluta en extern CD-brännare (som jag vet fungerar Plug'n'Play med PowerPC 7600 under Mac OS 9.1) med en lämplig drivrutin, som jag får lägga in från diskett.

Innan jag försöker att ersätta nuvarande version av System 7, som är delvis 7.1, delvis 7.5.5, (är det detta som får Mac'en att må dåligt?) måste jag vara säker på att CE-brännaren kommer att fungera med en senare version i min Centris.

CD-brännaren sitter i en stor och stabil låda som bär märket LaCie's namn.

Kom med tips!

  • Medlem
  • 2008-03-19 23:04

Kolla här: http://www.macdrivermuseum.net/disk.shtml

Förhoppningsvis funkar nåt där. Jag har för mig att jag har använt Sunrise med framgång till en extern enhet, men jag kan minnas fel.

Jag har också för mig att Apples egna driver alltid måste finnas i systemmappen, alltså även när du använder annans mjukvara som t ex Sunrise (men jag kanske minns fel där också?).

Tack, Giggs!

Ska prova detta.

Får du inte ordning på det så har jag en fungerande 4x CD-spelare med SCSI (intern) som du skulle kunna få billigt. Den kommer ur en PM 7200!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-21 18:09

Sweet moses, varför håller ni liv i så gamla burkar?

Gamla är de, vilket kan vara en fördel!
De stöder äldre System/Mac OS, och det möjliggör också att man kan köra de gamla goa applikationerna/spelen.

Ursprungligen av acke:

Sweet moses, varför håller ni liv i så gamla burkar?

Tja, många gillar ju gamla bilar...så varför inte datorer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-22 14:23
Ursprungligen av Alphonze:

Tja, många gillar ju gamla bilar...så varför inte datorer?

Den liknelsen haltar för mycket för att fungera tycker jag.

Tja, vadå "haltar"? det finns ju folk som håller igång tändkulemotorer...
http://www.llaurin.se/tandkulemotorns_dag_2007.htm

Först installerade jag System 7.1, därpå Sunrise drivrutin för CD-brännaren. Sedan installerade jag Mac OS 7.6 från original-CD.

Innan jag fortsatte och uppdaterade till Mac OS 7.6.1 från 3.5''-disketter, satte jag i en extra 32MB SIMM och uppnådde 40MB RAM, samt bytte ut VRAM-korten till två större à 512kB.

Kanon!

Tycker att de som håller liv i sina gamla burkar gör något av en kulturgärning.

Själv tänker jag aldrig göra mig av med min gamla PB 150. (Att jag sålde i väg min PowerCD var något av ett misstag).

1
Bevaka tråden