Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta namn på bildfiler i Aperture

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-04-06 11:45

Apeture 2.0 rullar i min iMac, efter att ha tröttnat på iPhotos tillkortakommande, bl a vad gäller att byta namn på bildfilerna.

I Apeture ska detta vara möjligt - fråga är bara hur gör jag detta.

Jag vill alltså ta en knippe bilder och döpa om dem och samtidigt få ett löpnummer.

En beskrivning på hur detta går till tas tacksamt emot.

mvh

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-04-06 17:40

Ett litet förtydligande...

Det är alltså på originalfilen jag vill byta namn.
Håller på att gå igenom alla mina gamla bilder och ibland har jag inte ens bytt namn från det som kameran gav bilden, och många bilder vill man förtydliga med ett bättre namn.
Men jag börjar misstänka att det inte går att byta "masternamn, i själva programmet. Att jag är tvungen att sitta i Findern och göra det.

mvh

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-06 17:54

Är egentligen en Lightroom-användare, men är nog rädd för att du måste manuellt ändra filnamnen via Finder. Dock vet jag att man i LR kan ändra filnamnet vid exportering. Men då ändras inte originalfilen. Kanske finns det i Aperture också? Kanske inte lösningen du önskar, men kan vara ett alternativ.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-06 19:31

Filnamnen går ej att byta i Aperture utan att exportera. Tyvärr.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-06 19:40

Lite meckigt det här med filnamn, sortering osv. Jag kör med att sortera i namngivna mappar och låta filnamnen vara som dom är. Visst det kan vara lite omständigt att bläddra igenom alla i sina respektive mappar. Men lite enklare.

Om jag inte minns fel så kan man ju "tagga" sina bildfiler med kategori, sökord osv? Och på sätt enkelt filtrera och söka efter specifika bildfiler. Mm, är inte säker på min sak. Använder själv inte sånt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-04-06 22:17

Tack alla för svar.

Så är det nog, det går inte att byta filnamn i Mac. Lagt filnamn ligger så att säga.

Visst det går att byta i Finder - ett och ett.

I pc:n kan du byta alla filnamn i en mapp på en enda gång och du dessutom autonumrering. Du behöver inget särskilt program utan kan göra det direkt i utforskaren.

Funderar på att plocka tillbaka bilderna till min pc, namna om dem och lägga tillbaka dem i Macen och i fortsättningen vara petigt noga när jag lägger in nya bilder från kameran.

Vad gäller hanteringen av bildfilsnamnen har Macfolket lite att fundera på.

mvh

Bra fråga alda99! (Även jag har funderat på detta med filnamn.)

Det går ju (om du kan leva med det) att "tagga" bilderna med ett nytt "Version name" under metadata-fliken (som Reisan säger). Så gör jag, lite rörigt blir det men Aperture vet ju ändå vilken bildfil jag vill titta på eftersom namnen refereras till mastern.

Måste du vara så petig?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2008-04-07 08:20

Men du kan väl sätta nya namn när du importerar dem till Aperture. Jag vet att det går i Lightroom och är ganska säker på att det går i Aperture också.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-04-07 13:21

Hej tobbehj...

Javisst är det så, men då är det namnet gångbart enbart i Aperture alt Lightroom - det är originalnamnet jag vill byta. Det är möjligt att jag har fel och du rätt, hoppas på det senare.

Se också Snabeldrakes inlägg.

Om jag skickar en bild till ngn vill jag att det framgår av namnet vad det är för något. Gotland 07.1.jpg... typ. Därför är jag lite petig, Snabeldrake.

IMG00077.jpg säger inte så mycket.

Eftersom jag är nybliven Macägare vill jag att det inte ska funka sämre än i pc-miljön. Det var inte därför jag tog steget.

Tobbehj, du har kanske hittat ett sätt att döpa om originalfilen? Jag har Lightroom också så du kan ge mig ett tips hur i så fall.

Det kan bli en intressant tråd det här.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-08 16:35
Ursprungligen av alda99:

Hej tobbehj...

Javisst är det så, men då är det namnet gångbart enbart i Aperture alt Lightroom - det är originalnamnet jag vill byta. Det är möjligt att jag har fel och du rätt, hoppas på det senare.

Nejdå - om du byter filnamn vid import så byts, ja just filnamnet - och detta är vad Finder också ser/säger. Det är endast byte av filnamn inne i Aperture på bilder som redan importerats som är omöjligt.

Jag ger alltid filerna nya namn vid import då jag också talar om för Aperture var dom ska ligga (kör referens). Jag har en serie presets när det gäller filnamn och för mig funkar logistiken klockrent.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2008-04-08 20:15
Ursprungligen av alda99:

Hej tobbehj...

Det är möjligt att jag har fel och du rätt, hoppas på det senare.

Jag har rätt!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-04-08 21:40

Snoopy, mjg, och tobbehj...

Nu har jag importerat om bilder för att se om de byter namn i Findern. Det gör dom inte!

Byter namn i Aperture gör dom. Om det är ngn som kommit på hur man ska göra ställa in importen för att byta originalnamnen tar jag tacksamt emot ett körschema.

mjg... du menar import från kameran, eller menar du att det går att importera om bilderna från en mapp?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-08 22:24

Man kan välja att ge masterfilen ett namn vid import - oavsett på vilket sätt eller varifrån man importerar.

Gör som mjg och det fungerar, som sagt det gäller bara att se till att det är Masterfilen man verkligen ändrar. Annat alternativ kan vara
http://www.power4mac.com/renamer/

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-04-09 20:36

mjg...
...bra med den lilla skärmdumpen. Det fungerade, dock med en fråga - det gick bara att byta namn på alla filerna i en mapp. Men jag ska testa vidare. Eller också sortera om i fler mappar. Så där klockrent att byta namn på mastern är det ju inte tycker jag. Utan det här forumet hade jag nog låtit trialen haft sin tid...

Snoopy...
... ett klockrent program. Tack för det tipset. Fungerade precis som jag hade tänkt mig att ett sådant program ska fungera, bara att välja ut de bilder i mappen som ska byta namn och göra det.
Borde finnas som en plug-in för iPhoto och Aperture och Lightroom.

Tack för engagemanget som sparar tid för mig

Om man kan tänka sig att byta mapp på sina bilder så fungerar det att döpa om bilderna om man högerklickar på ett projekt och väljer Relocate masters for project... då byter filerna namn i findern iaf... Såg nu däremot att dom har samma namn i Aperture?

I Finder kan man ju byta namn på filerna "i klump" (batch) genom att köra ett script, eller ännu lättare, använda Automator. Där finns funktionen att använda sig av ett sekvensnamn med siffra efter. Om du inte vill fylla i ett och ett alltså...
Håkan

1
Bevaka tråden