Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Menyn för fjärrhögtalare är där.. ibland.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Svedala
  • 2008-04-08 09:00

Hej!

Jag har tidigare haft en tråd uppe om problem med att få mitt BBB-modem x5258 att fungera tillsammans med min AirPort Express. Jag har nu fått det att gå! Jag visste att det skulle fungera, eftersom min Apple TV har fungerat på samma sätt så fanns ju tekniken där.

Hur som helst. Igår dök äntligen menyn upp i iTunes som låter mig välja fjärrhögtalare.
Jag lirade musik hela kvällen, och var jätteglad över detta.
Igårkväll stängde jag av datorn, men lät Expressen sitta kvar i vägguttaget. Idag startar jag datorn, och iTunes. Men menyn finns inte kvar. iTunes hittar alltså inte längre min Express.

Varför blir det såhär? Jag har inte ändrat en enda inställning sen igårkväll, det enda jag gjort är att ha haft datorn avstängd ett par timmar..
Detta låter ju i mina öron om att alla brandväggar osv är öppna, och borde så inte vara det som är problemet idag - 7 timmar senare.

Tacksam för Er expertis här på99.se!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-08 09:08

Hur har du ställt in då?
Det finns inställningar i iTunes och även i Airportverktyget, vill jag minnas.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2008-04-08 10:10

Konrad
iTunes är inställt på "Leta efter fjärrhögtalare anslutna med airtunes" och Expressen är inställd på "Aktivera AirTunes". That's it, right?
Samma som igårkväll alltså..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-08 10:38

Då är det konstigt. Vad har du för signalstyrka på APE:n i menyraden?
Vad är det för version av OS X och har du uppdaterat allt?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2008-04-08 10:51

Det är full signalstyrka till både Expressen och till min router. Jag når statistik, inställningar, status och allt från min dator - helt trådlöst till min Express. Men fjärrhögtalaren vill inte kicka igång.

Jag kör faktiskt Vista.. så är det. Hur som helst så var det ju omstarten av min dator som förstörde den fungerande kommunikationen med Expressen som fjärrhögtalare.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-08 10:51

Jaså Vista, det förklarar saken.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2008-04-08 21:59

Neeej! Säg inte så..
Hjälp mig även om jag inte blivit upplyst !

  • Medlem
  • Svedala
  • 2008-04-09 16:53

Nu fungerar det t.ex.
Igårkväll stängde jag av datorn, då fanns inte menyn där hur mycket jag än startade om iTunes och själva Expressen. Tröttnade och gick o la mig.
Nu kommer jag hem från jobbet 18 timmar senare och det fungerar på direkten.
Vad f-n är det som händer!?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2008-04-12 19:21

Nu har det fungerat i 4 dagar i sträck, men idag för en timme sedan kom jag hem.. och "fjärrhögtalaren hittas ej". Sjukt störigt.
Den hittas i AirFoil genom att om jag byter namn så kommer det nya namnet upp i AirFoil - så någopn sorts kontakt finns ju.
Men när jag ska ansluta får jag felmeddelande i AirFoil, och i iTunes finns den inte alls.

HUR kan detta ske - när inte en endaste inställning har förändrats?

Detta händer även mig ibland, med en Macbook med OS X 10.5.2, så det är inte som Konrad insinuerar ett Vista-relaterat problem. Vanligtvis räcker det dock med att starta om iTunes.. så tyvärr kan jag inte hjälpa dig med din fråga.

1
Bevaka tråden