Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flyttassistenten tog inte bilderna

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallo!
Skaffade en ny macbook igår och förde över allt från min gamla mac mini med flyttassistenten. Just nu märkte jag att den inte tagit över mina foton.
På den gamla datorn är min användare borttagen tillsammans med min livstid i bilder.
Minin har version 10.4 och time machine finns inte på den.
En av få saker som hindrar mej från att kasta ut min macbook, min mini, och det feta helvetes aset till skärmjävel är att det kanske kan finnas något hopp om att få dem tillbaka?
Typ installera time machine på efterhand?

  • Medlem
  • 2008-04-08 21:45

Inte för att vara jobbig, men om bilderna var så viktiga kanske det hade varit en bra idé att kolla att flytten fungerade innan du raderade bilderna från originalskivan?

Om du "bara" har raderat det gamla kontot kanske du klarar dig med Data Rescue. Om du har installerat ett system efteråt är det nog tuffare.

Ursprungligen av Baron:

Inte för att vara jobbig, men om bilderna var så viktiga kanske det hade varit en bra idé att kolla att flytten fungerade innan du raderade bilderna från originalskivan?

Om du "bara" har raderat det gamla kontot kanske du klarar dig med Data Rescue. Om du har installerat ett system efteråt är det nog tuffare.

Jo jag borde gjort det. men jag var ett dumarsel och antog att de följde med eftersom musik och allt annat ville haka på.
Som tur är hr jag ju faktiskt bara raderat kontot!
Var finner man detta magiska Data Rescue?

Använd ett filåterskapningsprogram som t ex Data Rescue II. Om du har tagit bort filerna finns de egentligen kvar på hårddisken till dess de skrivs över, så använd inte datorn vars hårddisk bilderna finns på så har du hyggliga chanser att återskapa bilderna.

Om bilderna är av stort värde för dig bör du vända dig till ett servicecenter och låter dem göra det.

Ursprungligen av Marcus K:

Om bilderna är av stort värde för dig bör du vända dig till ett servicecenter och låter dem göra det.

är det svårt att göra själv med Data Rescue menar du?
Närmaste servicecenter kräver en dagsutflykt för min del, så om jag kan lösa det med egna fingrar gör jag det gärna.

Nån som har någon aning om vad en sådan återställning kan kosta? (strängd ekonomi)

Ursprungligen av Rödhake:

är det svårt att göra själv med Data Rescue menar du?
Närmaste servicecenter kräver en dagsutflykt för min del, så om jag kan lösa det med egna fingrar gör jag det gärna.

Inte nämnvärt svårt. Medföljande manualer och hjälpfunktioner brukar räcka för att sätta sig in i hur de fungerar. Men det finns ju alltid risk att du gör ytterligare en tabbe och då är det säkrare att låta någon som gjort det flera gånger tidigare göra det.

http://www.prosofteng.com/products/data_rescue.php

Det kostar en slant, men om det får tillbaka bilderna är det kanske värt det.

När man tar bort filer från en hårddisk tas de oftast egentligen inte bort. För att spara tid tar man bara bort filerna ur hårddiskens "register" som håller koll var på hårddisken som filerna finns. Därför kan man om man analyserar den ta fram filer som tagits bort.

Om man inte har använt hårddisken sedan dess kan det alltså finnas en chans att filerna finns kvar och kan återskapas. Men ju mer man använt hårddisken desto större är risken att filer skrivits över.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-04-08 21:57

Jag har raderat konton och lyckats att få tillbaka dem genom att skapa nytt konto och skriva in samma användarinformation som i det raderade kontot. När jag sedan loggat in på det återskapade kontot har allt funnits där. OBS OBS! Har inte testat det i Leopard, endast Panther.

Ursprungligen av onnyt:

Jag har raderat konton och lyckats att få tillbaka dem genom att skapa nytt konto och skriva in samma användarinformation som i det raderade kontot. När jag sedan loggat in på det återskapade kontot har allt funnits där. OBS OBS! Har inte testat det i Leopard, endast Panther.

Det borde bara fungera om du tagit bort kontot men valt att spara dess filer. Dvs om du bara har tagit bort kontot ur kontoinställningarna i Systeminställningar men hemkatalogen i /Användare är kvar.

1
Bevaka tråden