Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska jag ha Apple Wireless Keyboard eller med sladd?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-03-20 16:20

Hellu, jag undrar lite hur ni tycker i denna frågan:

Apple Wireless Keyboard eller det med sladd?

Det trådlösa är mycket mindre (samma storlek som mbp's tangentbord) medan det med tråd är bredare (mer knappar) fast lika tunt om inte jag minns fel?

Jag har köpt ett wireless (tänkte koppla det till en mbp på ett mStand) men visste inte att det var identiskt med mbps tgb.

Har plockat bort plasten från själva förpackningen men allt annat är som det kom (plast runt tangentbordet).

En till fråga - Går det att byta?

Vet att det blir lite jobbigare att man måste koppla in tangentbordet varje gång. Men tyckte det såg väldigt litet ut?

Aja, glad för svar:)

Jag har ett sladd-tangentbord, i obruten förpackning, som jag inte hunnit börja använda.

Vill du byta? Jag bor i Uppsala.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-03-20 22:22

Jag bor i Göteborg så jag tror att det inte att ett byte är så aktuellt. Det jag tänkte på är om man behöver de andra tangenterna, är det skönare typ. Kostar ju typ 400 mindre så att köpa ett "äckligare" för 400 kr mer känns ju inte speciellt smart. Så lite åsikter om vilket tangentbord som är skönast hade varit kul

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-21 01:21

Om det bara handlar om antalet tangenter, så hade jag behållt det trådlösa.
Det trådlösa gör att man kan ha musen på en mer ergonomiskt korrekt ställe.
Sen använder jag aldrig numpaden och page-up/page-down/home har man även på det trådlösa.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-03-22 00:13

Nej, det man saknar mest är väl delete knappen? Kanske numpaden och större enter och piltangenter.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-03-22 00:48
Ursprungligen av gustavb:

Nej, det man saknar mest är väl delete knappen? Kanske numpaden och större enter och piltangenter.

(Forward)Delete har du på fn - Delete. Mycket smidigt.
Numeriskt tgb - som du kan lägga på vänster sida om tangentbordet - kostar ett par hundringar, max, på Classes etc.

Klämde på nya lilla trådlösa Appletangentbordet idag för första gången och blev kär. Ska köpa!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-22 01:07
Ursprungligen av Micke F:

(Forward)Delete har du på fn - Delete. Mycket smidigt.
Numeriskt tgb - som du kan lägga på vänster sida om tangentbordet - kostar ett par hundringar, max, på Classes etc.

Klämde på nya lilla trådlösa Appletangentbordet idag för första gången och blev kär. Ska köpa!

vart så kär i det så jag köpte två ett till minin och ett till min nya MBP så sjukt läckert!!!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-03-22 01:20

Gött att ni övertalar mig Haha, tog ut det ur plasten nu. Köpte det i går så det var ju på tiden Men att köpa en extra skit från classes, vafan man kan ju tänka lite på utseendet, hade jag behövt numpaden hade jag bytt till ett med wire, men det jag tycker är knepigast är ju storleken på enter och piltang.

Du vänjer dig.

(Personligen skulle jag köra på ett trådat, eftersom jag vill ha numpad)

  • Medlem
  • 2008-04-03 11:50

Har tittat på det trådlösa ett tag nu och undrar en sak:

Är det förprogrammerat så att man styr F1-12 med [fn] + de översta tangenterna och om man inte trycker ner [fn] så styr man ljusstyrka och volym mm? Kan man byta det så att man styr ljusstyrka mm med [fn] tangenten istället? Förstår ni frågan? Jag vill alltså ha tillgång till F1-12 utan att behöva trycka ner [fn] först. Svårt att förklara...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-04-03 16:12
Ursprungligen av Ziggy:

Har tittat på det trådlösa ett tag nu och undrar en sak:

Är det förprogrammerat så att man styr F1-12 med [fn] + de översta tangenterna och om man inte trycker ner [fn] så styr man ljusstyrka och volym mm? Kan man byta det så att man styr ljusstyrka mm med [fn] tangenten istället? Förstår ni frågan? Jag vill alltså ha tillgång till F1-12 utan att behöva trycka ner [fn] först. Svårt att förklara...

Förstår vad du menar Det är förinstallerat att om man endast trycker på t.ex. F4 så kommer Dashboard upp, men detta kan enkelt ändras i Systeminställningar -> Tangentbord och mus -> Tangentbord.

Så kryssar du bara i "Använd alla funktionstangenter med de vanliga funktioner".

GL

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-04 08:04

En lite följdfråga gällande tangentbordet, hoppas det går bra att jag lånar tråden

På Apple store står det följande:

Ursprungligen av apple store:

Systemkrav

  • • Mac med Bluetooth-teknik för trådlös anslutning

  • • Mac OS X 10.4.10 eller senare

  • • Uppdatering av tangentbordsprogramvara

  • Befintligt tangentbord och mus för den första installationen

  • • Tre AAA-batterier (ingår)

Det är punkten jag markerat jag undrar över. Hur blir det om man beställer ett trådlöst samtidigt som man köper en ny dator? I mitt fall blir det ju iMac, måste jag koppla i ett USB tangentbord innan då?

Jag som är van vid macbookens t-bord hade valt trådlöst, men har ett trådat

Men jag köper trådlöst till kommande mac mini. Heja trådlöst!

  • Medlem
  • 2008-04-06 11:50

NBK, låter som ett knepigt läge.
När man har en "gammal" mac så var det lugnt att koppla upp det nya, eftersom alla inställningar är gjorda. På en ny dator antaar jag att Bluetoothinställningen kommer först efter den första Setup delen, så då behövs ju ett trådat Tbord... Hoppas du kan låna ett!

Har köpt ett nytt trådlöst nu, och attans vad jag gillar det! Snyggt, litet och väldigt "skrivtyst" i jämförelse med det gamla.

En sak: Upptäckte att datorn inte gick i vila som vanligt, antar att det är Bluetooth som håller igång datorn. Måste man stänga av datorn helt, eller ska det räcka med att sätta den i vila i Applemenyn? Måste man stänga av mus och tangentbord för att spara batterier?

Jag har ett "äldre" BT-tangentbord (Trådlöst) med vita tangenter + numpad etc.
Fast jag har en stationär iMac... Fullt fungerande och dricker upp batterierna på ca 10v eller så (skit-i-havet-kostnad)

Någon som vill byta till nya platta Alu-tangentbordet, det MED sladd och numpad?

Bor nära GBG.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag har ett "äldre" BT-tangentbord (Trådlöst) med vita tangenter + numpad etc.
Fast jag har en stationär iMac... Fullt fungerande och dricker upp batterierna på ca 10v eller så (skit-i-havet-kostnad)

Någon som vill byta till nya platta Alu-tangentbordet, det MED sladd och numpad?

Bor nära GBG.

Skaffa uppladdningsbara batterier till BT grejer, säger jag bara....både kostnads och miljömässigt, så mycket bättre.

1
Bevaka tråden