Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook, dör helt efter batteritorsk

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-06 22:53

Min helt nya MB 2.4 beter sig inte som mina andra Macar gjort när batteriet tagit slut, den dör helt och man tappar allt man höll på med. Min förra MB hibernerade på ngt smart sätt och jag hade alltid kvar det jag hade på skärmen efter att ha anslutit ström.

Är detta ett fel på min eller har dom snikat in på den funktionen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-07 14:56

Ingen som har en ny MacBook och testat?

  • Oregistrerad
  • 2008-04-08 10:49
Ursprungligen av fredHo:

Ingen som har en ny MacBook och testat?

Tjenare, jag har en ny kan testa idag, berättar sen om den dog eller hibernatade...

  • Oregistrerad
  • 2008-04-08 15:31

Testade.

Tjenare, testade med min nya Macbook som sagt, och när batteriet tog slut så stängdes den av och när jag satte på den så var inget sparat.

/P

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-07 16:24

Min macbook gjorde oxå så ett tag.

Men sedan ändrade den sig plötsligt och grejerna började sparas.

Någon gång stängde jag igen den precis innan batteriet dog, satte i sladden och öppnade den först då. Kan funka och köra på det istället? Macbooks ger ju ifrån sig ett varnigsmeddelande några minuter innan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-07 16:46

Jo, det kan man. Det var mest att det fungerade så väldigt bra på min förra MacBook. Kunde köra slut den helt, sen när jag kopplade in ström så vaknade den med gråskaleskärm och en stapel som tickade upp, därefter fortsatte allt precis som det var innan batteriet tog slut. Den nya bara dör.

Min förra MacBook var en 1.83GHz (MacBook 1,1) och den nya är en 2.4GHz (MacBook 4,1).

Min gör likadant trots nytt batteri. Förr gick den ner i sleep mode men nu när det är under 1 minut så bara stänger den av sig helt..

Default borde vara att den kör sleep + hibernate, men kanske det är annorlunda för senaste generationen MacBook? Iallfall, man kan ställa in det själv genom att antingen hacka via terminalen med pmset (minns itne exakt hur), eller så använder man ett enkelt program som t.ex. smartsleep: http://www.jinx.de/SmartSleep.html

Själv körde jag smartsleep för att ställa in min iMac på sleep + hibernate, så slipper jag tappa information ifall min 1åriga son drar ur sladden när den är i sleep

På min MBP kör jag sleep om det är över 20% batteri och sen sleep + hibernate för under 20%.

Min MacBook av första generationen funkade så i början, men sen slutade det fungera efter nåt år. Funktionen kom tillbaka när jag köpte nytt batteri.
Så det kan ju ha att göra med hur bra ditt batteri mår? Förr brukade man alltid få nollställa PMU (?) alltså Power Management Unit (eller nåt sånt) då och då för att vila-funktioner skulle fungera tillfredsställande.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-08 18:07

Då har dom alltså dragit in på den funktionaliteten... Riktigt kasst.

Som jag skrev tidigar så är sleep inställningarna något som finns i operativsystemet och som man själv kan påverka.

Antingen genom att hacka i terminalen med pmset (kolla 'man pmset' från terminalen), eller genom att använda ett program som jag föreslog.

Det du söker är antagligen vad Apple kallar för "safe sleep", dvs, när man sätter maskinen i sleep så sparas även minnet till en sleepimage för att användas som hibernate ifall batteriet blivit helt tomt (eller bytts).

Däremot om du kör maskinen tills den dör av brist på ström så finns det inget som kan hjälpa dej. Man måste köra den i sleep innan batterinivån blir 0.

Jaha nu dog tjejens batteri när den inte laddats på några dagar. Får upp ett X bara och batteriet vägrar ta laddning. Kört SMC och PMU reset utan framgång. Känns som macbooken förfaller efter ett par år... Ska man testa att chocka igång det med lite spänning från ett aggregat tro?..

Köp ett batteri från fastmac.com, de är betydligt billigare än originalbatterierna och dessutom har fastmac väldigt bra service. Första batteriet jag fick från dem var defekt, det bytte de på någon vecka och skickade ett nytt. Alltid trevliga och hjälpsamma och dessutom bra priser (600 kr för ett MB-batteri som håller längre än originalbatteriet).

1
Bevaka tråden