Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flera klienter med delat iTunesbibliotek i nätverk?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-08 10:37

Eftersom sök inte fungerade för mig så provar jag att ställa frågan direkt...

Bakgrund:
Kör en server med Linux för mestadels storage. Macar (3 st) mappas via NFS mot servern. Kan mappa hemmakataloger men har inte sett behovet. Alla användare är synkade (uid,gid).
Itunes på varje mac. Alla låtar lagras på servern under egen katalog. Alla macar accessar filerna på samma sätt med samma sökväg till katalogen, dvs. //ipnr till server/katalog/underkatalog/ Itunes håller reda på katalogstrukturen.

Problem:
Jag vill ha transparens mellan klienterna så att när en mac lägger till/uppdaterar en låt, spellista, albumart, betyg etc. så slår detta igenom i alla itunes (3 st) bibliotek.

Vad har jag då hittills provat:
1. Synka biblioteken med script:
pros: Funkar
cons: En mac måste vara master till alla andra. Rör du nåt i "slav" macarna så försvinner detta efter synk. Synk måste (helst) ske när iTunes inte är startat på slav-mac

2. Samma iTunes-bibliotek på servern för alla iTunes (alla mac läser och skriver till samma fil)
Pros: Samma bibliotek för alla iTunes
Cons: Transaktionshantering exsisterar inte, fillåsningsproblematik etc. etc. - generellt sett en dålig lösning

3. Flytta allting till Firefly Media Server och connecta iTunes mot server via mt-daap
Pros: Central hantering av musikbibliotek, spellistor etc.
Cons: Webbgränssnitt för att hantera låtar och spellistor, kan inte använda iTunes för att sätta betyg, bygga spellistor etc. etc. enbart spela låtarna i spellistorn

Jag gillar iTunes o vill ha det som klient mot biblioteket. Det jag saknar är en lite mer genomtänkt client-server lösning. Är det någon som känner till en lösning på detta problem ? Teoretiskt sett skulle detta kunna gå genom att ha något progg på servern som scannar alla "connectade" itunesbibliotek samt har koll på förändringar i dessa. Därefter håller en "master" databas som skriver över lokala itunesbibliotek med ändringar. Alternativt att varje klient uppdaterar servern (via ett script eller nåt) om förändringar i biblioteket (dvs. varje event skickas till något på servern som uppdaterar master-biblioteket. Därefter kan script säkerställa att vid uppstart av lokal itunes så läses master-biblioteket in.

Säkert finns det andra lösningar som jag inte riktigt kan se. Är det någon som har upplevt samma problem och löst det?? Eftersom iTunes i sig enbart jobbar lokalt så kommer säkerligen lösningen att vara någon form av batch, dvs. realtid går med stor säkerhet inte att uppnå.

Hoppas på kloka råd. //DuhD

Jag är ute efter samma typ av lösning, men har heller inte hittat något.
Jag kör för nävarande med synkning av biblioteken med de problem som detta innebär.

Är det ingen som vet något om andra lösningar?
Kan aldrig tänka mig att alla med flera datorer endast vill ha sin musik på en maskin.

Kan ju alltid hoppas på att det kommer en uppdatering snart då man kan synka iTunes Biblioteken på samma sätt som alla andra grejer genom .mac snart. Har själv skrivit till Apple och önskat detta intensivt. Det skadar säkert inte om fler gör det.

Finns det förresten inget sätt att automatsynka mot en dator på samma sätt som atv gör?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-08 15:55

En "iTunes Server" skulle vara grymt, om den bara fanns.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-08 22:36

uuh. aj. hardcore-programering vad inget jag hade på önskelistan.

jag hade hoppats på att min ny Asus WL-500W-router med USB-disk kunde fungera till liknande.

Där iTunesbiblioteket på något sätt ligger på hårddisken å man i princip kör iTunes-biliotek-filen när man använder iTunes på någon av datorerna... eller något.
jag har nog inte tänkt ordentligt på det, men TANKEN var god kanske :p.

jag gissar att jag nu kommer få mitt första "fnys" som svar... :">

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-09 10:50

younis: Det är samma som delat Itunes-bibliotek. En klient åt gången går bra men du kan inte (utan problem) använda flera datorer samtidigt mot biblioteket. Du måste dessutom se till att alla sökvägar till biblioteket är lika för alla datorer/klienter/itunes.

Såg en diskussion online som gick ut på ungefär nedanstående (use-case är 3 klienter/bibliotek: lib1,2,3)

* Step 1: Designate a library as the initial one to unify. We'll use lib1.
* Step 2: Calculate the difference of lib1 from lib2 (the only items that are in lib2 but not lib1) and add the result back into lib1. In this case, song D is the only item in lib2 that's not in lib1. After this step, lib1 contains {A,B,C,D}.
* Step 3: Calculate the difference of lib1 from lib3 (the only item that's in lib3 but not lib1) and add the result back into lib1. Song E is the only item not in lib1 since we already added song D in the previous step, so after this step, lib1 contains {A,B,C,D,E} and is unified.
* Step 4: Calculate the difference of lib2 from lib1 (B and E) and unify lib2.
* Step 5: Calculate the difference of lib3 from lib1 (B and C) and unify lib3.

Hur fan man automatiserar detta har jag ingen aning om Hela rtikeln finns på: http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2006/08/22/synchronize-itunes-libraries.html?page=1

Jag kan läsa Python och det som scriptet gör är fixar till diff-filen. Författaren föreslår sen copy-funktion och import i itunes. Detta kräver att du kan remote accessa mac med itunes och scripta att den skall starta en import...eller har jag fattat det fel. Måste finnas något sätt att m.h.a diffen automagiskt merga resultatet. Givet du har samma sökvägar till all musik på alla klienter.

Nån som är vass på Python??

/DuhD

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-09 11:24

Är det någon som använt denna utility (för Linux): http://tsyncd.sourceforge.net/

Verkar ha tillräckligt bra funktionalitet men jag har ingen aning om hur jag ska kompilera den på OSX med alla dependencies. Har försökt hitta RPM/DEB paket men inte lyckats. Nån som har en aning?

Tune Ranger verkar ju synka biblioteken i alla fal, med lite olika finesser, det kanske kan vara något medan man väntar på Apple på att erbjuda synk via .mac. Kanske blir en lång väntan annars, någon som kollat upp detta programmet?
Vet inte om det hjälper för att köra flera datorer på samma gång mot samma bibliotek dock.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-09 20:23

Undrar vad som skiljer denna TuneRanger:
http://www.acertant.com/web/tuneranger/default.htm

Med den som panther beskriver.

Någon som har provat?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-10 08:31

TuneRanger görs av acertant. Samma prog. Tror Panthers länk är en ÅF av nån sort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 12:04

Vore intressant att höra av någon som använt TuneRanger... verkar onekligen vara ett intressant program.

Skulle vara kul om Apple byggde in en iTunes server i Mac OS X server. Personligen tror jag inte Apple skulle göra detta, då företagen vill hålla musiken borta från deras nät. Eller bygga in iTunes server och i standard läget ha det avstängt.

Jag hoppas att Apple utvecklar en Mac OS X home server och där kunde iTunes server finnas.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-10 20:05

Hade apple gjort det hade jag köpt en direkt Men tillsvidare så kan du få det mesta du behöver ur en Linux-server. Det enda jag har kvar att få nån hyfs på är iTunes och iphoto. iPhoto är inget större problem för vanligtvis så hanterar jag bara bilder från en mac och bildspel är Quicktime-filmer men iPhoto lider av samma setup som iTunes.
Filmer och DVD går att scripta mot Frontrow hyfsat enkelt.

1
Bevaka tråden