Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extremt mycket badboll på MacBook

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-06 15:43

Nu är det min syrras MB som är på tapeten. Igår kraschade den och vägrade starta upp, i talträngt läge så gav den meddelandet
kextd[27]: diskarb isn't ready yet; we'll try again soon
kextd[27]: kextd_watch_volumes: couldn't set up diskarb sessions
en massa gånger efter varandra. Varken Apple Hardware Test eller Skivverktyg hittade några fel. Till slut så installerade vi om systemet.
Nu går den extremt långsamt. Jag har just väntat 40 sekunder på att byta mapp i findern.
Någon som vet något?

Den är från hösten 2006, med 1,83 GHz och 512 MB. Nu efter ominstallationen kör den 10.4.6.

Jag hittar inga processer som tar upp abnorma mängder processortid eller minne, tvärtom är mycket ledigt.

Mim Mamma har samma modell och har haft ungefär de problem du beskriver.

Jag satte in två GB RAM i den och sedan dess har den fungerat snabbt och utan badbollar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-06 16:35

Jag visste att det skulle komma något om RAM. Jag vet att 512 MB är lite, men hittills har det inte alls varit på det här sättet. Nu har Programuppdatering hållit på att leta uppdateringar i en halvtimme.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-06 17:06

Du bör ha 768 Mb ram eller mer till 10.4.
Lycka till.

Yes!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-06 17:58

Apple anger 256 MB som krav. Datorn levererades på med 512 MB och Tiger. Den har inte - upprepar inte - betett sig såhär någon gång tidigare under sitt ett och ett halvt år långa liv. Det sker ingen överdriven swapping eller annat som kan tyda på minnesbrist.
Det finns en annan orsak, som sannolikt har att göra med kraschen. Det uppges också att den har varit seg under ca en vecka.

Jag hade samma problem med min och höll på att få ett bryt. Testade att återställa cachen i Safari och sedan kastade jag plisten som hör till Safari (med Safari stängt). Och det har funkat bra i 15-20 minuter nu. Har hetsat med en massa flikar, iCal mail och AdiumX och som sagt, än så länge så....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-06 18:03

Med mer än halva minnet ledigt eller inaktivt tar det 20 sekunder att byta fönster.

Ursprungligen av lobStar:

Med mer än halva minnet ledigt eller inaktivt tar det 20 sekunder att byta fönster.

När datorn har så lite minne som 0,5 GB mellanlagrar den på hårddisken och då går allt mycket långsamt. Hur mycket plats har datorn ledigt på hårddisken? Det kanske räcker med att se till att buffertfilen får plats.

RAM-minne är billigt idag. 2GB kostar 695 kronor INKLUSIVE moms.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-06 23:11

Nystartad och med Terminalen, Firefox och Adium öppet har den noll (0) pageouts. Och fastnar en minut i badbollen när jag trycker på iCal. Det torde därför inte bero på minnesbrist.

Låter som om hårddisken är på väg att ge upp, det kan gå "extremt långsamt" då..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-07 00:46

Det är kanske inte orimligt med tanke på det ursprungliga felmeddelandet, jag har inte fått fram vad diskarb är, men det låter ju diskrelaterat.

  • Medlem
  • 2008-04-07 01:14

Apple Hardware Test hittar inte så mycket som man inte märker själv. Det finns en minnestestare, som jag inte minns vad den heter, memtest kanske? Den tar flera timmar på sig, och hittar garanterat fel.

Om det inte är någon mjukvara, så kan det nästan bara vara minnet, eller möjligen hårddisken. Men då borde du garanterat få felmeddelanden om du testar disken med skivverktyget.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-07 21:13

Jag har bytt minne, utan skillnad. Sen har jag lyssnat noga på hårddisken, jag tycker att den låter "triiiiiip-trip *paus* triiiiiip-trip *paus* triiiiiip-trip", till skillnad från min dator som låter mera "bruuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuurl".
Det känns som om det tyder på diskproblem.

Ursprungligen av lobStar:

Jag har bytt minne, utan skillnad. Sen har jag lyssnat noga på hårddisken, jag tycker att den låter "triiiiiip-trip *paus* triiiiiip-trip *paus* triiiiiip-trip", till skillnad från min dator som låter mera "bruuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuurl".
Det känns som om det tyder på diskproblem.

Om du ska förbi Stockholm nånting så har jag en disk hemma som du kan testa med. Hoppas det löser sig för dig och syrran.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-04-08 08:01

Jag hade direkt sagt diskproblem. Jag förstår inte er som tycker att det verkar rimligt med 40 sekunder för att byta mapp i Finder. Tror ni att Apple gör en dator vars standardkonfiguration inte ens går att använda?

"Nä, men dom som behöver använda Finder eller Programuppdatering vill nog ha MacBook Pro"

Ursprungligen av Davey:

Tror ni att Apple gör en dator vars standardkonfiguration inte ens går att använda?

JA!
(Det har de gjort ganska många gånger genom åren)

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-04-08 18:04
Ursprungligen av Mats Larsson:

JA!
(Det har de gjort ganska många gånger genom åren)

Vilka datorer var det Apple skeppade så att det tar en halvtimme att starta programuppdateringen och ett mappbyte i Findern tar 40 sekunder?

  • Medlem
  • 2008-04-08 19:00
Ursprungligen av Davey:

Vilka datorer var det Apple skeppade så att det tar en halvtimme att starta programuppdateringen och ett mappbyte i Findern tar 40 sekunder?

LC II var väl rätt slö ... Den grejade knappt systemet tror jag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-08 19:03
Ursprungligen av stfm:

LC II var väl rätt slö ... Den grejade knappt systemet tror jag.

Jag är uppväxt med en sådan, funkar med både KidPix, Word och Pagemaker.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-08 15:38

Men herregud, ni kan ju inte på allvar tro att minnesbrist resulterar i att det tar en halvtimma att köra software update? Och Mats Larsson, visst har de snålat en del med minnet genom åren, men datorerna har ju knappast varit oanvändbara, sålänge man håller sig från att köra tyngre applikationer.

Jag tror definitivt på hårddisktrubbel. Testa med en annan disk om du får tillfälle. Jag har själv varit med om strejkande hårddiskar och då går det ruggigt långsamt (och det lär väl förvärras än mer av att datorn inte direkt är fullproppad med internminne).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-08 15:45

Jo, RAM är lite av ett standardsvar nu när alla lärt sig att det inte hjälper att reparera behörigheterna. Jag har ibland använt den maskinen, och inte märkt påtaglig skillnad mot min egen, med dubbla RAM. För det som de flesta användare gör, surfa, maila, spela musik, ordbehandla, är dessa minnesmängder inget större problem.

Nu har jag inte tillgång till någon dylik hårddisk, men jag ska försöka skaffa en alternativt lämna in den om det inte lyckas.

Edit: Hittade några begagnade billigt på blocket, med de var bara på 60 GB. Det är visserligen vad maskinen har nu, men det kanske vore fräsigt att passa på att stoppa in en större när man håller på. Någon som vet vad specsen är för MBs hårddisk?

Ursprungligen av lobStar:

Någon som vet vad specsen är för MBs hårddisk?

2,5" SATA (Max 9,5 millimeter hög, förr var diskarna högre. Tror inte det finns någon/ytterst få av de högre diskarna kvar på marknaden).

Standarddiskarna snurrar i 5400 varv.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-26 19:48

Kan meddela att hårddisken rasade på denna maskin två månader senare. Jag gissar att detta var en föraning.

Då vet vi andra med MacBooks om en del symptom på eventuell diskkrasch, tack vare dig. Tack så mycket!

Hoppas att din syster nya disk funkar fint!

1
Bevaka tråden