Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får elstötar från min MBP

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon mer än jag som fått elektriska stötar från sin MacBook Pro? Vet inte vad det är som är fel men ibland när man sitter och skriver så sticker det till ganska rejält i handlederna som ligger precis över skarven/kanten på MPB. Undrade vad det var för något i början som stack men märkte fort att det var elstötar. Dessutom har jag testat med polarens adapter för att se om det var något fel på den men har samma problem ändå. Är ny användare av Apple och är nöjd förutom detta och piiiiiiipet.

  • Avstängd
  • International user
  • 2006-07-05 09:48

Det är ett välkänt fenomen. Det har funnits några generationer tillbaks på Powerbook.
Kolla t.ex här: http://www.99mac.se/powerbook-macbook-pro/48032-stroemfoerande-powerbook.html?highlight=st%F6tar

Om du söker hittar du fler trådar på forumet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-05 11:38

Använd jordad el-kabel så försvinner det.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-05 12:22
Ursprungligen av Bugs:

Använd jordad el-kabel så försvinner det.

I ett jordat el-uttag, bör tilläggas.

Ja jag vet inte vad man ska göra om det inte finns jordade kontakter, bor mestadels nere i Afrika och jag får elstötar var jag än kopplar in mig även fast det är 220V där nere. Verkar som om alla kontakter är ojordade mao. En dator ska väl inte ge en elstötar, det känns ganska rejält när man får en kyss så i princip är datorn oanvändbar. Får ringa Apple och höra, så här vill jag inte ha det. Tack för er hjälp och era svar!!

  • Oregistrerad
  • 2006-07-07 10:10

Jag får också stötar av min MBP, vet någon vad apple gör med detta problem?

/Sulo

  • Oregistrerad
  • 2006-07-07 12:49

Händer mej ofta, men bara när jag tar i andra jordade apparater samtidigt, kör MacBooken i olika inspelninsstudios, och med en massa gamla rör apparater uppkopplade så blir det ofta krypströmmar i jorden. Beror nog inte så mycket på datorn utan mer på det system du kopplar in den på. Fick en riktig kyss för några dagar sen när jag höll i en elgitarr kopplad till en gammal rörstärkare samt rörde Macbooken men en hand. Om det finns bra jordfelsbrytare så bör dom lösa ut vid såna tillfällen.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-18 22:13

Upptäckte precis detta på min sprillans nya MBP C2D. Känns lite halvkul. Är moderkortet eller andra komponenter jordade i chassit? Hur uppstår det här? Har Apple gått ut med nån officiell info om detta?

Tilläggas bör att jag har datorn kopplat i ett jordat uttag, iofs sitter ojordade spotlights i samma grendosa. Spökar det till det extra?

Fenomenet fanns även i min gamla powerbook 12", men det har alltid funkat med jordade uttag för mig, så jag har inte tänkt på det så mycket. Har inte ens märkt det på min MBP.

vill bara lyfta tråden igen, för de verkar finnas väldigt lite info om detta... Har en macbook air och upplever desamma.. "Att koppla till jordad kontakt" känns som en slags andrahadslösning. Ska väl inte kännas såhär såvida man inte rör något jordat samtidigt?

Och ja, är det så här på alla MBP och AIR, eller är det bara vissa måndags-ex? Tycker det är förjävligt att behöva släpa på förlängningssladden bara för detta, och än värre när det inte finns en jordad kontakt att tillgå!

En korrekt konstruerad dator ska inte lida av dessa problem. Troligtvis en batch där något är glapp eller dylikt.

Jag har skippat allt vad AluBook/MPB heter på grund av detta. Jag har provat flera exemplar av olika modeller, och alla sticks. MacBook är en välsgnelse för mig för jag får inte ont i fingrarna av den, och den kan allt jag behöver (till skillnad från iBook). Fast lite större skärm skulle inte skada.

Min bedömning är att det är en fråga om hur känsliga fingrar man har. Jag har en del problem med eksem, och när ett eksem kommer i kontakt med metallytan så sticker det till ordentligt av krypströmmarna. Andra märker ingenting. Jordat uttag kanske hjälper, men det är inte alltid man har ett sådant i närheten.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-04-08 09:22

Vad gör en jordad kabel för nytta? Det fins ju inget i laddaren som är jordat. Inte till min MB i alla fall.

Ursprungligen av onnyt:

Vad gör en jordad kabel för nytta? Det fins ju inget i laddaren som är jordat. Inte till min MB i alla fall.

Jodå, när du kopplar in din förlängningssladd så är där en jordad kontakt på den, på själva laddaren så är jorden sen den runda piggen som du för in adaptern på. Utan förlängningsladd så är du såklart inte jordad då det bara är standard euro-kontakt på den.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-04-17 17:12

Jag brukade få en kyss som heter duga när jag hade Xbox-ratten inkopplad till Xboxen och lutar mig över den för att skriva på datorn. Dock lärde man sig ganska snabbt att undvika det.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-17 17:40

Har en kolega som hela tiden fick stötar från sin maskin ...

Dock efter mycket reserch visade sig att han brukade bära ,,dom där färgade
Gummi tofflorna som har varit så populära.. inte minst hos sjuksköterskor...

Men det kom ett Larm om att tofflorna kan ladda upp 1000 tals volt.. där av
förbjöds dom på div Landsting för att inte slå ut div elektronisk apperatur..

Du kanske är en ägare av ett par sådana??

Ja tycker det är lite skönt...Pirret...

Fick det ganska ofta av min MBP (Jun-07) ifrån den vänstra kanten i bottnen. Den som är långst bort från skärmen.
Har inte märkt av nånting på min nya (Feb-08) än. Men man vet ju aldrig ^^
Kändes lite läskigt varje gång, som att det skulle kunna bli kortslutning när som helst nästan, men det hände ju såklart aldrig.

Hade problemet på min PowerBook G4a. Dessutom fick jag ett svagt brum i hörlurarna. Skickade maskinen två gånger till Apple i Holland, men utan resultat. Köpte lite senare en ny strömdosa till PBn att ha på jobbet och upptäckte då att problemen försvann när jag använde den strömdosan. Provade att växla strömdosa från jobbet hemma i det ojordade uttaget. Och inga problem då heller.
Min slutsats då var att det var strömdosan som bidrog till problemen. Vet inte om detta kan vara till hjälp.

Koppla till jordat uttag ja...

Om man använder en ojordad stickkontakt på apparatens kabel, alltså en platt kontakt så saknar denna jordbleck... vilket innebär att även om vägguttaget har jordfunktion så blir det inte jord....

Om man använder en större kabel, med jordbleck på och verkligen har jord ända tillbaka till elskåpet så funkar den biten. Boende i gammalt hus så märker man att det sitter jordade uttag på vissa ställen, men bara två (ett par) tåtar framdragna till uttagen.... vilket betyder att man har KONTAKTER och VÄGGUTAG med jord, men ingen koppling till jord = det funkar inte.

Vad är då Jord till för? Jo, felspänningar och krypströmmar och sånt återvänder genom Jord istället för att ta vägen genom kroppen.

Om jag inte är helt felunderrättad så är det så här;
Så, en Jordfelsbrytare är helt enkelt en elektronisk mojäng som upptäcker om det blir fel i detta säkerhetssystem och vägrar då koppla fram spänning till (den felaktiga) apparaten i fråga. Jordfelsbrtaren bryter även strömmen om säkerhetssystemet träder i kraft (ström går tillbaka via Jord)

Summa kardemumma; Kopplar du in Jordade saker, se till att det verkligen ÄR Jord "hele vägen" - Apparaten+Kontakten+Uttaget+Kablaget

Har ojordat i hela lägenheten utom köket och har aldrig fått stötar av en laptop. Låter som om något är knas...

Tror att folk här inne pratar om två olika saker, som sagt det handlar inte om statiska elstötar... utan om en brummande konstant spänning som kryper genom kroppen vid beröring , detta är inte något som de flesta inte lägger märke till ens, ganska subtilt och ofarligt. Men för andra kan det bli obehagligt...

Koppla alltid jordat om ni kan, minns att tex CRT skärmar avgav 2 olika strålningar var av en ttp kunde elemineras helt genom att jorda den. Jätt sjysst också att slippa få strömmar genom sig hehe.

För mig är det lite obegripligt att det inte är krav på jordade kontakter,borde finnas jord på eurokontakten också. Men men,

1
Bevaka tråden