Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Helt ny design på MacBook/MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 722 svar. Det senaste inlägget skrevs .

AppleInsider säger att det äntligen är dags för en ny design på Apples bärbara. Inte för att jag tycker min MacBook Pro är ful - tvärtom - men det är alltid spännande när Apple lanserar ny design, att se vad Ives lyckas med denna gång.

AppleInsider: Apple notebook lines to see major design changes, sources say

MacRumors har sammanfattat det:

Appleinsider claims that the current MacBook and MacBook Pro designs will be retired and are expected to see "major design changes" in their next revision.

The consumer MacBook line is expected to transition from plastic enclosures to aluminum and stainless steel, which are reportedly more "eco-friendly".

The MacBook Pro will share a similar design transition to bring it in line with existing iMac and MacBook Air designs.

Though precise details are admittedly limited given the ongoing revision process, it's presumed this will include instances of matte black on portions of the casings, oversized trackpads, and the adoption of the MacBook Air's keyboard by the MacBook.

Appleinsider points out that the MacBook has not seen a major case redesign since its introduction in May 2006. Meanwhile, the MacBook Pro continues to share a very similar design to the Aluminum PowerBook G4 which was introduced in 2003.

The new designs are expected to accompany the Montevina platform launch in June of this year. Montevina promises faster front-side bus speeds (1066MHz) over existing models (800MHz) and slightly faster Penryn processors (2.26-3.06GHz).

MacRumors: Apple Notebooks to See Major Design Changes?

Missa inte AppleInsider fina schema över utvecklingen av designen på Apples bärbara på senare tid:

http://images.appleinsider.com/apple-notebook-history080407.png

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-04-08 00:04

Härligt, då vet jag när jag köper MacBook Pro. Hoppas inte MacBooken blir snyggare bara

Jag tror definitivt på nytt skal till MBP innan hösten men jag är inte lika övertygad när det gäller MB. När det gäller generationerna på Macarna kan man ta sig en titt på tangenbordet och där har MB legat i framkant.

Apple mjölkade IceBook-formfaktorn länge och väl, vilket är logiskt i ett segment som inte har samma vinstmarginaler som MBP och den tidigare PowerBooken. Tittar man i diagrammet som Adrian länkade till så ser man hur Apple har utforskat olika form och material till PB/MBP med korta intervall medan iBook/MB har varit mer konsekvent.

Sett till specifikationerna har MB varit långsammare med att få ny plattform och processor under skalet jämfört med MBP (förutom övergången till Penryn, som dock var en "drop-in replacement"). Om ett år, när den nya MBP har varit ute ett tag får vi kanske se en ny, omdesignad MB med Montevina under skalet. För många vanliga konsumenter duger Santa Rosa mer än väl.

När det gäller den kommande MBP tror jag på 1) tunnare chassi, 2)samma tangentbord som Air, 3) magnetlås till skärmen och 4) stor trackpad. Jag tror att materialen kommer att ligga nära Air, jag tror inte på svart plast och krom.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

När det gäller den kommande MBP tror jag på 1) tunnare chassi, 2)samma tangentbord som Air.

Tror inte dom väljer bort det klassiska tangentbordet alltför många ogillar det nya tangentbordet...

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag tror definitivt på nytt skal till MBP innan hösten men jag är inte lika övertygad när det gäller MB.

Men enligt AI (se artikeln länkad ovan) är det just MB som kommer att få riktigt stora förändringarna eftersom Apple en gång för alla ska överge plasten, min markering:

Of the two, the 13-inch consumer MacBooks will undergo the most significant metamorphosis, shedding their plastic enclosures for ones constructed from more eco-friendly materials such as aircraft-grade aluminum and stainless steel, people familiar with the matter say.

Det ligger i tiden att göra lite mer miljövänliga material och den vita plasten är helt klart på väg ut, se bara på iMac.

MacBook har också haft en och samma design i snart två år, så det är fullt rimligt med en uppdatering nu.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

När det gäller den kommande MBP tror jag på 1) tunnare chassi, 2)samma tangentbord som Air

I artikeln hos AI står det bara att MB ska få nya tangentbordet, vad MBP får är lite oklart så vitt jag kan läsa.

Macbook har fått mest uppmärksamhet när det här har diskuterats, jag tror att vi snart får se en ny Macbook men att Macbook Pro kan uppdateras lite när som helst istället.

Varför jag tycker så är för att Macbook Pro har en helt ok, passande design till resterande produkter. Dessutom är Macbook Pro redan i aluminium vilket skulle kunna vara ett argument till varför man väljer att vänta med att uppdatera produkten. Apples Macbook har sin gamla design sedan 2006, det är den enda produkt som inte ser ut att passa in bredvid nya iMac och Macbook Air.

Ursprungligen av Felix.Thalen:

Macbook har fått mest uppmärksamhet när det här har diskuterats, jag tror att vi snart får se en ny Macbook men att Macbook Pro kan uppdateras lite när som helst istället.

Varför jag tycker så är för att Macbook Pro har en helt ok, passande design till resterande produkter. Dessutom är Macbook Pro redan i aluminium vilket skulle kunna vara ett argument till varför man väljer att vänta med att uppdatera produkten. Apples Macbook har sin gamla design sedan 2006, det är den enda produkt som inte ser ut att passa in bredvid nya iMac och Macbook Air.

Macbook = consumer
iMac, MBP, MBA = prosumer

Prosumerprodukterna kommer alltid att vara lite finare och lite bättre än consumerprodukterna.

Nu har Apple börjat beställa aluminiumskal för nya MacBook enligt AppleInsider:

Apple orders aluminum 13-inch MacBook shells, 3G iPhone chips

Ursprungligen av mackeswissman:

Macbook = consumer
iMac, MBP, MBA = prosumer

iMac är definitivt en konsumentdator. Det är bara att gå tillbaka till rötterna så är det ganska tydligt. Sedan dess har iMacen vuxit upp och ser rätt elegant ut, men det är fortfarande en konsumentdator för hemmet i grunden.

MacRumors skriver om några bilder som dykt upp som verkade rätt äkta, men sen kanske ändå visade sig vara fejk: Aluminum MultiTouch MacBook, New MacBook Pro, and More?

iMac anser jag knappast kan betraktas som en del av "prosumer"-segmentet (möjligtvis i så fall 24"-modellen), men för min del är den vita plasten inte något som nödvändigtvis måste bort, även fast jag gärna skulle vilja ha ett mellanting mellan air och vanliga macbooken i avseendet vikt/tunnhet.

Nej iMac är ju en konsumentdator, kanske med ett undantag för 24"...
Du borde lagt in Mac Pro som prosumer istället...

Ursprungligen av InPezonator:

Nej iMac är ju en konsumentdator, kanske med ett undantag för 24"...
Du borde lagt in Mac Pro som prosumer istället...

Jag tog bara upp de datorer han jämförde med. Visst kan man kalla iMacen för ett mellanting men det finns ju en betydligt billigare dator, Mac mini. Mac mini och Macbooken är instegsdatorer medan de andra modellerna riktar sig lite högre.

iMacen är alldeles för dyr för att rikta sig till alla.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-13 22:10

Inget svart tangentbord a la MBA till MBP, please. Jag känner någon flåsa mig i nacken med ett svart tangentbord. Och det vill jag absolut inte ha på min MBP!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-28 13:56
Ursprungligen av bossep:

Inget svart tangentbord a la MBA till MBP, please. Jag känner någon flåsa mig i nacken med ett svart tangentbord. Och det vill jag absolut inte ha på min MBP!

Jag håller med dig, jag vill inte heller byta ut mitt fina tangentbord till ett med svarta tangenter.

Sitter spänd som en gris här hemma och kommer att köpa så fort de släpper en ny Macbook med ny design. Jag tycker att uppdateringarna som nämns känns värda att vänta på (Det är inte ny prestanda jag väntar på).

Det finns ju bara rykten än sålänge, även om det är väldigt mycket som stödjer det. Så tror ni på att de visar upp den nya modellen 9 - 13 Juni? om ännu bättre släpper modellen redan då?

Hmm jag som tänkte köpa ny MB idag eller ja i veckan nu när lönen har kommit.... Ska man då vänta med ett MB köp tills nya "skalen" har kommit på datorerna? Fan asdiggar den vita designen sjukt mycket, även om aluminium designen på Air och Pro är sjukt läckra..... Vit plast ser dock billigt ut.... och aluminium kyler ner datorn mer än vad plast gör.... Fan.... Jag vill ha en mac dator nu......

hoppas de inte gör designen på mbp som air...uuuuush..

alldeles för mycket swoosch för mig.. svarta tangenter mot aluminium känns som dell..eller vilket pc som helst..

jag tror att de får rycka min _nuvarande_ mbp ur mina döda kalla händer...

Ser fram emot ny design och tycker själv att Air är sjukt snygg, bortsett från den minimala "musknappen". Mer sånt åt MacBook och gärna MBP också, men ni behöver nog inte oroa er för att de ska likna Air för mycket. Apple vill väl att man ska se skillnad på en Pro- och Consumerdator!

Och då menar jag att om MacBook liknar Air kommer inte MBP göra det och vice versa.

  • Medlem
  • 2008-05-05 14:23

Hur som helst, hur mycket vi än spekulerar om designen så kommer ändå apple på något sätt överraska oss, as always..

Om dom uppdaterar designen som på denna länk ni skrev ( Aluminum MultiTouch MacBook, New MacBook Pro, and More? [Fake] - Mac Rumors ) så skulle jag köpa en macbook pro direkt. Okej dom svarta tangenterna är väl inget att hurra över. Den svarta ramen runt skärmen är snygg enligt mitt tycke. Hoppas dom gör den tunnare också

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-15 17:38

Dom kommer att ta bort dom fruktansvärt fula och omaciga aluminiumtangenterna på pro'n. Jag tackar gudarna för det. Ive's måste ha varit sjuk när dom tog fram eländet. Ny tangenter blir nog som Apple's externa tangentbord. Klockrent. Vita eller svarta tangenter är ju en smaksak - jag gillar svarta som på min TiBook...som förresten har kontakterna på baksidan vilket Apple också borde återgå till på alla sina bärbara.

Ursprungligen av mjg:

Dom kommer att ta bort dom fruktansvärt fula och omaciga aluminiumtangenterna på pro'n. Jag tackar gudarna för det. Ive's måste ha varit sjuk när dom tog fram eländet. Ny tangenter blir nog som Apple's externa tangentbord. Klockrent. Vita eller svarta tangenter är ju en smaksak - jag gillar svarta som på min TiBook...som förresten har kontakterna på baksidan vilket Apple också borde återgå till på alla sina bärbara.

Blir det inte problem med hur skärmen fälls upp då? Kom även på att då måste ju allt omdesignas då fläktarna sitter där bak. Nej, jag gillar den befintliga placeringen av kontakterna.

Ursprungligen av mjg:

Dom kommer att ta bort dom fruktansvärt fula och omaciga aluminiumtangenterna på pro'n. Jag tackar gudarna för det. Ive's måste ha varit sjuk när dom tog fram eländet. Ny tangenter blir nog som Apple's externa tangentbord. Klockrent. Vita eller svarta tangenter är ju en smaksak - jag gillar svarta som på min TiBook...som förresten har kontakterna på baksidan vilket Apple också borde återgå till på alla sina bärbara.

Vad är fördelen med kontakterna på baksidan? Har det på en gammal PC-häck och det är horibelt i mitt tycke.

Det verkar enklare att nå kontakterna om man inte måste pilla bakom skärmen, tycker jag. Men jag har också bara erfarenhet utav en bärbar dator och det är en macbook.

Ursprungligen av henkebarn:

Det verkar enklare att nå kontakterna om man inte måste pilla bakom skärmen, tycker jag. Men jag har också bara erfarenhet utav en bärbar dator och det är en macbook.

Det kan lösas på samma sätt som Apple gjorde tidigare. Portarna satt bakom datorn, men skyddade av en lucka. Öppnade man luckan fanns symbolerna där precis som på datorn så att man kunde se var portarna satt utan att faktiskt se dem.

Ursprungligen av Marcus K:

Det kan lösas på samma sätt som Apple gjorde tidigare. Portarna satt bakom datorn, men skyddade av en lucka. Öppnade man luckan fanns symbolerna där precis som på datorn så att man kunde se var portarna satt utan att faktiskt se dem.

Nej tack, luckor är bara jobbiga. Och fula.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Nej tack, luckor är bara jobbiga. Och fula.

Och går av om man har otur:P

//Svante

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-16 01:36

Att det är en aning enklare/snabbare att plugga in något om kontakten sitter på sidan istället för bak - är för mig ett lätt vägande argument när man betraktar fördelarna med kontakter bak. Jag tror att det var därför man en gång valde att sätta dom på sidan - efter många års tradition att ha dom bak där dom - handen på hjärtat - hör hemma rent naturligt på vilken apparat som helst. Men - ergonomivinsten är en futtig triumf då dom flesta inte håller på och pluggar in/ut grejer hela tiden - i alla fall inte mera ofta än att dom kunnat leva med att göra det på datorns baksida.

Att kablar däremot lägger beslag på arbetsyta till höger och vänster om datorn är dock ett reellt problem. Bakom datorn finns en död yta som gärna kan härbergera kablar.

Nej, att fälla upp locket är inga problem - det handlar bara om praktisk formgivning. Alla vi gamlingar vet att kontakter på baksidan är naturtillståndet och att sidokonceptet är ett radikalt experiment.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-06-17 00:02
Ursprungligen av mjg:

Att det är en aning enklare/snabbare att plugga in något om kontakten sitter på sidan istället för bak - är för mig ett lätt vägande argument när man betraktar fördelarna med kontakter bak. Jag tror att det var därför man en gång valde att sätta dom på sidan - efter många års tradition att ha dom bak där dom - handen på hjärtat - hör hemma rent naturligt på vilken apparat som helst. Men - ergonomivinsten är en futtig triumf då dom flesta inte håller på och pluggar in/ut grejer hela tiden - i alla fall inte mera ofta än att dom kunnat leva med att göra det på datorns baksida.

Att kablar däremot lägger beslag på arbetsyta till höger och vänster om datorn är dock ett reellt problem. Bakom datorn finns en död yta som gärna kan härbergera kablar.

Nej, att fälla upp locket är inga problem - det handlar bara om praktisk formgivning. Alla vi gamlingar vet att kontakter på baksidan är naturtillståndet och att sidokonceptet är ett radikalt experiment.

Kontaktplaceringen påverkas även av sådana triviala saker som hur man layotar moderkortet. Routingen kan göras betydligt enklare om kontakterna kan hamna på olika platser.....

Bevaka tråden