Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur starta från DiskWarrior-CD?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har skaffat DiskWarrior och tänkte försöka reparera hårddisken i min iBook G4. Markerade DW programikon och toastade den till en CD. Har sedan försökt att starta datorn från denna CD utan resultat. Satte in CD:n, startade om datorn och höll in alt-knappen. Det gick dock inte. Vad gör jag för fel? Man måste ju starta datorn från DW för att kunna reparera hårddisken. Har jag bränt DW-CD:n fel, eller vad?

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • 2008-04-05 21:22

Håll in c, men du måste bränna den på ett annat sätt. Kolla Manualen. Jag antar att du har en nedladdningsversion och ingen cd.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-05 22:44

Från Alsofts supportsida:

Question
I purchased DiskWarrior 4.0 online and downloaded it. I have not received my CD yet. How can I rebuild my startup disk?

Answer
The downloaded DiskWarrior 4.0 software cannot be burned to a CD to create a disk that will startup your computer as the download does not include any System files.

You will need to employ one of the following workarounds:

Alternate Startup Disk: If you have another drive (such as an external FireWire drive or an iPod) you could install Mac OS X (10.3.9 or higher) on that drive and then start from it. Install DiskWarrior on that drive’s “Utilities” folder, (which is inside the “Applications” folder) and run DiskWarrior from there.

Target Disk Mode: Connect two Macs with a FireWire cable where the one is the “host” and the other is a “target”. The host Mac should be running an OS X in which DiskWarrior 4 runs. In this scenario, the target Mac is the Mac whose disk you are trying to rebuild. Start by shutting down the target Mac. Then turn it on while holding down the “T” key. The target Mac’s drive will appear as a usable drive on the host Mac. Run DiskWarrior from the host Mac and rebuild the target Mac’s disk.

If you cannot perform one of the above suggestions then you will need to wait for the DiskWarrior CD to arrive.

Ursprungligen av IngoX:

Alternate Startup Disk: If you have another drive (such as an external FireWire drive or an iPod) you could install Mac OS X (10.3.9 or higher) on that drive and then start from it. Install DiskWarrior on that drive’s “Utilities” folder, (which is inside the “Applications” folder) and run DiskWarrior from there.

Jag har en extern USB-hårddisk med en ghostkopia av min Macintosh HD. För några dagar sedan dök den diskens systemmapp upp som möjligt startalternativ när man går in i Startskiva i systeminställningar. Nu när jag försöker komma åt den disken så går det inte, den dyker inte upp i systeminställningar-startskiva. Disken innehåller nämligen DW också och jag tänkte köra det på min Macintosh HD. Nån som vet hur jag kan få min USB-disk att dyka upp som möjlig startdisk igen?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-08 09:33
Ursprungligen av Jonas Palm:

Jag har en extern USB-hårddisk med en ghostkopia av min Macintosh HD. För några dagar sedan dök den diskens systemmapp upp som möjligt startalternativ när man går in i Startskiva i systeminställningar. Nu när jag försöker komma åt den disken så går det inte, den dyker inte upp i systeminställningar-startskiva. Disken innehåller nämligen DW också och jag tänkte köra det på min Macintosh HD. Nån som vet hur jag kan få min USB-disk att dyka upp som möjlig startdisk igen?

Det går bara att starta på en USB-disk under Leopard på Intel-Macar.
Fast det kanske är det du har?

Ursprungligen av Konrad:

Det går bara att starta på en USB-disk under Leopard på Intel-Macar.
Fast det kanske är det du har?

Bootbart på Mac (IntelMac) kallas "Apple GUID" i Skivverktyg.
Din Externa hårddisk måste vara foramtterad med detta val för att kunna starta.

När USB började dyka upp var det bara möjligt boota från Extern FireWire-disk... detta ändrades sedan.

När den CD''n med Diskwarrior kom till mig så fick jag punga ut med 221:- i tull och postens avgifter, bara för att Alsoft hade angivit värdet på programvaran, som jag redan hade laddat ner för 1 månad sen, på det lilla paketet. När Micromat skickade Tech Tool Pro som jag inte ens kunde ladda ner smög den smidigt förbi tullen in i min postbox, utan dessa skitavgifter. Vad sur man blir när en del inte kan tänka på kunden när de formulerar sina varudeklarationer, så onödigt bara

Men men, diskwarrior gjorde sitt jobb för ett tag sedan, och räddade 100 gb musik och det var värt både mer än vad programmet kostade + skitavgiften

Ursprungligen av panther:

När den CD''n med Diskwarrior kom till mig så fick jag punga ut med 221:- i tull och postens avgifter, bara för att Alsoft hade angivit värdet på programvaran, som jag redan hade laddat ner för 1 månad sen, på det lilla paketet. När Micromat skickade Tech Tool Pro som jag inte ens kunde ladda ner smög den smidigt förbi tullen in i min postbox, utan dessa skitavgifter. Vad sur man blir när en del inte kan tänka på kunden när de formulerar sina varudeklarationer, så onödigt bara

Men men, diskwarrior gjorde sitt jobb för ett tag sedan, och räddade 100 gb musik och det var värt både mer än vad programmet kostade + skitavgiften

Av den här anledningen har jag slutat att handla med USA.
kör med ebay.co.uk , inom eu och slipper allt mög med tullar, moms, avgifter etc...

Man behöver inte vara rädd för att stöta sig med SkrotNisse heller

Ursprungligen av Goflorp:

Av den här anledningen har jag slutat att handla med USA.
kör med ebay.co.uk , inom eu och slipper allt mög med tullar, moms, avgifter etc...

Man behöver inte vara rädd för att stöta sig med SkrotNisse heller

Jo men visst, så är det många gånger enklare att handla inom EU, ibland är det inte alltid omedelbart möjligt, ibland är det bara så mycket billigare att handla med US ändå, trots avgifter. Det är en avvägning man får göra, Av någon anledning tycker jag oftast dessutom att det är roligare att göra affärer med amerikaner än engelsmän, men det är väl en personlig preferens antar jag.

"smög den smidigt förbi tullen in i min postbox, utan dessa skitavgifter. Vad sur man blir när en del inte kan tänka på kunden när de formulerar sina varudeklarationer"

och bryr sej inte i de regler som gäller för alla andra i den internationella handeln mellan länder utanför EU?!...

Senast redigerat 2008-04-06 20:08
Ursprungligen av SkrotNisse:

"smög den smidigt förbi tullen in i min postbox, utan dessa skitavgifter. Vad sur man blir när en del inte kan tänka på kunden när de formulerar sina varudeklarationer"

och skiter i de regler som gäller för alla andra i den internationella handeln mellan länder utanför EU?!...

Öh? Ja, missar de att ta betalt så skall man väl inte springa och banka på och ropa att man gärna vill betala mera.

Nä, missar de sin chans så är det välan bara gött.

Ursprungligen av SkrotNisse:

"smög den smidigt förbi tullen in i min postbox, utan dessa skitavgifter. Vad sur man blir när en del inte kan tänka på kunden när de formulerar sina varudeklarationer"

och skiter i de regler som gäller för alla andra i den internationella handeln mellan länder utanför EU?!...

I min värld är regler till för att förenkla saker, inte för att göra livet mer komplicerat. Vad jag har förstått så finns det en del som behöver komplicera allt med regler för att de är så ofria att de inte kan leva utanför boxen. Kanske kan de inte ens leva i en värld av fritt och ansvarsfullt tänkande med integritet utan behöver storebror som tar ansvar för dem?

  • Medlem
  • 2008-04-07 23:18
Ursprungligen av panther:

I min värld är regler till för att förenkla saker, inte för att göra livet mer komplicerat. Vad jag har förstått så finns det en del som behöver komplicera allt med regler för att de är så ofria att de inte kan leva utanför boxen. Kanske kan de inte ens leva i en värld av fritt och ansvarsfullt tänkande med integritet utan behöver storebror som tar ansvar för dem?

Edit: delete.

Bootable, bränn i Skivverktyg

Ursprungligen av Jonas Palm:

Jag har skaffat DiskWarrior och tänkte försöka reparera hårddisken i min iBook G4. Markerade DW programikon och toastade den till en CD. Har sedan försökt att starta datorn från denna CD utan resultat. Satte in CD:n, startade om datorn och höll in alt-knappen. Det gick dock inte. Vad gör jag för fel? Man måste ju starta datorn från DW för att kunna reparera hårddisken. Har jag bränt DW-CD:n fel, eller vad?

För att en skiva ska vara uppstartbar (bootable på engelska) så måste man bränna den i Skivverktyg om jag har förtått det rätt. Toast kan inte längre göra jobbet. Jag minns på OS 7-9 tiden då man kryssade i en ruta för att den skulle vara det.

SN

Senast redigerat 2008-04-06 20:08

Tack för svaren! Nu ska jag nog kunna lösa det hela.
Värst, förresten vilken diskussion som blossade upp med anledning av min lilla fråga

En annan fråga: sedan jag försökt boota från en CD så behagar datorn ha en liten fyrkant med en jordglob i som blinkar lite käckt varje gång man startar datorn. Lite trevligt ifs men jag skulle gärna bli av med det ...
Förutom detta dyker dessutom ibland en dialogruta upp med följande budskap:
Skivinmatning
Datorn kan inte läsa den inmatade skivan
"Ignorera" "Mata ut"

NI kloka och erfarna män och kvinnor vet säkert hur jag skall göra min lilla iBook normal igen!
Tack på förhand!

Ursprungligen av Jonas Palm:

Tack för svaren! Nu ska jag nog kunna lösa det hela.
Värst, förresten vilken diskussion som blossade upp med anledning av min lilla fråga

En annan fråga: sedan jag försökt boota från en CD så behagar datorn ha en liten fyrkant med en jordglob i som blinkar lite käckt varje gång man startar datorn. Lite trevligt ifs men jag skulle gärna bli av med det ...
Förutom detta dyker dessutom ibland en dialogruta upp med följande budskap:
Skivinmatning
Datorn kan inte läsa den inmatade skivan
"Ignorera" "Mata ut"

NI kloka och erfarna män och kvinnor vet säkert hur jag skall göra min lilla iBook normal igen!
Tack på förhand!

Kolla att du valt rätt startskiva i Systeminställningar/Startskiva

1
Bevaka tråden