Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro seg!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har den senast MacBook Pro 15''
Ändå är den så seg och ibland kommer det fram det där irriterad cirkeln med alla färger som snurrar när något stannat. Ibland fungerar den snabbt ibland inte. Vad beror det på?.. Behöver den vilas ofta emellan?. den är stekhet efter en stund är det därför?

/J

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-04-06 21:47

I princip samma problem själv, fast min blir inte stekhet. Tycker jag iaf, nu är den 56° så det är väl ok?

Hmm.. kan man göra något åt det problemet?.. hur tar du gustavb temp på den?

/J

Du kanske ge oss några fler ledtrådar än att datorn är varm och seg ibland. När den segar, öppna aktivitetskontroll och se efter vilka program/processer det är som drar mycket processorkraft.

Spotlight-indexeringen kan emellanåt lägga beslag på nästan all kraft har jag märkt. Om du ofta laddar ner många eller stora filer (särskilt pdf) kan du "gömma" nedladdningsmapparna från spotlight genom att lägga till dessa i systeminställningar>Spotlight>Integritet.

Generellt sett behöver inte en dator vila för att fungera optimalt, fläktarna ska se till att den inte blir för varm.

Nu var datorn seg även om datorn är "kall" så det är inte värmen..
Jag var inne på Aktivitetskontroll. det som var mest aktivitet på Processnamn var UserEventAgent som var på mellan 98.8 - 100.2 % och nästa var "kernel_task" (vad är det för något?) som var upp till 5% och detta Aktivitetskontroll på ca 3.0% de övriga 0% eller nästan ingenting..

PDF laddar jag genom att "skriva ut" och sen "spara som PDF" sen in i en mapp i hårddisken.

Det känns mer som det är fel på själva datorn.. har aldrig upplevt så tidigare..
Jag vet inte vad jag ska göra om det är så här seg, det går knappast att jobba då.. Kanske lossnar sig om en stund..

Nu var datorn seg även om datorn är "kall" så det är inte värmen..
Jag var inne på Aktivitetskontroll. det som var mest aktivitet på Processnamn var UserEventAgent som var på mellan 98.8 - 100.2 % och nästa var "kernel_task" (vad är det för något?) som var upp till 5% och detta Aktivitetskontroll på ca 3.0% de övriga 0% eller nästan ingenting..

PDF laddar jag genom att "skriva ut" och sen "spara som PDF" sen in i en mapp i hårddisken.

Det känns mer som det är fel på själva datorn.. har aldrig upplevt så tidigare..
Jag vet inte vad jag ska göra om det är så här seg, det går knappast att jobba då.. Kanske lossnar sig om en stund..

Allting fungerar så sakta.. Internet, Word, FCP och när det är så här seg så får jag fram ofta det här bilden när jag "PLAY" i timeline-fönstret. kolla bilden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-07 19:31

Kan det vara så att du pluggat in nåt via usb eller firewire, t ex ett ljudkort? Har varit en del problem med UserEventAgent och det nämligen.

Se den här tråden i Apples supportforum för en massa diskussion om ditt problem: http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=6075755&tstart=0

Ja, det var extern numeriskt tangentbordet som spökade datorn... På förpackningen står det att det är för PC men stod inget om MAC. den fungerade men fick datorn att bli sjukt seg.. Tack ska ni ha allihopa, speciellt till Xevve... Alltid lär man sig något nytt.

/J

iStatPro som widget är en bra manick att hålla koll på temp o sånt.. rekommenderas varmt!

Låter som Leopard...

Hur tar man bort iStatPro?

/J

kan man inte ta bort det som vilken annan widget som helst?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-04-21 20:48

Nu har min mbp börjat låsa sig och visa den regnbågsfärgade cirkeln allt oftare, känns inte för kul. Men men..

1
Bevaka tråden