Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3 GB ram i MacBook möjligt

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Enligt Barefeats var det inga problem för dom att stoppa in 3 GB i en MacBook, den modell som släpptes i förra månaden:

BTW, we were able to expand our 13" MacBook test unit to 3GB. Apple doesn't advertise this but it works.

Kolla längre ner på den här sidan: http://barefeats.com/rosa02.html

Min kollega Johan har en Powerbook G4 17" 1.0GHz som teoretiskt sett har en övre gräns på 1GB RAM men vi kör med 2GB utan problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-08 08:54

Hur är det med de gamla macbooksen då? nån som vet?

Ska gå. Har läst om flera som kör med 3GiB i sina Macbooks av den gamla modellen. Ja.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-06-09 16:59

Intressantast är väl inte om det går eller ej. Snarare nyttan av det.

Ursprungligen av Le:

Intressantast är väl inte om det går eller ej. Snarare nyttan av det.

Eftersom vi redan vet att det gör nytta så är det intressant om det går eller inte.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-06-09 17:12
Ursprungligen av Adrian B:

Eftersom vi redan vet att det gör nytta så är det intressant om det går eller inte.

Aha - finns det testdata eller andra 'tillförlitliga' källor så är det självklart relevant. Exv för en som mig med 2GB RAM på senaste MB'n.
Vad säger testarna?

Ursprungligen av Le:

Aha - finns det testdata eller andra 'tillförlitliga' källor så är det självklart relevant. Exv för en som mig med 2GB RAM på senaste MB'n.
Vad säger testarna?

Alltså jag har inga konkreta data, men Björnström uppgraderade nyligen sin MBP från 2 till 3 GB och sa att han märkte tydlig skillnad, ingen "pageout" på flera dygn. Och rent allmänt så äter ju Mac OS X minne med stor hunger, så om du gillar att ha många program igång har du oftast nytta av mer minne, även över 2 GB. Ska du dessutom köra Windows samtidigt på burken (genom Parallels) så kan ju bara det i sig käka upp en hel gig.

Mer minne brukar vara den bästa prestandahöjaren rent allmänt.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-06-09 18:44

.....och Sheriffens omdöme kan man ju som bekant lita på.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-18 03:23
Ursprungligen av Lee:

Intressantast är väl inte om det går eller ej. Snarare nyttan av det.

"640K ought to be enough for anybody." Bill Gates, 1981.

Mer minne är alltid bra, speciellt om man använder program som t.ex. Photoshop, men även om man har många program igång samtidigt.

Senast redigerat 2008-01-18 08:24

Kunde blivit bra

Har också läst på ett gäng forum att 3gb på macbook ska funka utmärkt.

Dock sitter jag här med lång näsa och ett 1gb-minne över då burken vägrar starta med tre gig i. 2,5 gig funkar inte heller. Båda minnena (1 2) fungerar för sig själva men smäller jag i båda så funkar det inte alls. Öde...

Så nu återstår åtgärden. Ska jag kränga mitt tvågig och försöka få fatt på en engigare. Eller ska jag kränga engigaren och låta tvåan sitta i?

Alla dessa frågor.... HJÄLP

Ursprungligen av Le:

Intressantast är väl inte om det går eller ej. Snarare nyttan av det.

Jag bytte från 2GB till 3GB i min MBP och datorn går betydligt bättre. Efter sju dagars uptime har jag fortfarande noll pageouts ("Sidor ut" i Aktivitetshanteraren -> Systemminne). Tidigare skyfflade datorn det mesta till disk och datorn segade ihop.

2GB minne kostade bara 1196kr exkl moms på Macoteket så det var inte något att fundera över när datorn kostade typ 15 gånger så mycket.

Edit: Såg inte att ni redan tagit upp min uppgradering i tråden - jag klickade på "citera" direkt

Ursprungligen av Björnström:

Jag bytte från 2GB till 3GB i min MBP och datorn går betydligt bättre. Efter sju dagars uptime har jag fortfarande noll pageouts ("Sidor ut" i Aktivitetshanteraren -> Systemminne). Tidigare skyfflade datorn det mesta till disk och datorn segade ihop.

2GB minne kostade bara 1196kr exkl moms på Macoteket så det var inte något att fundera över när datorn kostade typ 15 gånger så mycket.

Edit: Såg inte att ni redan tagit upp min uppgradering i tråden - jag klickade på "citera" direkt

Jag har uppgraderat mina föräldrars imac 20" (senare modellen) till 3 gb genom att sätta in ett nytt sodimm-minne köpt på inet.se. Faktum är att det fungerar mkt bra trots att det är ett MYCKET billigare minne och inte officiellt supporterat av Apple.

Jag kör Leopard i min Macbook från sommaren 2007. Kommer jag märka ngn skillnad om jag lägger i 3GB från 2GB, tror ni?

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-01-17 12:52
Ursprungligen av CapsLock286:

Jag kör Leopard i min Macbook från sommaren 2007. Kommer jag märka ngn skillnad om jag lägger i 3GB från 2GB, tror ni?

Känns som att det beror på vad du gör med din dator. Jag har 1.5GB i min PBG4 men det är sällan jag använder allt.

Kolla i Aktivitetskontrollen när du har tunga grejjer igång så ser du hur mycket som används.

Ursprungligen av Le:

Intressantast är väl inte om det går eller ej. Snarare nyttan av det.

Med tanke på att expansionsmöjligheten från 512 Mb eller 1 Gb till 2 Gb är väldigt kort (4x, nästan rekordkort) så kommer det att bli nyttigt för eller senare.

Tankeexperiment, vi jämför 2000 med 2007. Pismon levererades med 64 Mb minne i billigaste modellen. Många expanderade det snabbt till 128 eller på sin höjd 256 (vilket ju direkt motsvarar MacBookens steg från 512 till 1 Gb samt max på 2). Men den hade ett officiellt max på 512 (motsv 4 på Mac Book). Det var ju rätt bra, men inte så kul med OSX. Men då visar det sig att den tvärt emot specarna kunde gå ända till 1 Gb! Och därför rullar en massa Pismos Tiger än idag.

MacBook skulle behöva kunna expanderas till 8 Gb för att matcha Pismon i relativ expanderbarhet. Vi är nog där innan vi vet ordet av, och då är vi nog glada att vi kunde gå till 3 och inte bara 2.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2007-06-09 22:39
Ursprungligen av Adrian B:

Enligt Barefeats var det inga problem för dom att stoppa in 3 GB i en MacBook, den modell som släpptes i förra månaden:

BTW, we were able to expand our 13" MacBook test unit to 3GB. Apple doesn't advertise this but it works.

Kolla längre ner på den här sidan: http://barefeats.com/rosa02.html

Jag vet inte riktigt hur det fungerar, vad det är som begränsar, men borde man inte kunna ha 4GB om man kan ha 3GB? Någon får gärna förklara.

MVH Henrik

Ursprungligen av enkel:

Jag vet inte riktigt hur det fungerar, vad det är som begränsar, men borde man inte kunna ha 4GB om man kan ha 3GB? Någon får gärna förklara.

Jag kan inte de tekniska detaljerna, men det fanns begränsningar i chipsetet som gör att det bara går att utnyttja 3 GB. Det samma gällde MacBook Pro fram till de nya modellerna med Santa Rosa-chipsetet, dvs dom som kom nu i juni, de är de första att kunna använda 4 GB. Nån med mer kompetens kan nog förklara det tekniska också, eller så får du googla lite.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-23 23:57
Ursprungligen av Adrian B:

Jag kan inte de tekniska detaljerna, men det fanns begränsningar i chipsetet som gör att det bara går att utnyttja 3 GB. Det samma gällde MacBook Pro fram till de nya modellerna med Santa Rosa-chipsetet, dvs dom som kom nu i juni, de är de första att kunna använda 4 GB. Nån med mer kompetens kan nog förklara det tekniska också, eller så får du googla lite.

Frågan är om detta är helt sant eller om begränsningen ligger i OSX, det är ju ett vanligt problem att 32bitars operativ eller 64bitars operativ med inkorrekt bioskonfiguration endast kommer åt 3GB.
En annan anledning kan vara att tidiga macbooks innehöll CoreDuo som är 32bit och således inte klarar av att adressera 4GB ram.

Tittar vi på intels specifikationer för 945GM som sitter i macbook och gamla macbook pro så stödjer dessa 4GB ram.
http://www.intel.com/design/mobile/datashts/309219.htm

Jag skulle vilja se någon med C2D macbook köra 4GB under linux 64bit, xp64 eller vista64 om det nu inte fungerar under osx.
När både chipset och processor stödjer 4GB ram är det bara en riktigt gnällig firmware som skulle kunna ställa till det.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-06-10 08:40

Intel har under perioder varit riktigt duktiga på att begränsa chipset för att klara en viss mängd minne, prestanda osv. Tex desktopserien var under en tid ordentligt nertrimmade för att kunder ska motiveras till bättre chpset. i810 kunde tex bara hantera 2st minnesmoduler med begränsning om uppbyggnad så 1GB var allt som gick och prestandan var lite ynklig.

Sen kan apple av olika anledningar skriva att den klarar mindre än som går av anledningar som att det inte finns bra minnesmoduler på marknaden just nu och värmeutveckling samt för att datorn ska passa in i produktserien.

OtherWorldComputing har gjort utförliga tester med olika minneskonfigurationer på MacBook och kommit fram till att man faktiskt kan ha nytta av att stoppa in 4 GB i en MacBook, trots att man bara kan adressera 3 GB, eftersom minnen i par i MacBook ger en prestandavinst, deras rekommendation är dock att det inte är värt det:

NOTE: A 4.0GB (2GB x 2 Pair) configuration was also tested by 'popular demand'. Although the Core 2 Duo Macs are limited to 3.0GB addressed, the 4GB Set (2GB x 2 Pair) does appear enable 128 Bit addressing. While there does seem to be a small performance benefit gained with the 4.0GB vs. 3.0GB config, we'd recommend sticking with 3.0GBs max (in Core 2 Duos) unless you absolutely are seeking every last trickle of performance boost possible.

Observera att det är bara MacBook-modeller med Core 2 Duo som alls kan dra nytta v 3 GB, äldre Core Duo kan bara adressera 2 GB:

The tests that follow show the performance of different paired and non-paired memory configurations. Apple Core Duo processor equipped models are limited to a max of 2.0GB Memory Addressable, while Apple Core 2 Duo equipped models allow up to of 3.0GB Memory addressable.

Läs mer och se alla testresultat: Upgrading Memory in your MacBook

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-12 23:39

vad är page out/in?

Ursprungligen av crayzee:

vad är page out/in?

När systemet läser ut/in virtuellt minne från/till hårddisken. Varje page är 4K om jag inte har helt fel.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

När systemet läser ut/in virtuellt minne från/till hårddisken.

Vilket i sin tur är en stor prestandaförlust. Hur snabb hårddisk man än har är det flerfaldigt långsammare än att skriva/läsa i ram-minnet.

Ofta när man snackar om att datorn "tuggar" så handlar det om att den skriver och läser virtuellt minne, t.ex. om man aktiverar ett program man haft i bakgrunden ett tag. Utan page in/page out - ingen "tuggande".

Någon som vet var man kan få tag på relativt billiga 2GB-minnen till Macbook? Ska eventuellt få lite pengar snart, och då ska jag maxa Macbooken så mycket som det går. Ska bl.a. köpa denna hårddisk och detta minne. Ska då även skaffa mig ett 2GB, men det finns inte några på Komplett? Hittar inte något iallafall.

Så. Är det någon som har några tips? Ja?

Oj, jag tittade iofs. inte så noga. Tack för tipsen.

Webhallen har bra priser på minnena. 359 för 1 GB, 719 för 2 GB.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2007-06-20 14:43

Jo, men priset för 2GB är 2st 1GB. Ska man ha 3GB så måste man ha 2GB minnen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-20 15:39

Jo, men man sparar ju faktiskt en hel krona på att köpa 2 GB på samma gång. Snacka om mängdrabatt.

Johan

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2007-06-20 16:03
Ursprungligen av chuck:

Jo, men man sparar ju faktiskt en hel krona på att köpa 2 GB på samma gång. Snacka om mängdrabatt.

Johan

Ehm... nä? Blir det inte en krona dyrare?

Bevaka tråden