Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överta iBooks CD-brännare via Firewire

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått ta över en iBook G4 vars skärm verkar helt död. För att datorn inte helt ska gå till spillo har jag tänkt använda den som en extern Firewire-HD, genom att hålla ner T-tangenten vid uppstart. Dessutom noterade jag att det går utmärkt att använda den datorns CD-läsare – skivorna poppar upp på skrivbordet som om det vore min egen dators CD-läsare.

Nu till saken! Jag har anledning att tro att iBooken med trasig skärm besitter en Superdrive, vilket jag själv inte har. Jag provade lite löst med Toast för att se om det gick att välja den andra CD-läsaren som brännare, men det verkade inte vara så enkelt. Finns det något sätt att genomföra det hela på? Det vore mycket användbart för mig, som med min strama budget inte kan tillåta mig köpa en extern DVD-brännare.

Tacksam för hjälp och förslag!

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-04-07 17:10

Skruva isär och byt?

Ursprungligen av ahmedmo:

Skruva isär och byt?

Ja, varför inte? Bra förslag där. Tack! Dock ska jag först hålla utkik ett litet tag efter mjukvarumässiga lösningar. För övrigt är väl ingreppet inte särskilt avancerat, så länge man tar sig in till innanmätet? Jag har bytt HD i en iBook en gång, och krångligare än så torde det väl inte vara?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-07 17:30

krångligt eller ej det är upp till var och en. Men det är inget för nybörjaren om man inte har koll och uppmärksam. Eftersom du redan bytt hårddisk så är det nog inte så mycket svårare.

Men om jag hade varit dig så hade jag kollat med en extern skärm så att det verkligen sitter en superdrive i den innan jag hade börjat skruva.

Ja, det måste jag ju vara förvissad om innan jag gör mig åbäket att byta läsare. Dock kan jag kolla upp det med tidigare ägaren istället. Tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden