Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Server 10.5 och dess ftp server..

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2008-02-16 21:59

Är det någon som använder denna future i Leopard?
Är den pålitlig ?
Hur lägger man upp användare ?
Finns det andra varianter som är bättre än den inbyggda ?

Kör nu med Serv-u på win2003, men vill ju gå över till riktiga grejer.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-16 22:32

Rumpus är bra och funkar fint för SMB, PureFTP är gratis (om jag inte minns fel bygger Rumpus på just PureFTP) och är helt ok. Har inte provat den inbyggda i Leopard men om den påminner om den i Tiger så är den ett skämt.

  • Oregistrerad
  • 2008-02-17 10:11

Hmm. Rampus verkar ju vara suveränt..lite dyrt, men skall man använda det kommersiellt så gäller det att ha bra grejer.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-02-22 08:44

Vi kör med den inbyggda i 10.4, och den funkar för våra behov. Men den lämnar en hel del att önska när det gäller konfiguration. Men förhoppningsvis har det blivit något bättre i 10.5.

Det som är mest störigt (imho) är att man inte kan ha en separat användardatabas för ftp. Det har iofs sina fördelar med att ha dem i LDAP-databasen också, men jag hade gärna sett att det gick att ha dem separat.

Slog på FTP server i Mac OS X Server 10.5. Allt ser OK ut på servern, men kan ej logga in från Mac OS X klienter. Kan logga in AFP och andra tjänster från klienter. Det är bara FTP inloggning som strular. Det hjälper inte heller att försöka logga in som admin.
Försökte en gång med total ominstallation - ingen skillnad

Någon som har några råd att ge mig, så att FTP inloggning funkar?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-07 14:09
Ursprungligen av The Real Viking:

Slog på FTP server i Mac OS X Server 10.5. Allt ser OK ut på servern, men kan ej logga in från Mac OS X klienter. Kan logga in AFP och andra tjänster från klienter. Det är bara FTP inloggning som strular. Det hjälper inte heller att försöka logga in som admin.
Försökte en gång med total ominstallation - ingen skillnad

Någon som har några råd att ge mig, så att FTP inloggning funkar?

Jag testade med Cyberduck och det funkade direkt.... ingen brandvägg påslagen?

Ursprungligen av kenjon:

Jag testade med Cyberduck och det funkade direkt.... ingen brandvägg påslagen?

Det är internt så hårdvaru brandväggen skall inte påverka. Men jag skall kolla brandväggen i Mac OS X server!
Har hittils bara provat FTP med terminalen och FTP i GoLive. Skall även prova med Cyberduck.
Jag provade med att installera Joomla! på servern, men det gick inte heller när man skulle installera krävde installationsprogrammet en fungerande FTP länk. hmmmm...
Brandväggen i Mac OS X Server kanske är boven.
Tack för tipset, kenjon!

1
Bevaka tråden