Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lösenordsskydda mappar?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-07 02:00

Ja, går det att fixa så att man måste skriva in ett lösenord för att kunna öppna en mapp? Att klicka i "Locked" i egenskaperna för en mapp gör endast så att det inte går att skriva till mappen men det går att läsa

MVH,
iLind

1. Markera mappen.
2. Arkiv -> Visa info
3. Klicka på Delning ochh behörighet
4. Ställ önskad behörighet

Ovanstående gäller Mac OS X 10.5.2.
Det fungerar på liknande sätt i äldre system.

Jag tror nog att iLind frågar hur han kan lösenordsskydda en mapp även för sin egen inloggning. Att sätta rätt behörighet är bara användbart på en server där flera användare använder samma filarea. På en lokal maskin där inte vill att någon skall snoka när du är inloggad finns det bara ett fåtal lösningar.
- Skapa en sparse-image med kryptering och använda den som mapp. Kräver avmontering för att låsas
- Slå på skärmsläckaren med lösenordsskydd.

Att ha en mapp mitt bland andra som kräver lösenord vid varje åtkomst går inte att lösa under OSX/HFS+ på enkelt sätt idag. Möjligtvis om man skruvar i LDAP

Precis som Gunverth säger så är en krypterad sparseimage, som man skapar i Skivverktyg, det enda som duger eftersom filrättigheter inte förslår om man behöver skydda viktig info. Det räcker ju med att bara starta datorn i target mode så är alla filer öppna för vem som helst att läsa oavsett vilka behörigheter som är satta på dem.

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2008-04-07 10:14

Har själv funderat på samma sak och i brist på annat löst de genom att göra som Mats Larsson säger, det har fungerat för mig men då är det ju också bara jag som kan adminlösen till min dator. På så vis har jag skyddat den för klåfingriga vänner och annat löst folk! Sen är de antagligen inget riktigt skydd för någon med lite högre kunskaper om OS X men något slags skydd ger det väl, eller är jag helt av banan nu?

mvh Richard

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-07 12:29

Okej, tack, jaGunverth har rätt, det är så jag ville ha det.

Det är en 2-3 veckor gamal MacBook Pro jag sitter på så 10.5.2 är det.

Hur skapar jag en så där sparseimage? Jag kör OSet på engelska och hittar inte riktigt något "skivverktyg". Vart finns det? Inte System Preferences väl?
(F.ö. min första Mac så hittar inte i hela OSet utantill än).

Men denna sparseimage, blir det så att man måste skriva in ett lösenord varje gång man vill mounta den då?
Är det krångligt att lägga till filer i den eller är det mer bara at mounta och dra in?

MVH,
iLind

Ursprungligen av iLind:

Jag kör OSet på engelska och hittar inte riktigt något "skivverktyg". Vart finns det?

Programmet heter Disk Utility. Finns i Applications -> Utilities.

Ursprungligen av iLind:

Men denna sparseimage, blir det så att man måste skriva in ett lösenord varje gång man vill mounta den då?

Ja. Du kan också ha ditt lösenord i en nyckelring istället, det är bekvämare men inte lika säkert (speciellt inte om du har den nyckelringen upplåst hela tiden).

Ursprungligen av iLind:

Är det krångligt att lägga till filer i den eller är det mer bara at mounta och dra in?

Bara att dra in, precis som när man kopierar till en annan hårddisk eller liknande i Finder.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-07 14:05

Okej, tack så mycket, det fungerar precis som jag ville ha det, alltind är möjligt med Mac

1
Bevaka tråden