Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac alu - problem med optisk utgång? Problemet löst!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan.

Jag har en iMac 24" 2.8 extreme, och tänkte köra digitalt ut till min stereo.

Jag har testat med 2 olika 3.5mm optiska adapters, men OS X känner igen det som om hörlurar vore inkopplade? Samma adapters fungerar prima på min MacBook Pro, så det verkar vara nåt strul med kontakten bak på iMacen?

Några tips, eller är det bara att ringa Apple Support?

Senast redigerat 2008-04-22 17:39

Updatering: Jag testade köra in en clean install av både leopard och tiger till en extern disk. Båda beter sej på samma sätt och det är således inget med nån inställning, utan hårdvarufel

Uppdatering 2: Läste runt lite här på forumet om att det finns en brytare som triggar om något är anslutet till utgången. Testade försiktigt med en tandpetare och hittade intressanta skillnader mellan iMac och MBP.

MBP: När man trycker på kontakten säger den "Digital out" som utgång.
iMac: ... säger "Headphones".

Om jag tänker korrekt så tyder detta på att någon krets som triggar att en analog kontakt är ansluten måste ligga sluten hela tiden. Analoga utgången fungerar dock som den ska, dvs, stereoljudet är det inget fel på. Kvar finns alltså jorden som troligtvis borde vara bruten när ingen analog kontakt är ansluten, men av nån orsak inte är bruten..

Apple support nästa alltså..

Uppdatering 3: Har pratat med Apple Support och dom konstaterade att jag testat allt av värde.

Tyvärr är Apple's policy i Finland att man själv står för kostnaderna till / från servicestället och jag råkar bo på ett ställe utan Apple Service. Har man Apple Care så täcker det även frakten så jag kommer troligtvis att köpa Apple Care nu (har ändå funderat på det) och skicka den på service efter detta.

Jag fortsätter min monolog

Uppdatering 4: Apple Care inköpt och registrerat, iMac nerpackad i originallåda och budbil kommer och hämtar den imorgon. Förhoppningsvis tar det inte alltför länge... som tur är har man en MBP att använda under tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-09 23:41

hahaha....Jag har följt din monolog. Och det jag set är att du har löst ditt problem enbart genom att söka på forumet!

Skönt iaf att det löst sig!

Ursprungligen av atomlab:

Och det jag set är att du har löst ditt problem enbart genom att söka på forumet!

Nä, inte direkt. Det enda hjälpen jag fick från forumet var tipset att testa med en tandpetare, som inte bevisade nåt som jag inte redan visste.

Däremot fick jag höra att en bekant hade samma problem med sin (20") iMac Alu. I det fallet visade sej felet vara att man vid tillverkningen klämt en sladd som gick till ljudkortet (tydligen ett löst kort?). Fixades på garanin iallfall.

Idag återvände äntligen min iMac från service

Orsaken var tydligen nåt hårdvarufel i ljudkortet, på kvittot står det att dom bytt "Audio Card".

Men det har då hjälpt mig i mina tankar om att min 24 är trasig på just samma sätt, så blir en service på min med, förmodligen samma lagning på den

Jag har samma fel på min, har inte orkat lämna in den på service, köpte en AirPort Express i stället för att kunna koppla in mina högtalare optiskt.
Men det är väl bäst att fixa innan garantin går ut, jobbigt att bli utan dator några dagar bara.

Ursprungligen av Magnus Krantz:

Jag har samma fel på min, har inte orkat lämna in den på service, köpte en AirPort Express i stället för att kunna koppla in mina högtalare optiskt.
Men det är väl bäst att fixa innan garantin går ut, jobbigt att bli utan dator några dagar bara.

Glömt att skriva att det inte funkade från AirPorten heller, så jag tror det kan vara 3,5mm-adaptern till toslinkkabeln som strular, kabeln funkar nämligen mellan annan utrustning. Jag orkade inte testa mer utan kör analogt i stället.

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-11-11 23:48

Samma fel här, blir till att ringa Apple support. Svårt att hitta info om detta problem men 99mac kan man alltid lita på

1
Bevaka tråden