Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför blir det svart bakgrund??

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-03 23:35

Hej,
Jag har gjort en hemsida i Dreamweaver och där har jag bl a en sida med länkar till lite Quicktime-filmer, när man klickar på dom så kommer det upp ett nytt fönster och filmen börjar spelas, och det är precis som jag vill ha det. MEN! jag har kollat på hur det ser ut på lite olika datorer och då är det ibland svart bakgrund (alltså runt själva rutan där filmen visas och ibland är det vit bakgrund. Vit bakgrund är det jag vill ha.
Kan någon förklara varför det blir svart bakgrund ibland och om det finns något man kan göra i Dreamweaver så att det alltid är vit bakgrund?

mycket tacksam för svar!

Senast redigerat 2008-04-07 07:45
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-04 19:35

Öppnar du filmen "naket" utan html runt om i det nya fönstret, är det den enskildes webbläsares inställningar som avgör vad det är för bakgrundsfärg. Det kan du inte påverka.
Öppnar du däremot filmen via en <embed> eller dyl i en html-sida, kan du lämpligen ställa en bakgrundfärg på sidans body.
tex i css:

body {
   background-color: #fff;
}
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-06 13:47

Ok, tack för svar!
Jag är dessvärre rätt ny på detta område och har ingen större kol på själva kodningen utan gjort allt utan att gå in i koder.
Finns det nåt enkelt sätt att göra detta utan att gå in i koden?
Någon inställningsknapp eller liknande?
Jag har länkat via en markering på en sida och när man trycker där öppnas som sagt ett nytt fönster. Hur gör man inställningar i det nya fönstret?

Mycket tacksam för svar!!

Finns sidan uppe?
Får vi se den kan det vara lättare att hjälpa dig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-07 07:47

Ja, här: och sen är det under avdelningen FILM och där kan man trycka på WATCH texterna i rött under 2 av bilderna.

Senast redigerat 2008-04-07 21:25
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-07 10:22

Ok, då är det så att filmen visas "naket" och du inte kan göra något åt bakgrundsfärgen.
Vill du påverka det ändå får du göra en särskild sida för varje film med filmen inbakad i sidan.
isf att länka till tex: laakso1.mov får du länka till sidan laakso1.html som bäddar in filmen laakso1.mov
Eftersom du använder xhtml bör du inte använda <embed> men <object> taggen för att göra detta. Jag vet inte om Dreamweaver hjälper dig i att göra detta på ett enkelt sätt (är själv inte uppdaterad på Dreamweaver sen version 6).
Det är inte fullt lika enkelt som för bilder, men det finns massor med sidor på nätet som visar hur man gör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-07 21:23

Ok, stort tack!!
Jag ska prova det.

1
Bevaka tråden