Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbooken hänger sig väldigt ofta

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har haft min macbook i några månader nu, på den senaste tiden har den dock blivit lite konstig. Får en kernel panic runt en gång i veckan. Dessutom får jag den där disco badbolls ikonen väldigt mycket, och får starta om datorn genom att hålla in knappen en gång om dagen.

Jag har en macbook 2.2 ghz med nya moderkortet. 4 gb ram som jag satt in själv, har testat dessa med memtest och den går igenom utan problem. Dessutom har jag en samsung hdd som sitter itryckt.

Minnen: Corsair Value DDR2 SO-DIMM PC5300 2048MB
Hårddisk: Samsung SpinPoint M5 250GB 5400RPM

Kör mac os x 10.5.2

Lite tips på vad som kan hjälpa uppskattas!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-04-06 23:14

Provat att uppdatera hårddiskens mjukvara/drivrutiner? Om inte det fixar biffen låter det som ett allmänt hårdvarufel.

Kan också vara 10.5.2 som inte är helt "rock solid" än...

Jag uppdaterade drivrutinerna till hårddisken precis när jag hade köpt den. Har det kommit några nya? Hittar inte tillbaka till sidan där man laddar ner dessa. Tveksam till att de är 10.5.2 som krånglar, det här känns ju mindre stabilt än vista.

Installerade idag ett 2gb Corsair Value DDR2 SO-DIMM PC5300 2048MB
dvs samma ram minne som du har.
Starx efter det började datorn få kernel panics.

Fick du ngn rätsida på vad problemet med din dator var?

Prova att sätta tillbaka orginalminnerna.

//Svante

Jag har nu dubbelkollat att minnet var korrekt monterat samt flyttat det nya 2gb till den nedre minnesplatsen.
Datorn vägrar nu starta med nya 2gb.

Får dra iväg och reklamera fanskapet.
Finns det ngn risk med att köpa (som i det här fallet) "billigt" ram.
2gb stickan kostade 340:- vilket e sjukt billigt.
Ska man satsa på dyrare ram?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-23 14:33

Det lönar sig nog att köpa riktiga grejer.

Hmm, var och bytte ram minnet igår. Killen i butiken påstod att problemet var att det ram minnet jag köpt inte var för mac (dvs Corsair Value DDR2 SO-DIMM PC5300 2048MB)??
Han erbjöd mig ett likadant men som enligt förpackningen var "for mac".

Det nya fungerar utmärkt men inte kan det vara så att man ska använda speciella mac minnen?? Har aldrig hört ngt liknande.

  • Medlem
  • 2008-04-25 12:27

Kanske inte speciella macminnen, men mac har alltid varit en kräsen plattform och brukar kräva minnen av tillräckligt hög kvalitet för att funka tillfredställande.

För min del har en del program en tendens att frysa sig så att jag måste välja "Force Quit". Det händer också att datorn fryser totalt ibland så att jag måste tvinga den att stänga av genom att hålla nere knappen. Kernel Panics kommer sällan nu mera.

Kan det vara så att det är 10.5.2 som orsakar problemen snarare än hårdvara?

Det ska tilläggas att mitt är det senaste MacBook-modellen som kostar 9.207kr efter begärd studeranderabatt.

1
Bevaka tråden