Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook G4 vill inte sova automatiskt

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-31 13:25

Har en PowerBook G4 15" från 2005, kör OSX 10.3 (Panther).

Den går utmärkt att söva manuellt, men den vägrar sova automatiskt när man satt upp i Energy Settings (?) att den automatiskt ska somna efter ex. 3 minuter.
Har kollat i Console-loggarna, men inga spår där att den ens försökt (men hindrats av nån process).
Har funderat på om det kan vara PMU (PowerManagmentUnit) som strular och måste nollställas (reset), men jag har det som sista utväg!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-04-04 10:22

Noterar även att den inte somnar när man satt upp "Schedule" (Schema) att den ska somna vid en viss tidpunkt. Jag är nu ganska säker på att jag *måste* göra en PMU reset.

Det verkar ofarligt, Apple docs säger att klockan nollställs (1970-01-01 eller liknande) men det borde väl korrigeras automatiskt via nån tids-server, eller hur?

Min fru har en PB 15" G4 1.67GHz LR som beter sej på
precis samma sätt.

Hjälpte en PMU reset ?

Vilket sätt gjorde du den ? Genom OpenFirmware reset-all
eller tangentkombinationen när den var av eller ?...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-04-07 09:39
Ursprungligen av SkrotNisse:

Min fru har en PB 15" G4 1.67GHz LR som beter sej på
precis samma sätt.

Hjälpte en PMU reset ?

Vilket sätt gjorde du den ? Genom OpenFirmware reset-all
eller tangentkombinationen när den var av eller ?...

Kul (?) att nån annan har samma problem
Jag har inte vågat köra PMU reset ännu, delvis för att datorn används av min sambo, delvis för jag inte vet vilken tillvägagångssätt jag ska ha.
Här är dokumentationen:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449

Man gör ju PMU-reset på olika sätt beroende på vilken modell man har, och det är här jag blir osäker... Jag har PB 15" från 2005-Mars med både DVI och FW800...

Vilken PowerBook har du/ni ?

Min fru har en 1.67GHz 15" med lo-res 1280 skärm, alltså den näst sista modellen.

Har gjort PMU reset förut på andra liknande utan att ha sett några bieffekter,
men det var av annan anledning.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-04-07 10:45

Har den inte framför mig, och är allmänt osäker på vilken modell jag har, men det kan vara samma.
Köpte den som sagt 2005-Mars, och då var den nysläppt version, och jag tror de släppte en allra sista PB G4 -modell hösten 2005.

Jag har modellbeteckning "M9676" om det säger nåt?

Enligt dokumentationen (länk i förra inlägget) så ska jag antingen:
- stänga av, ta bort batteriet och hålla ner power-knappen 5 sek.
eller
- trycka ner en tangentkombination när datorn är av.
Är osäker på vilken som gäller mig, men antar att inte så mycket händer om jag väljer fel.

Uppdatering:

Jag gjorde en PMU reset och nu vägrar datorn att vakna efter att man stängt locket...

Om någon har förslag till lösning mottages dessa med öppna armar.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-04-10 11:46
Ursprungligen av SkrotNisse:

Jag gjorde en PMU reset och nu vägrar datorn att vakna efter att man stängt locket...

Det var illa, jag som hade tänkt köra min PMU-reset i helgen.
Alltså, du stänger locket --> datorn somnar, du öppnar locket --> inget händer?
Kan du i det läget väcka den på annat sätt, vanligt tangenttryck eller power-knapp?

Jag måste dra ut kontakten och ta ut batteriet, eller rättare sagt min fru, det är hennes PowerBook (hon är skit glad...). När hon gjorde det sist så startade den ur vilan annars har den startat från början.

Lägger man den i vila innan man stänger locket är allt ok vad jag vet.

Jag har kollat och det verkar inte finnas några firmware updates eller något.

Några förslag någon ?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-04-10 11:59

Jag skulle kört ytterligare en PMU-reset i det läget ni är i nu, men det är lätt för mig att säga som inte kört reset en första gång...

Jag måste söka mer info om detta.

1
Bevaka tråden