Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Efter senaste uppdatering - Airport/WLan fungerar halvtaskigt

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-06 18:10

Efter den senaste uppdateringen har jag fått ett väldigt irriterande problem med uppkopplingen. När datorn har varit inaktiv ett tag, tycks airport tappa kontakten med mitt ADSL-modem (Speedtouch 716g). Uppkopplingssymbolen i menyn visar dock att datorn är uppkopplad. För att uppkopplingen ska fungera igen måste jag klicka på Airportsymbolen i menyraden. Då söker Airport en liten stund och så är uppkopplingen igång igen. (Jag har WPA-2)

Det här drabbar bara MBP och ej iMac eller PC-datorer som är uppkopplade till samma ADSL-modem. Vad kan jag göra åt det här?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-06 21:46

Har samma problem. Mitt wLan på MBP har totalsegat ihop efter senaste uppdateringen! Den tom hackar när jag spelar airport express. Sitter på 100mbit, men kan bara tanka i typ 20 - 150kb/s!! Förbannat irriterande!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-07 07:24

Går din uppkoppling också ner titt som tätt?

Jag undrar vad som kan vara fel. Knappast hårdvara eftersom det fungerade utmärkt innan uppdateringen. Jag misstänker att det kan vara ett problem med säkerhetsprotokollet. WPA/WPA-2 tycks oftare bli problem med. Kör du WEP eller WPA?

Mitt nät gick också ner titt som tätt och jag ändrade i Airport Verktyg till Lokal länk i fliken IPv6 under avancerat. Sen dess har nätet inte lagt av en enda gång. Och det är flera månader sen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-07 09:15

Menar du att du manuellt angav adressen för t.ex. routern?

Jag har bytt till WEP (klart nerköp) och problemet verkar inte längre finnas. I Apples supportforum finns ju en hel del om det här. Ytterligare ett exempel på Apples numera usla uppdateringskvalitet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-07 16:18

Kör WEP, och Japp, det har med senaste uppdateringen att göra. Har surfat runt lite på ämnet och det diskuteras vilt på Apples forum. Kan även vara senaste säkerhetsuppdateringen, men det är skitsamma. Frågan är; Vad gör jag nu?? Hur fixar man detta?? Trodde det var stil på Apple, men tydligen inte.

Sitter på universitetets WLAN, airport signalerar full styrka men kommer bara ut på nätet typ varannan gång, pinsamt när pcfolket surfar problemfritt med sina plastlådor. Inte nog med det, körde bredbandskollen.se, kommer upp i hälften av pcanvändarnas hastigheter!

Vad göra? Har senaste MBP 2,5ghz.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-16 17:37

Ja, nu efter någon vecka så blir det problem även med WEP. Uppkopplingen går ner titt som tätt och kräver en manuell insats för att fungera. iMac som också är kopplad till nätverket via Airport/WLan fungerar dock utmärkt, likaså med PC-datorerna. Uppenbart är det uppdateringen som har ställt till det.... Några tips på vad jag ska göra?

Samma problem med min macbook pro...
vad göra??

1
Bevaka tråden