Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac fryser nätverk och router?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-07 20:48

Hej!

Jag har varit med om något småkonstigt. Det verkar som att min iMac (C2D 2GHz, 2GB) gör så att både hela mitt nätverk fryser. Även min iMac fryser helt (badbollen snurrar och det går varken att starta eller stänga av program).

Detta händer ENDAST nät jag använder något torrent-program (Azureus, Transmission, Tomato etc.), vilket gör det hela ännu konstigare. Hur kan ett program (alla ovanstående) göra så att både datorn och routern lägger av?

Mina andra datorer i hemmet slutar även att fungera tillsammans med internet (routern fryst). Min Vista-dator och iPhone tappar åtkomst till nätverket.

Jag har AirPort Extreme (gigabit) med firmware 7.2. Jag är medveten om att 7.2.1 finns, men då denna version gjorde att routern tappade åtkomst till nätverket varje timma så är detta egentligen inget alternativ.

Tack på förhand!
nu1mlock

Vad har du för internetleverantör? På många ställen så är det inte tillåtet med trafik på de portarna som Bit-torrentklienter använder. De gör packet-inspecting och om det är fel sorts paket i tråden så....drop!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-06 11:13

Tappar internetanslutningen med AEBS, sedan hjälper ingenting

Ursprungligen av Goflorp:

Vad har du för internetleverantör? På många ställen så är det inte tillåtet med trafik på de portarna som Bit-torrentklienter använder. De gör packet-inspecting och om det är fel sorts paket i tråden så....drop!

Jag har AEBS Gigabit och tele2 10Mbit. Jag kopplar in den och den funkar alldeles utmärkt. Efter en tids användande (några timmar till ett par dagar) så har jag inte internet längre. Airporten lyser grönt, den har tele2:s routeradress men en felaktig IP adress. När jag sedan kopplar in en annan router (min teledosa) direkt i uttaget med AEBS bakom i bryggläge funkar det. Jag använder bittorrent ibland. Kan vara det? Nån som har någon aning om vad det kan vara?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-06 11:46

bittorent låter troligt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-06 16:04
Ursprungligen av ufred:

bittorent låter troligt

Mja, kanske. Fast nu sista gången så var det länge sedan jag använde bittorrent och det hände i alla fall. När jag ringer och pratar med tele2 så säger de bara att de ser MAC-adressen men att deras router försöker kommunicera med min AEBS men inte får något svar. Nätverksuttaget har betett sig lite underligt med anslutning direkt dator-uttag men tele2 säger bara att de inte kan göra någonting. Jag har fått min AEBS utbytt en gång men det kanske behövs en gång till då? jag vet inte, det känns lite som att jag hamnat mellan 2 stolar här.

1
Bevaka tråden