Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur stabilt är Mail.app?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-03-30 20:36

Hej,

Mina mailboxar (konton, vanliga pop) har egenskapen att de hela tiden försvinner. De dyker upp med jämna mellanrum (oftast när jag byggt om). Detta är ju ett stort problem. Vad beror det på. När man läser i olika forum så går tongången "Jo, det kan vara för stor mailbox" "ja, det hände mig också" etc. Men, kom igen!!! Vad beror det på och är det inte skit? Jag vill ha tillbaka mina mailboxar!

Vad har jag bytt till egentligen, saknar min gamla win-burk!

Förlåt tonläget, men jag är rejält less nu. Har haft min macbook (ny) i en vecka. Allt ska vara jätteenkelt, men blir det problem så är det inte enkelt längre.

MVH
Cajewi

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-03-30 21:09

Jag har kört Mail sedan... jag började med Mac för massor med år sedan, aldrig några problem. Varför bygger du om dina brevlådor hela tiden?

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-03-30 21:14

för att de försvinner. Jag ber om ursäkt för tonen. Antingen gör jag något kapitalt fel, eller så är mail det mest instabila program jag stött på. Har jag tur så finns mina konton där när jag startar programmet. Är riktigt less.

Prova en annan mejlklient som det krånglar så. Thunderbird kanske kan vara nåt?
Låter väldigt mycket som ett rättighetsproblem. Det är oftast det som ställer till det för mail.app - prova att reparera rättigheter.

Jag har använt Mail.app bra länge och administrerar även ett antal macar i jobbet som kör det och det är extremt sällan problem.

Hur många GB har du i mail då? Kolla i användare>>bibliotek>>mail hur stor den mappen är.

Låter ju konstigt annars, men visst kan det bli segt om det är massor av GB i den. Själv använder jag Mail Archive för att arkivera mina mail. Men så märkligt som du beskiver har det nog knappt varit. om man inte räknar när Leopard var helt ny, dvs. 10.5. Har du inte uppgraderat till 10.5.2?

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-03-30 21:20

men det är just det. Använd ett annat program! Jag vill veta vad som är fel! Det är ju tydligen ett känt problem. Men det är lite "beat around the bush" när man pratar om det. Som sagt, antingen gör jag fel eller så är det buggigt. Jag har inte haft problem med andra klienter.

Nej, det är klart att det inte är ett program som fäller avgörandet. Men när man är riktigt beroende av sin mail så är det ju viktigt att man kan lita på programmet och under en veckas tid har jag haft problem. Det måste ju finnas ett svar på vad som är fel, eller? Jag vill inte köra Thunderbird.

Vilket operativ kör du? 10.5?
Som jag sa - mail.app kan krångla rätt rejält när rättigheterna inte är som de ska.
Prova att köra rättighetsrättning med skivverktyget.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-03-30 21:25

ja 10.5.

vad innebär det att rättigheterna inte stämmer?

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-03-30 21:29

och hur får jag tillbaka min konton?

och tack för svaren.

I ett UNIX system (även i ett Windows) har du rättigheter. Vilka personer och grupper som får använda vilka filer och mappar.
har du får låg behörighet kommer de krångla när ett program vill skriva någonstans där det inte får.

I din verktygsmapp hittar du skivvektyget starta det så får du se.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-03-30 21:33

tack.

har kört linux i 15 år. Men menar du att rättigheterna ändrar sig själva?

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-03-30 21:51

hej,

visst, mailboxarna finns kvar i min mapp. Den är på 105mb.

Jaja, konstigt är det. Men jag är annars väldigt imponerad av mac. Men just detta strul har verkligen irriterat mig. Jag funderar på att göra en nyinstallation. Så desperat är jag.

105 mb ska ju inte vara något. Jag har hört att det var en hel del strul när 10.5 var nytt med just mail. Hade själv ngt knäppt med dubbla mailboxar av allt, som jag fick plocka bort manuellt.

Har du sökt på http://discussions.apple.com/forum.jspa?forumID=1223 för att se om just ditt problem har skrivits om där?

Hel ominstallation ska du väl inte behöva göra, men en ominstallation av mail skulle du ju kunna göra i så fall. Glöm inte att spara mailmappen någon annanstans också så du inte tappar dina mail, men det här vet du ju.
Men kolla apple discussions om du hittar något där.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-30 22:03
Ursprungligen av cajewi:

hej,

visst, mailboxarna finns kvar i min mapp. Den är på 105mb.

Jaja, konstigt är det. Men jag är annars väldigt imponerad av mac. Men just detta strul har verkligen irriterat mig. Jag funderar på att göra en nyinstallation. Så desperat är jag.

Mail ska inte bete sig sådär och 105 MB är ingen särskilt stor mailbox. Förstår jag dig rätt att du ibland öppnar mail och mailboxarna är borta? Låter väldigt skumt i så fall. Hur gjorde du när du importerade dina mailboxar? (Jag antar att du inte hunnit få 105 MB på en vecka)

En nyinstallation är för övrigt inte samma pina som på windows, tar max 30 minuter. Det borde dock gå att fixa ditt problem utan att ta till denna utväg.

Ahhh ser man på. Skivverktyget rättar dina rättigheter till fabriksinställningar.

Nja själv ändrar sig inte rättigheter men programmet kan vara dåligt skrivet. Även Apple har fläckar.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-03-30 22:04

Tack.
Det är just med dubbla mailboxar jag haft strul. Ett konto hos mitt webbhotell och ett gmail. Jag plockar bort gmail och ser vad som händer. eller plockar bort, det har ju försvunnit av sig självt!

Hej

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-30 22:06
Ursprungligen av cajewi:

Tack.
Det är just med dubbla mailboxar jag haft strul. Ett konto hos mitt webbhotell och ett gmail. Jag plockar bort gmail och ser vad som händer. eller plockar bort, det har ju försvunnit av sig självt!

Hej

Jag har både gmail och tre andra konton. Funkar utmärkt.

Ursprungligen av cajewi:

Tack.
Det är just med dubbla mailboxar jag haft strul. Ett konto hos mitt webbhotell och ett gmail. Jag plockar bort gmail och ser vad som händer. eller plockar bort, det har ju försvunnit av sig självt!

Hej

På dig låter det som om du pratar om fler konton, inte dubbla boxar, dina försvinner ju, det gjorde aldrig mina. Dubbla konton ska inte vara ngt problem, det har väl de flesta, minst.

Jag fattar inte riktigt vad det är som händer hos dig, men det är tusan så svårt att förklara mysko grejer, jag vet.

Va bra att det verkade ordna sig, för nu i alla fall.:)

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-03-30 22:22

jo rätt, dubbla konton är det och en drös mailboxar...de försvinner också.

jag vill nog påstå att mail är mycket stabilt. har du lagt till något till Mail? nån extra plugin kanske?

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-03-30 22:08

jo, 105 mb är en veckas skörd. Mkt pdf-filer som varit tunga. Men nu ha jag plockat bort gmail-kontot. De finns ju kvar på nätet (vad gnäller jag för) sen har jag lagt om det andra kontot på nytt, vips så fanns mina mail där. Men jag tycker inte om känslan att det beter sig lite som det själv vill.

Håll utkik, snart kommer ettt nytt inlägg! Varför lägger safari till konstiga ändelser på office-filer. Men fört ska jag söka lite på det, så att det inte finns en härlig tråd om det redan!

Men tack för all hjälp, verkligen toppen!

  • Medlem
  • 2008-03-31 08:47

Mail är ofta svårt att få igång. Många gånger dyker det aldrig upp nån Papperskorg eller utkastkorg. Både två och tre gånger har jag fått kasta hela mailkontot och rigga det igen för att få igång allt. Det gäller alla möjliga datorkonfigurationer.

Men annars gillar jag mail skarpt.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-03-31 09:50

Men det är just det. Det är svårt att få igång. Rigga om. Ja visst det fungerar, men vad beror det på? Finns det en lösning på detta så att man slipper att rigga om. Jag kan inte lite på ett program som beter sig så.

Men jag kör på och håller tummarna.

På tal om jag installerat ngt som kan störa mail.app? Devonthink, quicksilver, missing sync m.m.

Ursprungligen av cajewi:

På tal om jag installerat ngt som kan störa mail.app? Devonthink, quicksilver, missing sync m.m.

Har du provat att avinstallera de där (kanske framförallt missing sync) och köra utan?

  • Medlem
  • 2008-03-31 10:58

Har jag väl fått igång det rullar det fint.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-03-31 12:56

Men vad är det man gör för speciellt för att få ingång det. Mer än att konfigurera sina konton?

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-03-31 16:20

Nej, nu verkar de stabila igen. Men missing sync klarar jag mig e utan. Måste synca HTC TyTn 2.

Men jag tackar för all hjälp. Hoppas nu trollen lämnat min maskin.

Ursprungligen av cajewi:

Hoppas nu trollen lämnat min maskin.

Precis, det kan finnas inflyttnings troll på nya datorer och system ibland

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-04-01 07:16

Hej igen.

Tack för all hjälp! Nu verkar det rulla på! Det som trots allt glädjer mig trots allt strul, är att 99.se visade sig vara ett livligt forum! Toppen!

Cajewi

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-06 13:54

Lånar den här tråden då jag efter en veckas användning med mail råkat ut för att de hänger sig och avslutar när man markerar något av de inkomna mailen. Misstänkte att det berodde på ett utav mailen vars rubrik innehöll en del mysko tecken och eventuellt hade något infogat som inte stöddes i visning e d. Dock skippat den teorin nu då ett utav de andra mailen vet jag med mig att jag läste utan problem häromdagen och även de orsakar nu hängning och avslutning. Försökt läsa runt lite men inte funnit än vad detta beror på. Någon som kan bringa klarhet? Vill gärna fortsätta använda mail då det är cleant och funka bra tills för någon dag sen.

1
Bevaka tråden