Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska man uppgradera till 10.5 om man kör CS3?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-05 11:03

För oss som kör CS3-programmen, finns det egentligen någon som helst anledning att "uppgradera" till Leopard? Jag tycker bara jag har sett en massa rapporter om divers problem med Leopard och CS3.

Finns det öht någonting som fungerar bättre i CS3-programmen Leopard än i Tiger? Och nu är jag inte intresserad av Leopard-lull-lull utan riktiga funktioner i programmen, prestanda, stabilitet osv.

Vore mycket intressant med några användare som delger sina erfarenheter av just Adobeprogrammen i Tiger/Leopard.

Jag är mycket tveksam till att byta katt denna gång som ni märker…

Om internminne är viktigt så drar Leopard mer än Tiger. Annars är det inga funktioner som du får extra vid en uppgradering. Jag själv har inte haft några problem.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-05 14:59

Jag tror att dom flesta som kör CS3 dessutom kör Leopard. Skulle inte CS3 lira med Leopard så skulle Adobe idag ha ett mycket stort problem - det skulle ha hänt saker på Nastaqbörsen etc.

  • Medlem
  • 2008-04-05 15:08

Om du inte saknar någon funktion i 10.5 finns det ju ingen anledning att byta. De flesta företag byter ju bara när man skaffar nya burkar. man har ju inte ens något val då.

Jag har inte hört att det ska finnas några specifika Leopard-buggar med CS3. De jag sett gäller även för Tiger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-05 15:53

Ähum, om det vore så enkelt…
Varför tror du byråer, tidningar och andra med kritiska installationer väntat med att byta operativsystem? Jag har sett ytterst få installationer av Leopard på större företag i ovanstående kategorier. Och jag jobbar med många av dem ofta.

Just vad det beträffar Leopard och CS3 så är det bara att leta på 99:an för att se att rätt många har upplevt ett antal mycket irriterande buggar vilka gör att motivationen att uppgradera är tämligen låg.

Bara ett fåtal av de trådar där Leopardrelaterade CS3-problem diskuteras:
http://www.99.se/adobe-macromedia/237363-indesign-kraschar-vid-dialogrutor.html
http://www.99.se/mac-os-x/227557-leopard-inkompatibel-mjukvara.html
http://www.99.se/mac-os-x/226927-tr-f-r-uppgradering-fr-n-t-ex-10-4-tiger-till-10-5-leopard-4.html
http://www.99.se/adobe-macromedia/232562-problem-med-typsnitt-i-flash-cs3-under-leopard.html

samt en massa rapporter om slö Safari, MBP som bråkar, taskig Airportprestanda, isync som inte lirar, sämre kalender mm…

Stabilitet och prestanda är det enda som räknas när det verkligen gäller, varje problem, omstart, hängning kostar mycket pengar. Så min fråga är alltså om någon ser några uppenbara fördelar med att uppgradera vad det gäller arbetet i CS3.

Känns inte helt stabilt IMHO. Men någon här kanske har andra erfarenheter?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-05 16:04
Ursprungligen av rasta:

Känns inte helt stabilt IMHO. Men någon här kanske har andra erfarenheter?

Jag har CS3 på fyra burkar - tre intel och en ppc - alla med Leopard. Kör Photoshop, InDesign, Illustrator, DreamWeaver och Flash Video Encoder. För mig funkar allt utmärkt. Däremot får du räkna med att uppdatera tredjepartspluggar om du går över till Leopard.

Det har väl gått ett halvår minst nu sedan CS3/Leoparden kom - det är en lång tid i denna branch. jag tror att eventuella buggar i början är ett passerat stadium. Ett antal uppdateringar har flutit under broarna.

Oavsett vad man kör för OS/program så kan man hitta många och långa trådar om problem. Om man misstänker att just aktuell kombination verkar dras med extrema problem (=ännu fler och längre trådar än alla avdra kombinationer) - då ska man vänta.
Jag kan bara tala av egen erfarenhet. Någon statistik finns inte tyvärr. För mig rullar det klockrent och har alltid rullat klockrent.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-05 16:09

Kan för min del bekräfta (rasta) överstående ..innlägg ..
jobbar på ett större media företag och vi kör på Tiger än så länge..
och det även ominstaleras Tiger på ny in köpta macar för säker drift..

men detta är ett taget beslut från IT/avd som filewave ´r burkarna

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-04-05 17:48
Ursprungligen av Trisen:

Kan för min del bekräfta (rasta) överstående ..innlägg ..
jobbar på ett större media företag och vi kör på Tiger än så länge..
och det även ominstaleras Tiger på ny in köpta macar för säker drift..

Jag trodde inte man kunde installera Tiger på nya Macar. Hur går det till?

  • Medlem
  • 2008-04-05 18:12
Ursprungligen av MacBro:

Jag trodde inte man kunde installera Tiger på nya Macar. Hur går det till?

Det trodde inte jag heller.

Hur som helst har jag inte uppgraderat. När jag köper ny dator kommer jag däremot inte nedgradera.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-05 18:45
Ursprungligen av stfm:

Det trodde inte jag heller.

Hur som helst har jag inte uppgraderat. När jag köper ny dator kommer jag däremot inte nedgradera.

Inte fan är det kul
Men vad jag förstår är det väl bara att skriva över eller formatera om med en Tiger skiva?

Har själv inte gjort det privat och skulle inte ens fundera på det ..

jag pratar nu om ett större Media företag med ex antal nycklar på sina maskiner
och en IT avd som är bemanad dygnet runt..

Varför? jo finns vissa programvaror för produktions cykeln som buggar och
inte stöder 10.5 helt ut i nätverksdrift och givetvis så jobbas det med det..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-05 16:16

Det är intressant att höra mjg. Personliga erfarenheter från användarna här värderar jag högt. Jag själv har varit med sedan OS 6.07 och har ofta varit bland de första att uppgradera förr i, men inte denna gång.

Frågan är hur det är med minnestörsten i Leopard som code red nämnde ovan, har bara 2 GB i min MBP 2,16 och det är max. Kanske man behöver en burk med 4 GB eller mer för att det skall rulla på hyfsat…

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-05 16:32

Producenter (video, grafik, etc) tar det alltid lugnt när det gäller nya OS - CS3 eller inte. Detta gäller alla plattformar.

  • Medlem
  • 2008-04-05 19:04

Normalt sett brukar inte Apple uppgradera gamla operativsystem så de fungerar med nya datorer. Det spelar då ingen roll om man har IT-bemanning dygnet runt. It won't work. Hur det är med Tiger-Leopard vet jag inte, men de flesta brukar inte syssla med nedgraderingar, och problemen brukar vara få.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-05 21:07

Jag har en Mac Pro (early 2008) hemma, och den kör jag så klart Leopard på. Har inga som helst problem med själva operativsystemet. Däremot har jag inte lagt in CS3 på den än.

På jobbet kör jag CS3, men där har vi Tiger på alla burkar. Eftersom nya funktioner är underordnat stabilitet avvaktar jag med att uppgradera tills 10.5.3 eller 10.5.4 är ute. Jag vill nämligen uppgradera servern samtidigt, och där är det alldeles för mycket strul med 10.5.2.

Jag har dock även en MBP, och den har jag Leopard och CS3 på, men jag har inte riktigt använt CS3 på den ännu, så jag kan inte säga om det skulle vara några problem.

En av de stora fördelarna med att uppgradera till Leopard tycker jag är Quick Look, och vi kommer att köpa in Sneak Peek Pro till jobbet när vi går över till Leopard. Det är guld ihop med CS3.

Vi (reklambyrå) har undvikit Leoparden och CS 3 just för att det har verkar ha varit strul hos vissa. Tycker gott du kan vänta.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-06 00:16
Ursprungligen av thevil:

Vi (reklambyrå) har undvikit Leoparden och CS 3 just för att det har verkar ha varit strul hos vissa. Tycker gott du kan vänta.

Precis!! Blir rätt dyrt när allt står Stilla och servrar (nätverk) kolliderar ??
vilket händer hos oss med CS 3 och andra tillägs program
om man kör både Tiger som( grundplatta) + leopard Maskiner

10.5 måste bli Stabilare innan man samkör ett hundratals Macar i egen server miljö
inkl ett hundra tal till utomstående med VPN

Men va fan BYT ALLT + moms

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-05 23:36

Tack för alla era synpunkter, blir att vänta ett slag till för min del…

  • Medlem
  • 2008-04-06 00:07

Jag säger som thevil. Fast "vi" är en stor dagstidning.

Vår annonsavdelning har bytt till CS3, "vi" är en större landsortstidning.
De är mer än nöjda kan jag säga. Men mycket beror detta på helvetet att köra CS2 på intel-maskiner.

Jag håller även på att pilottesta 10.5 och det går än så länge över förväntan.

Märkligt, har inte haft strul på alls vad jag kan komma ihåg. Mest fegisar o bakåtsträvare som man absolut inte ska lyssna på

Men å andra sidan finns det väl få saker som man som företagare kan tjäna pengar på i Leopard gentemot Tiger. Så tycker du inte det är värt risken, hur liten den än må vara, så byt inte. Tiger är tillräckligt bra. Nya dockan o transparenta menybaren kommer inte att höja din produktivitet många promille.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-06 14:41

Jag kan ha missat det men använder man Acrobat PDF ofta så ska man inte använda Leopard. När man ska skriva ut med PDF driverns så kraschar den nämligen på Leopard. Adobe vet om problemet och skulle fixa det någon gång i januari men jag har inte sett någon fix.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-06 18:54
Ursprungligen av Robo-X:

Jag kan ha missat det men använder man Acrobat PDF ofta så ska man inte använda Leopard. När man ska skriva ut med PDF driverns så kraschar den nämligen på Leopard. Adobe vet om problemet och skulle fixa det någon gång i januari men jag har inte sett någon fix.

//Rob

Det här är ju ett klockrent exempel på varför man inte skall byta operativ. Som jag tolkar diskussionen så är det snarare Leopard än CS3 som ställer till det för de flesta. Många av mina kunder och samarbetspartners kör CS3, så även jag själv och här ser jag i princip bara fördelar. Med Leopard förefaller det mer tveksamt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-06 15:58
Ursprungligen av Code Red:

Nya dockan o transparenta menybaren kommer inte att höja din produktivitet många promille.

Nej, knappast. Quick Look däremot kan vara till stor nytta.

  • Medlem
  • 2008-04-06 18:25
Ursprungligen av hugin:

Nej, knappast. Quick Look däremot kan vara till stor nytta.

Inte i större sammanhang. Jag tror jag vågar lova att alla dagstidningar eller större avdelningar som handskas med stora flöden av filer redan har bättre system för att hantera detta.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-06 18:42
Ursprungligen av Baron:

Inte i större sammanhang. Jag tror jag vågar lova att alla dagstidningar eller större avdelningar som handskas med stora flöden av filer redan har bättre system för att hantera detta.

Det finns säkert jättefina system, men jag tycker inte man ska underskatta vad det kan göra för den enskilde användaren att med ett tryck på mellanslag kunna kolla i princip alla filer på en sekund utan att starta ett program. T.ex. alla designers som kan öppna Word- och Excel-filer utan att öppna det förhatliga Office-paketet. Eller alla projektledare eller dylikt som inte har Adobe CS men ändå kan kolla på InDesign-filer (kräver tillägg).

Jag har inte hört om något system som med en en knapptryckning fixar det, men det finns säkert. Dock så är inte alla företag i den här branschen stora dagstidningar med finfina system. Så jag tror nog att Quick Look kan vara till glädje för många.

  • Medlem
  • 2008-04-06 19:09
Ursprungligen av hugin:

Det finns säkert jättefina system, men jag tycker inte man ska underskatta vad det kan göra för den enskilde användaren att med ett tryck på mellanslag kunna kolla i princip alla filer på en sekund utan att starta ett program. T.ex. alla designers som kan öppna Word- och Excel-filer utan att öppna det förhatliga Office-paketet. Eller alla projektledare eller dylikt som inte har Adobe CS men ändå kan kolla på InDesign-filer (kräver tillägg).

Jag har inte hört om något system som med en en knapptryckning fixar det, men det finns säkert. Dock så är inte alla företag i den här branschen stora dagstidningar med finfina system. Så jag tror nog att Quick Look kan vara till glädje för många.

Nej, jag förnekar inte alls det fina med Quick Look. Men det lämnar kanske en del att önska när man tex vill börja lägga på och söka i metadata på filer på en filhanterare, trigga automatiserade arbetsflöden intregrerade med andra system mm.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-07 15:07
Ursprungligen av Baron:

Nej, jag förnekar inte alls det fina med Quick Look. Men det lämnar kanske en del att önska när man tex vill börja lägga på och söka i metadata på filer på en filhanterare, trigga automatiserade arbetsflöden intregrerade med andra system mm.

Fast jag ser inte hur det kommer i konflikt med Quick Look riktigt.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2008-04-06 19:14

Jag har bytt på det tryckeri jag konsultar åt, inga problem med CS3 eller quarken heller för den delen. Däremot har inte HP uppdaterat sina drivrutiner till storformatsskrivaren HPZ3100, men det klarar vi ändå för vi kör genom en EFI-rip som vi inte uppgraderat. Det går att skriva ut, men man kommer inte åt att kalibrera skrivaren från leoparden. Anledningen till att vi uppgraderade heter Quick Look. Helt suveränt när man som Hugin skriver håller på med en massa text- och bildfiler. Däremot har vi inte uppdaterat servrarna ännu, kör en testserver, men Leoparden är inte mogen för det uppdraget än.
De som inte uppgraderar nu är fegisar eller har de switchat nyligen så de tror att det ska bli sämre när man uppgraderar (skojar lite).

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-06 19:45

Dom företag jag har varit i kontakt med - och som inte gått över till Leopard - har sneglat på Leopardens miserabla smb-stöd - inte eventuella CS3-problem.
(nätverksfiskot är numera fixat med 10.5.2 - åtminstone på mitt jobb)

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2008-04-07 10:18

kortkommandon

Något som inte fungerar är att byta vissa kortkommandon i Photoshop. Jag har varit i kontakt med Adobe om detta och de vet om problemet, men väntar på att Apple skall lösa problemet. Detta gäller om ni använder svenskt tangentbord.

Bevaka tråden