Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är strålningen från trådlöst nätverk farligt?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

MIn pappa är lite gammal dags såhär: "Trådlöst internett, HLÄLP!!! blir det inte massa Jätte farliga vågar som studsar runt överallt och som kan bidra till cancer".
Jag har köpt en macbook för några veckor sen och börjar tröttna på att sitta vid telefonjacket med en sladd som sticker ut av datorn.:p Tänker att det bästa sättet att övertala honom på är att få jättemycket info om att det inte är farligt. Tar gärna emot all info om trådlöst internett och hälsa

/tobbe

Det är ju omdebaterat, men idag får man i sig både det ena och det andra som t ex radiovågor, stråling från lysrör och mobiltelefoner. Man bör väl inte ha basstationen som huvudkudde, men jag skulle inte kalla det farligt att ha en hemma.

Allt bidrar till cancer, bara det att olika saker bidrar olika mycket.

Man kan inte gå omkring och vara rädd hela tiden. Och eftersom man får i sig så mycket olika former av strålningar hela tiden via bland annat mobiltelefoner och liknande, så tycker jag inte att trådlösa nätverk är något att oroa sig för.

Ursprungligen av ztaafen:

Man kan inte gå omkring och vara rädd hela tiden

Håller med dig. Givetvis kan man undvika klara risker för en sjukdom (dvs inget röka, lagom med alkohol eller lagom tjock), men i slutänden kommer de flesta av oss att lämna jordelivet som åldersdigna pensionärer, och pga hjärtkärlsjukdom el cancer - de vanligaste åldersjukdomarna.

Kanske Statens strålskyddsinstitut kan vara trovärdig källa för din pappa
http://www.ssi.se/ickejoniserande_stralning/Mobiltele/tradlosaNatverk.html
Där säger man att det inte är farligt

Googla på t ex strålning trådlösa nät
så får du en hel del material

PS Samma sak skrev jag i inlägget för en stund sedan - undrar var det tog vägen ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-28 21:27

Precis som SSI säger, wlan på max styrka sänder ungefär lika mycket som medel mobilen, och den ena har man direkt mot huvet, och den andra har man på flera decimeters avstånd.. så inget att oroa sig för

Din far får mest troligt mer strälning då han värmer söndagsfikat i micron än av trådlösa nätverket.. beror iofs på micron men endå

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-29 09:02

För låg energi i fotonerna som kommer från den trådlösa enheten. De är så svaga att de omöjligen kan bryta en kemisk bindning mellan två atomer.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-29 10:36

tin foil

Hmm, det farligaste är nog om man råkar få routern i huvudet - strålningen i sig är rätt harmlös i jämförelse.

Fast är man gammal ska man ju inte oroa sig, gubben hinner ju inte utveckla cancer.
Det är vi som borde oroa oss

Samma personer som brukar oja sig för mobil-/wlan-/välj själv-strålning brukar klaga högljutt om det blir lite brusig mottagning på tv-bilden eller P4 i sommarstugan - "kan dom inte kräma på lite mer?". Och där snackar vi mega- eller kilowatt, inte milli- eller mikrowatt... (Radio har vi haft reguljärt sen 20-talet, TV sen 50-talet och än har folk inte dött som flugor runt "masterna"...)

1
Bevaka tråden