Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för träning av fingersättningen?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-03 17:42

Hejsan!

Jag minns att när jag gick i mellanstadiet på grundskolan så fick vi, tack vare ett superb program på Mac, lära oss fingersättningen (alltså att skriva utan att titta på tangentbordet). Eftersom att detta var 7-8 år sedan minns jag tyvärr inte vad programmet hette, men jag undrar om det finns något liknande ute idag?

Var kan man i så fall få tag på det?

MVH
Karl Fridolf

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-03 18:01

Det följde med classic och jaguar (?) men apple slopade av någon anledning tangentbordsvisaren i Panther...

Rayden, menar du Key caps, som numera finns under samma meny som där man väljer teckenuppsättning. Alltså under Internationellet -> Teckenuppsättning och så får man se till att "Keyboard viewer" är markerat. Sen väljer man det i menyraden, och så får man upp den där paletten där man kan se vilken tangent man trycker på, och vilka specialtecken man får genom att hålla ner shift och sånt.

Balloon Typer?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-03 19:07

Det här var ett program vars syfte var att lära ut fingersättningen via "lektioner"

MacTouch

Programmet heter MacTouch.
Någon som vet om det finns något sådant som fungerar med OSX utan classic?!

Det populära Macintoshprogrammet - utvecklat av Anne-Marie Sundberg, Per Sundberg och Mats Jacobson.
Programmet för att lära sig skriva snabbt och effektivt på datorn.
Att använda touchmetoden vid tangentbordet innebär att anslaget på tangenterna sker reflexmässigt. Varje finger har sitt bestämda arbetsområde.
Utbildningsmaterialet är pedagogiskt uppbyggt för att träningen skall bli så effektiv som möjligt.
Du börjar med grundtangenterna a, s, d, f och j, k, l, ö, där fingrarna skall ligga. Därefter lär du dig en bokstav i taget. Du skriver med fördel så att texten inte syns vid inskrivning. Det ger en effektivare inlärning. Dessutom skriver du riktigare än du tror.
När tangentbordets bokstäver är inlärda följer övningar för att träna upp säkerhet och hastighet. Här analyseras vilka fel du gör och du får förslag på specialövningar.
Mest effektiv blir inlärningen om du tränar i 30 minuters pass, helst ett par gånger per dag. Efter ca 10 timmars träning har dina ansträngningar lönat sig.

Systemkrav:
Power Macintosh eller Macintosh, 4 Mb internminne, System 7.5 eller senare.

(Studentlitteratur)
MacTouch 2.2. Enanvändare
Författare: Sundberg, Anne-Marie
Bindning: Inbunden
Förlag: Studentlitteratur AB
Utgivningsland: Sverige
Utgivningsdatum: 1995 (ursprungligen 199512)
ISBN: 9144025068

Förtydligade rubriken

MacTouch eller liknande fingersättningsträningsprogram til MAxOS X?

Letar frotfarande efter ett fingerträningsprogram typ MacTouch. Snart säljs den sista PB G4 och alla kvaravarande MAcar i familjen är då intel och mactouch fungerar ej längre eftersom Classic ej stöds. Finns det något nytt? Det borde finnas en marknad för det eftersom så mycket skrivs på tangentbord.

Den här är mycket roligare.
http://www.freewebarcade.com/game/qwerty-warriors/

Om du har Leoparden kan du göra en widget av den vetja.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-29 22:53

Att skriva utan att kolla på tangentbordet kommer väl med tiden, skriver man mycket varje dag så lär man sig ju vart tangenterna sitter:D

Något nytt program där ute för fingersättningsträning?!

Har det dykt upp något nytt på fronten? Letar fortfarande efter efterföljaren till MacTouch eller likanande!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-24 22:37

Ten Thumbs Typing Tutor använde jag och sedan dess skriver jag helt korrekt.

Ett annat enkelt sätt är att byta till Dvorak/Svorak. Kan du inte kolla på tangenterna så är du tvingad att lära dig skriva korrekt.

http://www.aoeu.info

aTypeTrainer4Mac

aTypeTrainer4Mac tycks fungera. Förnärvarande beta men jag skall ge mig i kast med det för att få upp farten och spara axlar mm!

MacTouch eller liknande för OS 10.5

Är på jakt efter träningsprogram för fingersättning ("Maskinskrivning"). Jag använde MacTouch förut, men det fungerade endast i classicläge. Någon som känner till något som finns idag för nyare macar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-05 15:19
Ursprungligen av nilsborg:

Är på jakt efter träningsprogram för fingersättning ("Maskinskrivning"). Jag använde MacTouch förut, men det fungerade endast i classicläge. Någon som känner till något som finns idag för nyare macar?

Läs diskussionen ovan - det är precis vad den handlar om

*bump*

Hur ser det ut idag när det gäller svenskspråkiga program?

/Jonas

1
Bevaka tråden