Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omröstning: Vilket operativsystem använder du?

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En liten omröstning för alla på 99.se

Kul och se hur många som har uppdaterat till Leopard, eller använder Windows, på detta "maciga" forum!

Diskutera gärna, fördelar/ nackdelar med olika operativsystem!

/Millegarden

Senast redigerat 2008-04-03 22:44

windows.... HUHUH! ska köpa mac jag lovar..

  • Medlem
  • 2008-04-03 22:53

Tur att jag raderade Win XP häromdagen, annars hade jag behövt valet både Leopard och XP. Många har nog både Mac och Win på sina burkar.

Ursprungligen av alix:

Tur att jag raderade Win XP häromdagen, annars hade jag behövt valet både Leopard och XP. Många har nog både Mac och Win på sina burkar.

Men om man har en Appledator med bootcamp, så är det Mac OS som gäller, annars det man använder mest frekvent.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-03 23:26
Ursprungligen av alix:

Tur att jag raderade Win XP häromdagen, annars hade jag behövt valet både Leopard och XP. Många har nog både Mac och Win på sina burkar.

många är nog ett overstatement.

  • Medlem
  • 2008-04-04 13:30
Ursprungligen av Tangen:

många är nog ett overstatement.

Kanske några stycken i hela världen, då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-04 13:57
Ursprungligen av alix:

Kanske några stycken i hela världen, då?

jag menade här på forumet så klart...

he he

  • Medlem
  • 2008-04-04 16:05
Ursprungligen av Tangen:

jag menade här på forumet så klart...

he he

Aha, jag anade kanske det.

Jag har Leopard på min mini, Tiger på mitt dasslock, och OS 9 på min digital audio. Fast den sistnämnda samlar damm tills den behövs som server. Då ska den få Tiger Server.

Ursprungligen av alix:

Tur att jag raderade Win XP häromdagen, annars hade jag behövt valet både Leopard och XP. Många har nog både Mac och Win på sina burkar.

Jag med.
Men jag minns faktiskt inte när jag startade Windows senast.
Det behövs verkligen inte.

Ska nog ta bort det och frigöra 8GB diskspace...

  • Medlem
  • 2008-04-06 11:10
Ursprungligen av the örjan:

Jag med.
Men jag minns faktiskt inte när jag startade Windows senast.
Det behövs verkligen inte.

Ska nog ta bort det och frigöra 8GB diskspace...

Jo. Lustigt, men jag kände ingenting när jag tog bort Windows, men när jag raderade språkfiler och systemarkitekturstöd via Monolingual var jag mer orolig. Båda gick ut på att skaffa mer utrymme. Windows hade jag enbart för sonens PC-spel och ett e-leg.

Jag trodde att jag skulle ha det. Jag har ju varit windowsanvändare fram till november 07 och trodde att jag skulle sakna vissa saker/program/spel osv.

Saknar inte ett dugg!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-03 23:46

Leopard. Endast Leopard. Ser inget behov av att kunna boota till Windows, spelar gör jag med min PS3.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-04 02:46

leopard! spelar gör jag på xboxen alternativt datorn

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2008-04-04 07:17

Tiger, rullar på fint på min gamla fina G4'a

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-04-04 09:12

Leopard, spelar gör jag på min PS3.

Bara tre val, och uteslutande??? Hur många OS har jag installerade som jag faktiskt använder någorlunda regelbundet...? Ja, det blir ett antal det:

8.6 (mest spel)
9.0.4 (FrameMaker mm, helt nödvändigt)
9.2 (mest genom Classic, nödlösning)
10.4 (för det mesta)
10.5 (mest för debugging än så länge)
XP (enbart utveckling/debugging)
CentOS (dvs Red Hat) (skall ersättas av Ubuntu eller nyare Debian)

och så är det några som är igång ibland:
10.3 (på väg ut)
98 (nästan aldrig numera)
2000 (sällan)
Debian (sällan)

Köra ett enda OS, det finns knappast i min sinnevärld. Jag har alltså köpt och installerat Leopard, men inte bytt till det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-04 20:31
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Bara tre val, och uteslutande??? Hur många OS har jag installerade som jag faktiskt använder någorlunda regelbundet...? Ja, det blir ett antal det:

8.6 (mest spel)
9.0.4 (FrameMaker mm, helt nödvändigt)
9.2 (mest genom Classic, nödlösning)
10.4 (för det mesta)
10.5 (mest för debugging än så länge)
XP (enbart utveckling/debugging)
CentOS (dvs Red Hat) (skall ersättas av Ubuntu eller nyare Debian)

och så är det några som är igång ibland:
10.3 (på väg ut)
98 (nästan aldrig numera)
2000 (sällan)
Debian (sällan)

Köra ett enda OS, det finns knappast i min sinnevärld. Jag har alltså köpt och installerat Leopard, men inte bytt till det.

Hur många datorer har du hemma egentligen...

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Bara tre val, och uteslutande??? Hur många OS har jag installerade som jag faktiskt använder någorlunda regelbundet...? Ja, det blir ett antal det:

8.6 (mest spel)
9.0.4 (FrameMaker mm, helt nödvändigt)
9.2 (mest genom Classic, nödlösning)
10.4 (för det mesta)
10.5 (mest för debugging än så länge)
XP (enbart utveckling/debugging)
CentOS (dvs Red Hat) (skall ersättas av Ubuntu eller nyare Debian)

och så är det några som är igång ibland:
10.3 (på väg ut)
98 (nästan aldrig numera)
2000 (sällan)
Debian (sällan)

Köra ett enda OS, det finns knappast i min sinnevärld. Jag har alltså köpt och installerat Leopard, men inte bytt till det.

Lyssnade på podcasten MacBreak Weekly idag; man kan ladda ner färdiskkonfiggade "hårddiskar" till Fusion, de tipsade om OLPC-projektets OS fanns för nedladdning...

Leopard. Saknar inte ett enda program, och de få spel jag hinner köra numera finns alla till OS X. Enda windowsprogrammet jag kör är IE för att testa webbsidor, och det funkar ju baske mig bättre att köra via darwine i stället

Leopard men ibland undrar jag om det inte finns lite konstiga fel i os'et. Vissa tillfällen då jag sätter datorn i sömn så fortsätter den att gå fastän dockan och menyraden försvunnit. Enda sättet att komma ur det är att hålla in ström-knappen på framsidan.

Vart är Linux alternativet?

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2008-04-04 13:16

Hum... Leopard huvudsakligen. Trist nog kräver vårt CRM på jobbet IE och Active X, så det blir en del win-elände oxå, via bootcamp.På pezen hemma har jag xp, fast den använder bara dottern till playahead och sims2.

Vad gäller spel så spelar jag på två plattformar: OS8/9 och OSX. Det finns fullt tillräckligt. Jag har funderat på en Wii men det känns inte riktigt tillräckligt viktigt. Visst, till MS finns det hur mycket skräpspel som helst för tio-tjugo kronor styck, men...

Nästan jämt:
10.5 Leopard

Ibland:
10.4 Tiger -det senaste jag kan köra med min reservdator
9.2.2 -spel och ordbehandling (ja, du läste rätt)

Mer sällan:
6.0.7 -man måste ju lira DubbelMoral när man förfestar

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-04 15:43
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Nästan jämt:
10.5 Leopard

Ibland:
10.4 Tiger -det senaste jag kan köra med min reservdator
9.2.2 -spel och ordbehandling (ja, du läste rätt)

Mer sällan:
6.0.7 -man måste ju lira DubbelMoral när man förfestar

DubbelMoral fungerar också i Classic i Tiger men man måste ändra skärmen till 256 färger först.

Vill ha en OS X version.

Använder Leopard men ibland Tiger på en gammal G3 iBook.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

DubbelMoral fungerar också i Classic i Tiger men man måste ändra skärmen till 256 färger först.

Vill ha en OS X version.

Använder Leopard men ibland Tiger på en gammal G3 iBook.

//Rob

OT:Nån som vet hur det går med portningen av Dubbelmoral som var på tapeten för något/några år sedan?

Ursprungligen av Robo-X:

DubbelMoral fungerar också i Classic i Tiger men man måste ändra skärmen till 256 färger först.

Fast funkar ljudet? Rösterna är ju halva nöjet!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-04 14:43

Tiger. Som student nobbar jag Apples nya katt eftersom de reducerade studentrabatten från 50% till 10%. Dessutom finns flera funktioner jag använder i Tiger inte längre i Leopard.

Shit! 50%! Hur länge sedan var det?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-04-04 15:11

Kör Tiger fortfarande. Verkar som om allt för många har problem med Leoparden. kanske blir det byte efter nästa version.

Bevaka tråden