Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X onödigt osäkert?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-04-04 12:07

Ibland får man en uppenbarelse som är så självklar att man inte tänker vidare på det för någon måste ju reflekterat över det förut? Man är ju sällan, för att inte säga aldrig, först med nya tankar och idéer.

Men denna blunder från Apple gör väl datorn onödigt osäker ändå?

Tänk dig följande scenario. Jag sitter på ett företag med få anställda. Vi kör alla Mac. När arbetsdagen är slut så sätter vi datorerna i vila. På tisdagskvällar kommer vår städerska och städar kontoret. Det är inte helt ovanligt att hon kommer emot någon tangent på tangentbordet när damtrasan flyger förbi. Vad händer då? Jo datorn startar och hon får full tillgång till hela datorn? Inte så vidare värst säkert... eller hur?

Det betyder att alla har fri tillgång till maskinen när jag inte är på plats. Okej... apple erbjuder, så vitt jag vet, två lösningar på problemet.

Lösning 1
Sätta lösenord på skärmsläckaren. Okej, det funkar. Tills någon vill logga in på ett annat konto och jag inte är på plats. Datorn är ju totalt låst för alla användare. Inte smart.
Sammanfattning... lösning 1 suger!

Lösning 2
Man kryssar i rutan "Logga ut efter x minuters inaktivitet" under säkerhetsinställningarna. Exakt hur smart är den funktionen? Tanken är god... men hur fungerar den i praktiken? Jo... du får ett samtal och måste rusa ifrån datorn. Eller du går hem för dagen och lämnar datorn som du brukar. Vad får du se när du sedan återvänder till datorn. "Utloggningen avbröts för xxxxxx tog för lång tid...." Jamen självklart hade jag osparade dokument öppna i något av mina space. Därför avbröts utloggningen och datorn har stått vidöppen. Eftersom jag är människa så finns det en liten liten risk att jag inte orkar avsluta alla program och logga ut innan jag går hem varenda dag.
Sammanfattning... lösning 2 suger!

Den korrekta lösningen!
Det var de två lösningarna Apple erbjuder. Här kommer den lösning som Apple borde erbjuda. Istället för att datorn försöker logga ut på egen hand med en massa program igång med diverse dokument öppna så bord den bara hoppa tillbaka till inloggningsrutan. Den som du manuellt hittar under menyn-användarbyte längst upp till höger om du har kryssat i "Aktivera snabbt användarbyte".
Sammanfattning
Nu blir datorn någorlunda skyddad per automatik oavsett hur klantig jag är när jag lämnar den. Eftersom den inte avslutar några program så är datorn igång precis där jag lämnade den 5 sekunder efter jag kommit tillbaka till den. Andra användare kan under tiden dessutom logga in på sina konton och allt bara funkar.

Ni som nu tycker att jag är en idiot som inte sparar alla dokument och avslutar alla program varenda dag innan jag går hem, med alla risker det kan innebära i form av förlorade data och så vidare. Jag är fullt medveten om detta men jag är människa. Det kan hända att jag en dag missar att spara ett dokument innan jag går. Med Apples lösningar så betyder det att datorn är vidöppen för allt och alla. En sådan miss från min sida borde inte få de konsekvenserna. Snacka om låg säkerhet.

Jag hoppas jag har fel och att allt jag skrivit här var helt bortkastat. Jag är inte ute efter 3:e-partslösningar för jag är övertygad om att det går att lösa med lite meckande. Jag tycker denna funktion är fullständigt klockren och naturlig och att den borde vara helt självklar i ett så modernt system som Mac OS X, eller vad tycker du? Finns det någon anledning, som jag inte kan komma på, till att den inte finns?

Ursprungligen av Spooky:

Lösning 1
Sätta lösenord på skärmsläckaren. Okej, det funkar. Tills någon vill logga in på ett annat konto och jag inte är på plats. Datorn är ju totalt låst för alla användare. Inte smart.
Sammanfattning... lösning 1 suger!

Fel, datorn är (i alla fall inte i Leopard, minns inte hur det är i Tiger) inte låst för andra användare. Det är bara att trycka på Byt användare så kan andra logga in. Lösning 1 tycker jag verkar rätt vettig...

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-04-04 12:34
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Fel, datorn är (i alla fall inte i Leopard, minns inte hur det är i Tiger) inte låst för andra användare. Det är bara att trycka på Byt användare så kan andra logga in. Lösning 1 tycker jag verkar rätt vettig...

Haha... ja det stämde visst. Datorn jag sitter på nu har bara en användare och hade inte "Snabbt användarbyte" aktiverat. Tänk... nu blev man upprörd på Apple helt utan anledning igen. De tänker då på allt.

(Hoppas de snart börjar tänka på oss mobiltelefonsugna-svenskar som vill hyra filmer via iTunes Store också.)

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-04-04 12:21
Ursprungligen av Spooky:

Lösning 1
Sätta lösenord på skärmsläckaren. Okej, det funkar. Tills någon vill logga in på ett annat konto och jag inte är på plats. Datorn är ju totalt låst för alla användare. Inte smart.
Sammanfattning... lösning 1 suger!

Om du har aktiverat snabbt användabyte får du upp en [Byt användare...] till vänster om [Avbryt] [OK]. Denna lösningen fingerar fint.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-04 12:28

Är det något man ska kopiera från windows-världen så är det Kringla-L (lås datorn), och den borde visa inloggningrutan bara...

mvh
b0bben

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-04-04 20:39

*skriver massor med text om en funktion som redan finns*

1
Bevaka tråden