Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bör jag skapa en ny användare efter installation?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-04-04 07:33

Som gammal linuxanvändare så är man ju nojjig att kör i adminläge. Hur är det kontot som skapas när man första gången startar macen? Bör jag skapa ett nytt konto efter det, ett konto som jag jobbar i?

En till fråga som jag är säker på att den ställts förr? Kör ni antivirus och brandvägg, bör man göra det?

MVH

Cajew

Det första kontot som skapas är admin. Själv så använder jag nästan uteslutande det kontot. När man gör ändringar får man i allmänhet ändå skriva in lösenord. Man kan aktivera gästkonto för kompisar osv som behöver låna datorn för att de inte ska ha enkel tillgång till ens filer.

Jag kör inte med anti-virus men med Leopards inbyggda brandvägg. Det här är ett hett omdebatterat ämne. Om man vill ha det, så går det ju bra men mitt tips är att hålla sig borta från Norton. Det gör datorn onödigt seg.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-04-04 11:07

Ok, tack.

Är det bara aktivera brandväggen? Frågar Leopard sen om man vill tillåta vissa program?

Ursprungligen av cajewi:

Ok, tack.

Är det bara aktivera brandväggen? Frågar Leopard sen om man vill tillåta vissa program?

Brandväggen konfigurerar du i Systeminställningar.

Understanding and using Leopard's firewall

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-04-04 11:26

Det första kontot är ett "vanligt" användarkonto med adminrättigheter. Vill du aktivera root-kontot så gör du det med installations-DVDskivan

Ursprungligen av cajewi:

Som gammal linuxanvändare så är man ju nojjig att kör i adminläge. Hur är det kontot som skapas när man första gången startar macen? Bör jag skapa ett nytt konto efter det, ett konto som jag jobbar i?

Ja, jag tycker att du ska skapa ett nytt konto. Det blir lite säkrare och gör det inte nämnvärt krångligare. Om du behöver göra något som kräver högre rättigheter får du en dialogruta där du får ange användarnamn och lösenord för det administratörskontot.

Ursprungligen av cajewi:

En till fråga som jag är säker på att den ställts förr? Kör ni antivirus och brandvägg, bör man göra det?

Antivirus är tämligen ovanligt bland Mac-användare och den enda praktiska nyttan är för att scanna av e-post så att du inte vidarebefodrar ett eventuellt virus till någon.

Brandvägg är däremot något du bör använda. Mac OS X har två brandväggar, dels Programbrandvägg som du kan komma åt inställningarna för i Systeminställningar under Säkerhet och dels ipfw som du kommer från från kommandoraden.

Ursprungligen av Mija:

Det första kontot är ett "vanligt" användarkonto med adminrättigheter. Vill du aktivera root-kontot så gör du det med installations-DVDskivan

Det är betydligt enklare än så. Du gör det från en av menyerna i verktygsprogrammet Katalogverktyg om du kör 10.5. Om du kör 10.4 eller äldre version kan du göra det från NetInfo-hanteraren.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-04-06 21:29

Hej,

Tack för all hjälp. Bra forum det här! Snabba, trevliga men framför allt trevliga svar!

Cajewi

  • Avstängd
  • 2012-07-22 11:41

Efter att ha fått min nya MBPR och konfigurerat så har jag nu mitt Admi användarkonto med koppling till mitt iTunes ID och och iCloud ID vilka båda egentligen är Apple ID:s
Nu vill jag skapa ett normal konto för samma användare utan adminrättigheter, men då jag gör det kan jag inte ange samma iCloud ID som admin har... vill ju inte ha två olika icloud konton för samma mig på denna dator.

Egentligen vill jag ha 2 identiska konton med samma hemma-map och allt, men det ena med admin- och det andra med normal- rättigheter.

Någon vänlig själ här som kan ge en hint om vad som måste göras när man skapar detta andra konto för att få det att funka med samma iCloud-konto etc?

Annars får man väl fortsätta jobba med bara admin som användare men känns ju inte riktigt rätt.

Ursprungligen av LaHe:

Annars får man väl fortsätta jobba med bara admin som användare men känns ju inte riktigt rätt.

Vad är det som inte känns rätt med detta konto?

"Normala-konton" är ju för barnen och vännerna.
Du själv lär behöva admin kontot dagligen.

Du kör ju ändå inte som root!

  • Avstängd
  • 2012-07-22 13:03
Ursprungligen av illerG:

Vad är det som inte känns rätt med detta konto?

"Normala-konton" är ju för barnen och vännerna.
Du själv lär behöva admin kontot dagligen.

Du kör ju ändå inte som root!

Kanske bara en magkänslegrej från windowstiden då man sällan ville vara inloggad som admin pga virus å skit... har ju kört som admin hittills men tänkte bara vara förutseende ifall att..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-22 22:00

Jag gjorde så tidigare på ett par maskiner, men hittade aldrig någon fördel med det. Så nu har jag bara en användare på mina maskiner.

  • Avstängd
  • 2012-07-22 22:18
Ursprungligen av kenjon:

Jag gjorde så tidigare på ett par maskiner, men hittade aldrig någon fördel med det. Så nu har jag bara en användare på mina maskiner.

Jo, ska nog låta det vara... kom ihåg när jag fixade dotterns... vad mycket jobb det var med det mesta från normal-kontot etc.

1
Bevaka tråden