Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläktarna (MBP) går igång som damn!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-02 23:36

Normalt sett så snurrar alltid fläktarna på i 2000 RPM på min 2.5 veckor gamla MacBook Pro 15". Men nu installerade jag Wow (skäms:'( ) för att proval ite hur det skulle fungera på den och så och fläktarna går ju crazy!
De går upp i ca 6 000 varv, jag kan ju garantera att det verkligen låtar, dock så blir det inte speciellt varm i alla fall, inte mot om jag har den i sängen (på en tunn, men hård, bok till den bakre delen så att lufyutblåset är fritt) och surfar/kollar film.
Nu står den på ett skrivbord bara, CPU ligger på runt 68° och GPUn gåt upp i runt 72°.
Okej det är varmare än när jag har den i sängen men vid t.ex. Warcraft III så blir det lika varm men då snurar de inte på så här fort, kanske max runt 4 000 men absolut inte mer.

Någon annan som upplever samma sak att de snurrar på som bara den?

MVH,
iLind

Används grafikkortet så går fläktarna igång på max, det är vad jag lärt mig efter lirat lite bilspel. I vanliga fall får jag kämpa för att få igång dem.. hänt en gång då jag jobbade med sju olika lager i photoshop och hade igång ca 8 andra program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-03 12:39

I och med Safari 3.1 så går fläktarna igång på min MBP 15" när jag kollar flash. Inget nytt med det, flash suger ju alltid musten ur datorn. Problemet är att jag måste starta om Safari för att fläktarna ska lugna ner sig. Förut har det räckt att stänga det fönstret.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-03 19:32
Ursprungligen av acke:

I och med Safari 3.1 så går fläktarna igång på min MBP 15" när jag kollar flash. Inget nytt med det, flash suger ju alltid musten ur datorn. Problemet är att jag måste starta om Safari för att fläktarna ska lugna ner sig. Förut har det räckt att stänga det fönstret.

Okej, det tycker jag verkar konstigt, mina fläktar går inte upp något alls när jag kollar flash.
Har du förra eller den nyaste modellen av MBPn? (Ny processor ju, som ska gå svalare)

använd smc fan control
jag styr alltid mina fläktar fungerar perfekt. mina fläktar ligger alltid på 3000 varv hörs inte så mycket o håller alltid en temp på 46-50 och inte mer då jag surfar kollar på film o lyssnar musik och har andra program öppna. Spelar jag spel o maxar den själv upp till 5500-6000.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-03 20:33

okej men om du nu stller upp dem till 5.5 - 6k vid spel så hjälper det ju inte mig, det snarare förvarrar bara då du kör på 3k vid vanligt bruk och mina automatiskt går på 2k vilket är tystare.

Vilket MBP har du? Den gamla eller nya med penryn?

nej men jag menade att det är fördel o ha samma temp hela tiden föruttsatt att du inte spelar spel.
Den håller processorn svalt hela tiden och kommer inte upp i 75 som du tidigare sa.
Jag tycker att 3000 är perfekt för om jag har 2000 kommer temp upp till 60.

Men när du spelar tunga spel så varvar fläkten till max och så är det. Det är något du får stå ut med
Vet att det låter mycket men det är samma för alla.

Har mpb från juni 2007 innan den nya kom nu.

Desutom på 3000 så tycker jag att det är tyst ändå låter knappt något. Prova ska du se

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-04 11:00

Okej, har spelet igång just nu (window, stort) och då går fläktarna på 3k automatiskt, dock liger tempen lite högre, CPU på 75 och GPU på 77(GPU heatsink ligger på 68)

1
Bevaka tråden