Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 24" - 2,4 vs. 2,8 - Vilken ska jag köpa?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-04-03 14:57

Hej,

Tänkte köpa mig en iMac 24".

Vad finns det för anledning att gå upp till 2,8 Ghz modellen ?

Minnet tänker jag inte alls på.
Hade tänkt att köpa 2x2gb från komplett.se hur eller hur.

Vad innebär "extreme" som 2,8 proccesorn heter ?

Mvh
Daniel

Ursprungligen av DanneE:

Tänkte köpa mig en iMac 24".

Kanske inte den bästa dagen att köpa iMac, ryktet säger att den ska få penryn uppgraderingen när som helst. Men, har du behov av datorn nu så är det bara att slå till, kan du vänta nån vecka så kan det löna sej om du vill få det senaste.

http://buyersguide.macrumors.com/#iMac

Ursprungligen av DanneE:

Vad finns det för anledning att gå upp till 2,8 Ghz modellen ?

Om du behöver mera prestanda än vad 2.4 GHz modellen kan ge. Själv köpte jag min iMac 24" i höstas, och valde 2.8GHz för att den skulle räcka nåt år. Hittills har jag inte använt cpun så mycket att det varit värt det, men kanske nån dag

Ursprungligen av DanneE:

Vad innebär "extreme" som 2,8 proccesorn heter ?

Det är visst intels värsta cpu i den serien. Om jag inte misstar mej är den ej heller låst emot överklockning (onödigt att låsa den när det inte finns nån dyrare modell ). Detta är dock rätt irrelevant på en iMac där man ändå inte lär överklocka.

Ursprungligen av DanneE:

Vad finns det för anledning att gå upp till 2,8 Ghz modellen ?

Att allting går lite snabbare...

En sådan fråga är nästan omöjlig att svara på. Om man vill ha lite mer prestanda, och tycker att man har råd, så köper man den snabbare processorn.

Ursprungligen av DanneE:

Vad innebär "extreme" som 2,8 proccesorn heter ?

Från Wikipedia:
"...the only major difference between the regular Core 2 Duo and Core 2 Extreme is the clock speed and unlocked multiplier..."

http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_core_2

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-04-03 16:20

Tack för era svar!
Några frågor...

- penryn uppgraderingen ?

- Är medveten om att 2,8an kommer vara snabbare än 2,4an.
Men behövs det verkligen ? När kommer 2,4an vara omodern eller otillräcklig ?

Ursprungligen av DanneE:

- penryn uppgraderingen ?

Penryn = ny processor som redan finns i MacBook och MacBook Pro, och som väntas komma till iMac (och kanske Mac Mini) inom några veckor

Ursprungligen av DanneE:

- Är medveten om att 2,8an kommer vara snabbare än 2,4an.
Men behövs det verkligen ? När kommer 2,4an vara omodern eller otillräcklig ?

Det kan ingen svara på. Det beror t.ex på vad du ska använda datorn till, och på hur länge du brukar behålla dina datorer.

i vanligt handhavande har jag förstått att det inte är någon större skildnan mellan 2,4 och 2,8. Ska du hålla på med mycket saker som kräver mycket processorkraft länge så är det säkert ett bra val att köpa 2,8. Men annars känns det som överkurs.

Troligen ger mera ramminne mera.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-04-03 20:33

Hej igen,

Okej, ny processor är ju alltid trevlig om den är bättre

Vad det gäller 2,8 modellen känns den överkurs.
Det jag ska ha datorn till är.
iTunes, Numbers, Pages, lite photoshop, iPhoto och sånt.
Alltså inget avancerat.

2,4an med 4gb ram bör väl bli ganska "rapp" den också ?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-04-03 20:36

Bör kanske tilllägga att jag har idag en MacBook 2,16Ghz med 2gb ram.
Den har jag inte märkt några brister på vad det gäller prestandan.
Dock kräver kanske iMacen mer minne och processor ?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-04-03 20:57

Själv har jag en 24 2.4GHz och processorn är inte på något vis långsam Men ska du kanske enbart använda datorn till att t ex konvertera video eller något annat processor krävande kanske det är motiverat att satsa på Core 2 Extreme.

Letar man skillnader på processorerna ska man vara uppmärksam på att det är Mobile processorer och inte Desktop även i iMac.

Däremot bör du vänta eftersom grafikkortet i 24" inte är någon hit faktiskt :/

Det är inte ett dåligt kort i den bemärkelsen men med tanke på att native upplösningen på skärmen är 1920x1200 så vill man ju helst kunna köra spel i just den upplösningen vilket det inte riktigt orkar med. Nu spelar jag inte mer än Civilization 4 (vid enstaka tillfällen) vilket det klarar galant i den upplösningen.

Jag tittar på mycket Blue-Ray filmer via datorn också och det är inga som helst bekymmer för HD2600 kortet.

MvH Bylund

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-04-03 21:05

Hej,

Tack för infon!

Kommer det nytt grafikkort nu också?
Eller när blir det aktuellt?

Har ingen jättepanik att köpa, har ju som sagt MacBooken sålänge samt PCn (ja jag vet, det är fult att svära)

  • Medlem
  • 2008-04-03 22:16

Det är i stort sätt omöjligt att säga hur uppgraderingen kommer att bli förutom att det kommer nya processorer.

Om du inte har bråttom så kan det vara ett bra läge att vänta. En ny iMac bör komma inom kort.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-04-03 22:39

Ja det känns ganska givet att vänta på uppdateringen.
Inte så kul att handla nu och om 1-2veckor kommer det än bättre version.

Till det du ska göra är hade till och med en MacBook Air varit MER än tillräckligt kraftfull. Du kan köpa den billigast iMacen och komma undan utan problem.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-04-04 08:20

Okej, alltid skönt att få bekräftat!

Men det betyder inte att du ska snåla såklart

Ju dyrare/bättre dator du köper, desto längre håller den sig up-to-date! Tänk på det

EDIT: Och bäst gör du enligt mig i att vänta tills nya iMacen lanseras och köper en sådan. Men samtidigt kanske du kan fynda på macoteket eller dylikt! You never know!

1
Bevaka tråden