Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteriet håller på att dö - 10.5.2s fel?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Batteriet i min MBP C2D 2,2Ghz verkar hålla på att dö. Det har kvar 2055mAh av ursprungliga 5500mAh.

Fast det som är konstigt är att batteriet inte alltid är så dåligt. Kollar coconut battery just nu står där 37% av ursprunglig kräm men så ibland hoppar den till 96%. Samma sak om kollar Systeminformation. Just nu står där 2055mAh som sagt men igår var det en kort stund nästan oförändrat mot nytt, det stod typ 5300mAh och så helt plötsligt gick det ner till 2000 igen och stannade där.

Det luriga med detta beteende är att det påverkar datorn rätt mycket. Den återstående batteritiden i menyraden åker hiss, när det är 5300mAh står där 4h kvar och så när det är 2000mAh står där 1:30h. Det har också varit så att det står 2h och så stänger den av sig helt utan förvarning. Inte att den går ner i viloläge och bevarar osparade ändringar i program man har igång som den ska utan den bara dör.

En lustig sak i sammanhanget är att mitt sambos MacBook CD ungefär samtidigt som min MBP har börjat bete sig på samma sätt. Jag är inte helt säker men jag tycker mig kunna koppla detta till efter installation av 10.5.2. Kan inte minnas att problemet fanns där innan iaf på någon av datorerna.

Jag ska såklart ringa Apple om detta snarast möjligt men jag tänkte först kolla om flera råkat ut för samma sak?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-09 23:37

Testat att kalibrera om batteriet? Och har du installerat alla uppgraderingar? Minns att det har kommit ut en eller två firmware uppgraderingar för batteriet.

Möjligen, mitt batteri dog strax därefter också, trodde dock att det kunde haft något att göra med att jag hade haft MBP inne och bytt underede på den efter att låset gått sönder. Men ringde Apple och har fått batteriet utbytt.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-03-21 20:11

Låter som mitt batteri förut. Jag lämnade in det och fick ett nytt.

Appropå det, ska jag köra batteriuppdateringen igen nu när jag har nytt batteri?

Ursprungligen av Davey:

Låter som mitt batteri förut. Jag lämnade in det och fick ett nytt.

Appropå det, ska jag köra batteriuppdateringen igen nu när jag har nytt batteri?

Jag vet inte, jag har inte gjort det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-23 18:20
Ursprungligen av Davey:

Låter som mitt batteri förut. Jag lämnade in det och fick ett nytt.

Appropå det, ska jag köra batteriuppdateringen igen nu när jag har nytt batteri?

Dyker den inte upp i Programuppdateraren så ska det redan vara gjort.

Till trådskaparen: Kalibrera ditt batteri och se till att ha kört in alla de senaste uppdateringarna.

Han frågade om han skulle installera batteriupdaten IGEN, alltså hade han den redan installerad, så ditt svar Koski hade inget med frågan att göra.

Samma problem här

Har samma problem på min nya macbook 2.4 ghz som jag bara använt 2 ggr. Dyker upp ett x på batteristatus ikonen i menyraden, och står att inga batterier laddas längre. Surt när man precis köpt ny macbook pga att ibooken hade samma problem!

Har sökt lite om problemet och apple har tydligen ett batteribytesprogram till macbooken just nu, så det verkar lösa sig som tur var.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-04 00:38

Lånar tråden lite och undrar om fler användare av nya macbook (2.4) upplever långt ifrån utlovade "4.5h trådlös produktivitet"? Inte räknat tiden än men trots att jag i nuläget inte ens kör trådlöst, så är det inte tal om något över 2-3h. I begreppet normal användning lägger jag då surfning, mail möjligen musikuppspelningar i bakgrund emellanåt. Ska mäta urladdningstid vid nästa fulla uppladdning och återkomma.

Troligen kommer jag få mitt nya batteri imorn så får se om det hjälper. Men har läst lite på apples forum och där säger många att det inte hjälpt med nytt batteri heller så har inte för stora förhoppningar just nu men det som verkar lite konstigt i mitt fall är att ibland så laddas inte batteriet alls, och ibland när den är fulladdad så går den ner från 100 % till 0 % på ca en minut och dör, men sen ibland så funkar den utmärkt som för någon dag sen klara den över 5 timmar med nätverket på samtidigt som jag surfa och lyssna på musik!

hursomhelst tänkte jag länka om batteribytesprogrammet till er som inte vet om det än

http://www.apple.com/support/macbook_macbookpro/batteryupdate/

Fick mitt nya batteri idag och det är fortfarande samma problem:(

1
Bevaka tråden