Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur hållbart är chassit till senaste MacBooken?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på hur ovarsamt beteende en MB klarar. Tål MBP mer smällar? Oroar jag mig i onödan? Inom en snar framtid kommer jag att köpa en ny bärbar och det lutar åt en MB eller MBP.

/Erik

Små repor syns mindre på en MBP men när det gäller rejälare smällare så får inte MB bucklor som en MBP.

Repor är inget problem, men det jag oroar mig för är att plasten spricker och att komponenterna skadas.

/Erik

Tror att plasten i mackbooken eventuellt spricker vid hårda smällar, men som Redglittercoffin säger blir de iaf inte buckliga. Men för fan, köp ett schysst fodral. Jag kör med ett be.ez LArobe Islands Maui till min MacBook och det tar en hel del av stötarna. Jag är inte rädd för att ställa ner min väska i marken, jag är inte särskilt rädd över huvud taget. Men sen vet jag med mig också att jag behandlar min dator vördigt. Jag är försiktig och jag hade troligtvis varit ännu försiktigare med en MacBook Pro.

För fan. Planerar du att spela hockey med den under armen, eller?

henkebarn: Jag oroar mig nog bara i onödan.

/Erik

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2008-02-29 21:57

Jag hade inte många repor på min macbook trots ganska hårdhänt behandling, tills jag började flänga runt med datorn i min väska utan fodral. En vacker dag hade jag något dumt som gav tusentals pyttesmå fula repor...
Macbooken tål mer änn vad man kan tro, men använd skydd!

Den här "nyheten" är inte särskilt ny men vad jag lyckats läsa mig till har inte chassit till MacBooken ändrats radikalt det senaste året förutom att det har blivit mindre värme-känsligt. Här är ett litet test som DN har skrivit om: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=304&a=638923

/Erik

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-04-01 12:49

Utseendet är nog detsamma som det var från början, men de har fixat en del grejer med det. Den första utgåvan hade problem med att chassit gulnade nedanför tangentbordet, och att det sprack i kanterna. Det finns en del trådar om det på forumet, men det ska vara fixat nu.

Skaffa ett schysst fodral att ha den i, så tror jag inte du behöver vara speciellt orolig. Jag har ett likadant fodral som Henkebarn till min, och det funkar finfint.

MacBooken tål mycket. Tappat min i golvet två gånger (ca 1 m höjd). Fast den får lätt små repor över skalet, ser de som skönhetsfläckar.

Ok så... Jag hade tänkt att placera Macbooken i en väska och gå runt med den som en annan fjolla. Så behöver jag skydd? Och vilket skydd är att rekomendera?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2008-04-02 14:50

Jag köpte ett Macbook skydd som liknar detta:

Och har inte några repor i skalet. Dock så har top caset spruckit, som på nästan alla andra Macbookar. Ska dock repareras med hjälp av garantin.

Ursprungligen av Ree_Tab:

Jag köpte ett Macbook skydd som liknar detta:

Och har inte några repor i skalet. Dock så har top caset spruckit, som på nästan alla andra Macbookar. Ska dock repareras med hjälp av garantin.

Jag har ett Tucano Second Skin som jag köpte på MacForum i GBG. Funkar bra.

Vilken revision har du? Hoppas att top caset är tåligare nuförtiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-02 16:06

Mitt topcase sprack nyss på macbooken. Vanligt fel...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-02 16:16

Mina kanter har spruckit, samt att det knäcker i skärmgängorna när jag viker upp skärmen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-02 16:30

Ta det lungt med datorn istället?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-02 16:36

Har inget alls m saken att göra. Läs trådarna på Apples forum...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-04-02 19:49

Hur gamla/nya är era Macbookar?
Vad jag har förstått så ska det problemet vara fixat på de nyare modellerna. Jag har en från November 07, och jag har inte haft några problem med chassit (eller något annat) på den.

Jag har bytt topcase på macbook två gånger hittills:
-första gången var det en tangent som satt fast ibland
-andra gången var det en av pil tangenterna som inte skippar ibland.

Nu en dag efter det andra bytet så lutar touchpaden åt höger och buktar något ut sen så ger 3 tangenter ger ett knäckande ljud när man knappar på dem. Det blir att lämna in den igen och hoppas att de fixar det en gång för alla för min garanti går ut om 10 dagar. =(

Man vårdar sin mac så som sitt eget liv, inga hårda stötar eller repor.
Därför är jag inte rädd för att det ska hända min mac något, jag vårdar den ömt. Jag har dock ett LaRobe fodral för att den inte ska bli dammig eller få några repor.

VÅRDA ERA MACAR!

Ursprungligen av Millegarden:

Man vårdar sin mac så som sitt eget liv, inga hårda stötar eller repor.
Därför är jag inte rädd för att det ska hända min mac något, jag vårdar den ömt. Jag har dock ett LaRobe fodral för att den inte ska bli dammig eller få några repor.

VÅRDA ERA MACAR!

Jag håller med dig och gör precis som du, men samtidigt kan man ju inte rå för konstruktionsfel, så som dålig plast eller dylikt.

Har själv en vit macbook,apple care samt neopren fodral.

För mig spelar det ingen roll om chassit spricker eller inte (klart det inte är kul), utan hur Apple hanterar ärenden ang detta. Vilket, efter vad jag har läst de verkar åtgärda utan att klaga.

ok, jag var inne på macsupport idag och visade felen på topcasen.
Killen vid disken höll med om att touchpaden buktade ut, men de knäckande ljuden ska tydligen vara vanligt.
Han tillkallade sen någon tekniksnubbe som jag fick prata med.
Gubben som kom upp liknade någon från Siba med noll koll och han sa att de inte kunde byta ut topcasen igen för att där är en risk att jag anmärke på något annat på den nya och att alla topcase låter och är olika.
Han rekommenderad naturligtvis också apple care till mig, precis efter att han har sagt att de inte kan hjälpa mig.
Nu återstår bara några dagar av garantin och som det ser ut nu då lär det inte bli någon mer mac för mig i framtiden.

Ursprungligen av ilecks2:

Nu återstår bara några dagar av garantin och som det ser ut nu då lär det inte bli någon mer mac för mig i framtiden.

NEJ!

Så kan du ju inte säga, du MÅSTE älska mac!:p

Ursprungligen av ilecks2:

ok, jag var inne på macsupport idag och visade felen på topcasen.
Killen vid disken höll med om att touchpaden buktade ut, men de knäckande ljuden ska tydligen vara vanligt.
Han tillkallade sen någon tekniksnubbe som jag fick prata med.
Gubben som kom upp liknade någon från Siba med noll koll och han sa att de inte kunde byta ut topcasen igen för att där är en risk att jag anmärke på något annat på den nya och att alla topcase låter och är olika.
Han rekommenderad naturligtvis också apple care till mig, precis efter att han har sagt att de inte kan hjälpa mig.
Nu återstår bara några dagar av garantin och som det ser ut nu då lär det inte bli någon mer mac för mig i framtiden.

Har du ringt till Apple?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-04 19:36
Ursprungligen av ilecks2:

Gubben som kom upp liknade någon från Siba med noll koll och han sa att de inte kunde byta ut topcasen igen för att där är en risk att jag anmärke på något annat på den nya och att alla topcase låter och är olika.

Det här är faktiskt sant.

nä, jag har inte ringt till apple men kan ana att de säger nåt likadant.
Det är ju inte något fel på touchpaden funktionell, men det stör ju en när den är högre på ena sidan och att den buktar ut.
Att topcasen är olika kan jag förstå men där är väl ändå vissa krav på alla, speciellt på passform.
Aja jag får köra mer med mus istället. Hade det inte varit för OsX hade jag aldrig köpt datorn.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-04-17 08:14

Jag tycker det är svårt att inte få repor. Hade den dock löst i väskan först. Sen köpte jag ett crumpler gimp 13", funkar det? Men samtidigt ser jag de repor som uppstått vackra, det ger lite patina. Repor på en vit MB syns knappt ju, bara om man tittar riktigt noga. För mig är en MB en sak som man använder, en "förbrukningsprodukt" det innebär att den får tåla lite slit och släng, det tycker jag den gör.

Jag har haft både det ena och det andra strulet med min MB. Men kan inte idag tänka mig att gå tillbaka till windows.

1
Bevaka tråden