Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

spss journalling

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
en av de saker jag verkligen gillar med spss var journalling. En loggbok för all syntax man körde. Man kunde gå tillbaka och leta rätt på gammal syntax, se vad man hade gjort.

På min förra mac var det lätt att hitta filen spss.jnl (i SPSS 11 för mac).
Men nu hittar jag inte spss-journal-filen (SPSS 16)?

I inställningarna till spss står det att den ska ligga under:
/private/tmp/spss.jnl

Men jag hittar inte private, vet inte riktigt var jag ska leta?
Jag har kollat under mig själv som user, men här finns inte tmp-folder. Jag har ju också en mapp som heter Delad, men ingen som heter private/privat.
Vet någon?
Kallas "spss.jnl" något annat i spss 16?

PS. på min förra mapp fanns filen "spss.jnl" under user: jag: library: preferenses: spss 11: spss.jnl

med vänl hälsn Jonas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-03 21:36

Hej Jonas!
Jag har inte använt mig av journalling själv, men du skulle kunna pröva att köra

find / -iname 'spss.jnl'

i Terminal och se om du hittar något?
Annars kan du ju testa att ställa in en annan plats för filen än /private/tmp/spss.jnl om det går?

Skriv in /Users/du/Desktop/spss.jnl och se om det dyker upp nån fil när du kör nästa analys...

mvh
/genell

"Private" är en osynlig mapp som ligger under root som man vanligtvis inte behöver rota i. Man kan få osynliga filer och mappar att synas i Finder m.h.a program som t.ex. Cocktail eller Tinker Tool. Annars kan man göra som sagts ovan att ändra platsen för journalfilen till något mer lättåtkomligt ställe. Görs enkelt under Inställningar/File locations.

Kul med frågor om annat än photoshop och iPhone!

1
Bevaka tråden