Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB-riaa steg/mjukvara?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

HEJ
Var inne i Götet häromdan och skaffade mig ett nytt riaa-steg till min skivspelare men fick inte med nån mukvara så min fråga är då alltså om nån vet om nån rekomenderad sak man kan ladda ner nånstans. För att krångla till det lite till har jag en MAC.
Pro-ject Phono box II USB är den lilla svarta burkens namn
Har provat med Audacity ett par dar men är inte helt nöjd, mest utseende men annat också .
Har förut kört med garageband och via vanlig stereoplugg och det gick fint men datorn blev seg av det...

så då undra jag vad ni andra använder för program ... det är ingen annan än jag som spelar in vinyl på dator kanske men man vet aldrig

  • Medlem
  • 2008-04-03 11:02

Det är ingen skillnad på att spela in vinyl på datorn jämfört med annat nu när du har ljudkortet med RIAA-kompensation, alla program som går att använda för inspelning fungerar.

När du säger att du inte är helt nöjd med Audacity, vad är det som du inte är nöjd med? Förutom utseendet då.

Har själv inte koll på gratisprogram till mac, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig bortom Audacity.

  • Medlem
  • 2008-04-03 11:12

Spelar själv bara vinylerna en gång och då åker de in i datorn... det varierar lite vad jag använder -> busenkla audio in, eller Apple Soundtrack Pro 2 (som ingår i Logic Studio). Redigerar gör jag antingen i Soundtrack eller Bias Peak. Till sist konverterar jag allt till alla möjliga och omöjliga format med max (fast mp3 gör iTunes mycket snabbare).

jgb: mest att jag är gammal och inte orkar lära mig nåt nytt, kunde använda garageband hjälpligt och hade problem med audacity för det finns ingen smidig exportfunktion direkt in i i-tunes (vilket kanske är för mycket begärt iochförsig) Nu har man ett program till man använder för att spara ner låtarna temporärt för att sen klickdra dem till i-tunes. Fler steg än förut alltså men acceptabelt.

avart: jag redigerar inte alls, vinner man nåt på det? jag ska bara ha mina gamla (ibland svårfunna skivor på nedladdningssiter) i min i-pod.
Vill jag lyssna på dem hemma spelar jag naturligtvis dem på min skivspelare

  • Medlem
  • 2008-04-03 13:02
Ursprungligen av jorgen:

jag redigerar inte alls, vinner man nåt på det?

ja, hjälp - fast om du frågar så vet jag inte om det är så viktigt i ditt fall... är du nöjd med ljudkvalitén och filerna är uppdelade och utan för djupa hack, varför krångla till det och rent utav lära sig nåt nytt? + :/
(själv gillar jag att göra "CD-lika" spår av mina vinylimporter - fast med vinyl-ljud då så klart - och extra knaster i början/slutet klipps bort och ljudnivån normaliseras. hack, nålhopp och ondsinta knäpp är ovanliga men trevligt att redigera bort om de skulle dyka upp)

Tror att jag hör till den där skolan som tycker det ska knastra lite men det är klart, igår såg jag tydligt några sprak och hack som dök upp i ljudkurvan som jag grunnade på att försöka ta bort.
Jag kör med record på tills låten är slut sen öppnar jag en ny inspelning så jag behöver aldrig dela upp dem i låtar senare, tycker det går fortare för mig men jag vet, många skakar säkert på huvudet.

Ska kika på audio in hemma senare, verkar vara nåt.

jgb: i ditt inlägg 11:02 , du menar att jag ska kunna använda garageband ändå?
jag fick nämligen rundgång i det, trots att jag sänkte de volymreglage jag hoppas var de som skulle dra ner in-signalen.. eller är jag helt vilse?

jag har usb-kontakten i en usb-hub mellan riaasteget och datorn, kan det ställa till det

  • Medlem
  • 2008-04-03 14:36

Låter som om du har missat något i inställningarna för ljudet. Tyvärr så har jag ingen aning om hur mac/garageband fungerar, hade det varit windows så hade jag nog kunnat reda ut det.

  • Medlem
  • 2008-04-03 14:47

mm, har aldrig använt garageband själv - enda gången jag lyckats få rundgång i ljudsammanhang på mina macar är när man har valt den interna micen som ljudingång och har det ingående ljudet ut i datorns högtalare (micen sitter så nära att vid högre volym än typ 20% så blir det rundgång, datorn spelar ju in sig själv....)

ni kan vara nåt på spåret där, var rätt säker på att jag använde fel programvara för jag trodde inte garageband skulle funka men det ska kollas. Återkommer med rapport.
Tack för hjälpen så länge

Nuså, för de som är intresserade, Audio-In funkar fint, bråkar ibland när jag vill att den ska dela upp låtarna med hjälp av att leta tystnad men det är inte så farligt, volymen blir alltid rätt utan att man ens kan ställa in den så rundgång finns inga problem med. Det var ett bra tips, speciellt eftersom jag sen kan dra över de direkt till i-tunes (eftersom jag inte redigerar vilket jag säkert skulle kunna lära mig men men det finns så mycket annat man ska hinna med och jag tycker ljudet är helt okey ändå).

Sammanfattningsvis är jag nöjd och har fått den hjälp jag förväntat mig. Tack för mig.

1
Bevaka tråden