Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behörighetsfel efter kloning av hd

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-01 19:41

Jag har nyss bytt hårddisk. Klonade dem gamla till den nya med senaste carbon copy cloner. Systemet är 10.5.2 och datorn en PB 12" 1,33Ghz. Innan kloningen kördes skivreparation och behörighetsrep enligt konstens alla regler.

Nu har jag några märkliga fel. I mitt vanliga konto, som alltid varit ett adminkonto, funkar allt som har med systemet som det ska. Jag kan autensiera mig som admin i exempelvis inställningarna för kontohantering utan några som helst problem. Men om jag försöker öppna Cocktail eller köra en uppdatering av Office via samma konto så skiter det sig. Cocktail påstår att jag angivit fel användarnamn eller lösenord när jag försöker autensiera mig.

Ett annat fel jag hittat efter diskbytet är att Förhandsvisning inte kan öppna några filer. Allt ser bra ut när jag startar programmet, men öppnar jag en fil, så händer det ingenting. Det syns inget filfönster på skrämen och under menyn Fönster i programmet så är det tomt.

Jag provade att, från samma konto, skapa ett nytt adminkonto. Från det går det hur bra som helst att exempelvis starta och köra Cocktail och öppna bilder i Förhandsvisning. Men icke från det gamla kontot.

Jag har provat reparationer både från den interna hd och från externa skivor, det enda konstiga jag hittar är att jag numera efter behörighetsrep i Skivverktyg får veta att "ACL hittades men väntades inte på ”Library”" Vad jag förstår är det här ett typiskt 10.5.2-meddelande som inte innebär nått allvarligt, men det är det enda annorlunda som jag kan hitta efter kloningen.

Hur tusan löser jag det här?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-02 16:21

Ingen som har en större susning än jag?

Om jag nu inte löser det här; hur gör jag för att migrera det gamla kontot till ett nytt, för att få med mail, nyckelringar och dylikt utan att få med felet jag vill bli av med?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-03 10:58

Ingen som vet hur sjutton man migrerar ett gammalt konto till ett nytt?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-04-03 12:14

Det ser ut som om du gjort rätt, men något har ju helt enkelt gått fel.

Jag skulle ha installerat systemet helt nytt (utan att skapa ett konto) på den nya disken och sedan använt flyttjänsten i OS X för att ta över program och konton.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-03 12:19

Jo, så här i efterhand hade det kanske varit en lösning... men nu är jag ju där jag är.

det andra kontot funkar hur bra som helst, så finns det bara ett bra sätt att flytta över exempelvis mail från det gamla kontot så är ju saken biff. Om det nu går. Jäkla meck det här.

1
Bevaka tråden